Joga - charakterystyka, ćwiczenia, podstawowe pozycje

Joga znaczy łączyć, integrować. W ćwiczeniach jogi chodzi o uzyskanie harmonii między ciałem, a umysłem. Joga, to zbiór bardzo wielu pozycji. Największą grupę tworzą pozycje stojące. Joga bardzo korzystnie wpływa na nasze ciało, dzięki niej można wzmocnić mięśnie oraz je rozciągnąć. Jak zacząć ćwiczyć jogę i na czym ona polega?

Zobacz film: "Joga pomaga walczyć ze stresem."

1. Joga - charakterystyka

Joga jest jednym z sześciu systemów filozofii indyjskiej, która zajmuje się związkiem pomiędzy ciałem i umysłem. Joga łączy w sobie trening ciała oraz descyplinę duchową. Praktykowanie jogi, zwane asanami wzmacniają, rozciągają i oczyszczają organizm. Pomagają uzyskać zgrabną i smukłą sylwetkę, pozytywnie wpływają na problemy z kręgosłupem, wzmacniają mięśnie i stawy. Codzienna joga i ćwiczenia wiążą się z osiągnięciem równowagi psychicznej i wewnętrznego wyciszenia, poprawia samopoczucie i pomaga radzić sobie ze stresem.

2. Joga - ćwiczenia i podstawowe pozycje

Poszczególne pozycje jogi (asany) wpływają na konkretne funkcje organizmu. Poprawiają nie tylko jego funkcjonowanie, ale także ogólne samopoczucie. Oto opis podstawowych pozycji:

Joga dla początkujących
Joga dla początkujących [19 zdjęć]

O zaletach jogi nikogo nie trzeba przekonywać. Joga jest dla wszystkich i zawsze możesz zacząć ją ćwiczyć,...

zobacz galerię
  • pozycje stojące – są to ćwiczenia jogi dla początkujących, które przygotowują do dalszego treningu, ich podstawową zaletą jest wzmocnienie i uelastycznienie organizmu, pomagają zwalczyć sztywność nóg i bioder, skorygować lekkie wady nóg i umożliwiają ich symetryczny rozwój, pozycje stojące jogi uśmierzają bóle pleców i rozwijają klatkę piersiową;
  • pozycje siedzące - pomagają rozluźnić ciało i napięcie mięśni, usprawniają krążenie krwi, dzięki czemu zwiększa się dopływ krwi do mózgu i łatwiej jest osiągnąć rozluźnienie, ma to istotne znaczenie w walce ze stresem - ważne jest także to, że medytacja w czasie jogi odbywa się najczęściej w pozycjach siedzących, gdy kręgosłup jest mocno wyciągnięty do góry;
  • pozycje odwrócone – są to klasyczne pozycje w jodze, wykonywane, gdy ciało jest już mocno rozgrzane, ćwiczenia jogi w pozycjach odwróconych pomagają w oczyszczaniu organizmu, usuwaniu toksyn, działają odprężająco na układ nerwowy, przez co poprawie ulega jakość snu, energetyzują ciało i pomagają pozbyć się lęków i depresji;
  • pozycje balansujące – są to zaawansowane pozycje jogi, które pomagają korygować wady nóg i bioder, uśmierzają ból pleców i tonizują narządy jamy brzusznej;
  • pozycje leżące – ułatwiają uregulowanie spokojnego i stabilnego oddechu, rozluźniają dolną część pleców, poprawiają funkcjonowanie organów rozrodczych;
  • pozycje relaksacyjne – regenerują siły i dostarczają organizmowi nowej energii, pomagają pozbyć się dyskomfortu, jaki powstaje podczas praktykowania innych pozycji jogi.

3. Joga - ćwiczenia w domu

Poszczególne pozycje jogi mogą być uzupełnione o dodatkowe elementy, do których należą:

  • skręty – oczyszczają ciało z toksyn, uelastyczniają kręgosłup i barki;
  • wygięcia do przodu – tonizują narząd brzucha, poprawiają trawienie;
  • wygięcia do tyłu – rozciągają klatkę piersiową i otwierają okolice mostka, intensywnie oddziałują na mięśnie brzucha.

Musisz to wiedzieć

Joga jest rodzajem treningu, który nie wiąże się z dużymi nakładami finansowymi i ograniczeniami przestrzennymi. Powszechne są ćwiczenia jogi w domu, a nawet w miejscu pracy – jeśli wykonywane są proste ćwiczenia rozluźniające. Trening jogi może przybierać różną formę i trwać od kilku do kilkudziesięciu godzin. Przykładowe ćwiczenia jogi to:

  • powitanie słońca – rozciąganie i rozgrzewanie całego ciała;
  • mostek – wzmacnia kręgosłup i mięśnie brzucha;
  • łuk – masuje narządy wewnętrzne;
  • pozycja dziecka, embrion – pozycja odpoczynku, spowalnia oddech i bicie serca.

Trening jogi staje się obecnie coraz popularniejszym rodzajem ćwiczeń, ponieważ wpływa pozytywnie nie tylko na ciało, ale także na umysł. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób, które żyją w ciągłym stresie i stanie napięcia emocjonalnego.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!