Pieczone ziemniaki, frytki i chipsy mogą być silnie rakotwórcze

Pieczone ziemniaki i chrupiące frytki zwiększają ryzyko raka. Aby tego uniknąć, powinny być smażone na „żółtozłoty kolor”.

1. Przypalone tosty mogą być bardzo szkodliwe

Idealny pieczony ziemniak powinien być chrupiący, według receptur promowanych przez szefów kuchni. Ale to może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka, ostrzegają dietetycy. Przypalony tost jest również na liście zagrożeń. Specjaliści zachęcają kucharzy, by odeszli od mocno smażonych, pieczonych i prażonych produktów spożywczych, ponieważ są niezdrowe.

Ostrzeżenia są oparte na obawach dotyczących spożywania akrylamidu, który jest wydzielany podczas procesu brązowienia. Specjaliści sugerują, że ludzie mogliby obniżyć ryzyko przez przerzucenie się z mniejszych porcji na większe, ponieważ wtedy powierzchnia, która ulegnie szkodliwemu zbrązowieniu, będzie mniejsza.

Doradzają również, by ludzie jedli więcej gotowanych produktów, puree na parze i wzywają do zaprzestania przechowywania ziemniaków w lodówce, bo to prowadzi do zmiany chemicznej, która zwiększa zawartość szkodliwego akrylamidu.

Zdrowe grzanki powinny mieć żółtozłoty kolor
Zdrowe grzanki powinny mieć żółtozłoty kolor (Shutterstock)

Wykazano, że akrylamid, który również znajduje się w dymie tytoniowym, powoduje raka w testach na zwierzętach. Dowody wskazują, że ludzie w każdym wieku, ale w szczególności dzieci, wchłaniają więcej akrylamidu niż powinny.

Specjaliści sugerują, by dążyć do koloru "złotożółtego, ewentualnie nieco jaśniejszego", gdy smażymy, pieczemy lub opiekamy produkty skrobiowe, takie jak ziemniaki, warzywa i chleb.

Dr Guy Poppy, główny doradca naukowy Agencji Standardów Żywieniowych powiedział: "Kiedyś sądzono, że to dobry sposób, aby pieczonego ziemniaka wstępnie gotować, a dopiero później umieścić w piecu, w bardzo wysokiej temperaturze. Dziś już wiadomo, że z powodu tej powierzchni i stylu gotowania, ilość akrylamidu będzie wyższa.

Pyszny, ale czy zdrowy? Dowiedz się, czy warto jeść chleb
Pyszny, ale czy zdrowy? Dowiedz się, czy warto jeść chleb [7 zdjęć]

30 lat temu wybór produktów spożywczych w sklepach był ograniczony, dlatego pieczywo było podstawą odżywiania....

zobacz galerię

Może być tak, że dwa ziemniaki przyrządzane w ten sposób będą miały taką samą ilość akrylamidu, jak pięć ziemniaków pieczonych normalnie. Ilość tego związku w żywności ma potencjał, aby zwiększyć ryzyko zachorowania na raka dla wszystkich grup wiekowych, podczas trwania ekspozycji”.

Ale kucharz i pisarz Prue Leith odpowiada - "Powinni skupić się na rekomendowaniu, by jeść więcej warzyw i mniej mięsa, zamiast demonizować niektóre z pokarmów”.

2. Gdzie znajdziemy akrylamid?

Akrylamid może powodować raka piersi, nowotwór pęcherza moczowego, tarczycy, jąder, uszkadza też komórki w mózgu. Może powodować też problemy z płodnością – zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet.

Produkty, które zawierają szczególnie duże ilości tego związku to:

  • Kawa mielona
  • Płatki kukurydziane
  • Migdały
  • Smażone ryby
  • Mięso
  • Orzechy
  • Masło orzechowe
  • Pierniki
  • Grillowne i smażone ziemniaki
  • Chleb
  • Chipsy ziemniaczane
  • Frytki

Zobacz także

Bardzo duże ilości akrylamidu dostarczają do organizmu chipsy ziemniaczane, szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży. W grupie dzieci od 1 do 6 lat jest to 40 proc. całkowitego spożycia, w grupie od 7 do 18 lat jest to już 46 proc. Dla całej populacji ten wynik wynosi 31 proc.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.