Producent Nurofenu ukarany za wprowadzanie konsumentów w błąd
Brytyjski producent przeciwbólowego leku Nurofen został ukarany karą grzywny równą ponad 3.5 milionów dolarów australijskich za wprowadzenie w błąd konsumentów australijskich. Producent zapewniał, że lek będzie wykazywał przeciwólowe działanie w ściśle określonych regionach.
Międzynarodowa firma zajmująca się produkcją leków Reckitt Benckiser, z główną siedzibą w mieście Slough, niedaleko Londynu w Wielkiej Brytanii sprzedawała Nurofen jako lek "ukierunkowany" w leczeniu czterech różnych rodzajów bólu: migreny, bólów głowy, bólów menstruacyjnych i bólu pleców.
Nurofen jest znanym na całym świecie lekiem przeciwbólowym. Producent wprowadził kilka rodzajów tego leku do celowego zwalczania poszczególnych dolegliwości. Cieszyły się one dużą popularnością wśród konsumentów. I tak, firma zwiększyła swoje obroty, gdyż osoba przychodząca do apteki po środek np przeciw bólom menstruacyjnym chętniej wybierała Nurofen ukierunkowany w zwalczaniu tego bólu niż inny lek przeciwbólowy.
Jednak,jak okazało się po przeprowadzonych badaniach laboratoryjnych, wszystkie cztery produkty działające w zakresie czterech rodzajów bólu były identyczne i zawierały tę samą dawkę ibuprofenu, a różniły się jedynie działaniem marketingowym.
Wszystkie te produkty miały taki sam skład chemiczny. Ceny tych produktów jednak znacznie się różniły. Lekarstwa, mając taki sam skład nie mogły działać silniej w konkretnych rodzajach bólu.
ZOBACZ TAKŻE
Początkowa kara dla producenta stanowiła grzywnę w wysokości 1.7 milionów dolarów, podczas gdy Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów (ACCC) odwołała się do Sądu Federalnego w Sydney, że kara dla przemysłu farmaceutycznego za wprowadzanie klientów w błąd jest zbyt pobłażliwa.
W swoim orzeczeniu sędziowie napisali:
"W przeciwieństwie do oświadczeń, ibuprofen nie jest składnikiem "docelowym" w szczególnych rodzajach bólu. Jest to składnik, który traktuje wszystkie rodzaje bólu w ten sam sposób."
"Wszelkie oświadczenia o tym, że lek, w którym jedynym składnikiem aktywnym jest ibuprofen w celowym zwalczaniu konkretnego bólu jest nieodłącznie mylące.”
Sąd dodaje także o działaniu prewencyjnym, aby ta kara grzywny pomogła zapobiegać następnym takim poczynaniom, które są niezgodne z prawem.
Grzywna przyszła również z brytyjskiego regulatora reklamowego Advertising Standards Authority, który zakazał reklamowania Nurofenu w czerwcu, ponieważ reklamy błędnie twierdziły, że poszczególne produkty są ściśle ukierunkowe w zwalczaniu poszczególnych dolegliwości bólowych. Firma musi także zmienić informacje podane na opakowaniach, podając dokładniejsze informacje na temat działania leku.
Przewodniczący Australijskiej Komisji Konkurencji i Konsumentów Rod Sims ogłosił wymiar kary grzywny, dodając:
„Jest to najwyższa kara przyznawana za mylące postępowanie zgodnie z australijskim prawem konsumenckim."
Firma ma 30 dni, aby zapłacić karę, która obejmowała 5,9 mln pakietów z zakresu sprzedawanych od ponad prawie pięciu lat, a także musi pokryć koszty postępowania sądowego poniesione przez Australijską Komisję Konkurencji i Konsumentów.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.