Wystarczą 4 dodatkowe miligramy cynku w diecie, aby poprawić zdrowie

Czy wiesz, jakie skutki zdrowotne niesie niedobór cynku? Z pewnością wiele osób na pierwszym miejscu wymieni problemy skórne. Podczas gdy są one z pewnością jedną z możliwych konsekwencji, cynk ma bardzo duże znaczenie w regulacji wielu fizjologicznych procesów zachodzących w naszym organizmie, obejmujących między innymi układ immunologiczny i endokrynologiczny.

Badania prowadzone przez naukowców z Instytutu Badawczego Szpitala Dziecięcego Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Francisco (CHORI) sugerują, że dodanie zaledwie 4 miligramów cynku dziennie do diety może mieć zbawienny wpływ na zdrowie, pomagając w walce z infekcjami i chorobami. Badanie zostało przeprowadzone pod kierownictwem Janet King.

King zaznacza, że jest pozytywnie zaskoczona faktem, że tak mała ilość cynku może w znaczny sposób oddziaływać na procesy metaboliczne i jednoznacznie wskazuje, że zmiany w żywieniu mogą mieć wielki wpływ na stan zdrowia.

Rolą cynku jest m.in. zmniejszanie stresu oksydacyjnego, który może przyczyniać się do powstawania wielu chorób nowotworowych i układu krążenia. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jest on niezbędnym składnikiem ponad 3 tysięcy różnych protein, które odpowiadają za regulację pracy każdej komórki w naszym ciele.

Bogatym źródłem cynku są ostrygi
Bogatym źródłem cynku są ostrygi (123RF)

W 6-tygodniowym badaniu naukowcy poddali analizie wpływ cynku na zaburzenia w obrębie nici DNA. Jest to zupełnie nowa metoda, bowiem do tej pory badano głównie jego stężenie we krwi.

Z pewnością przedstawione wnioski mogą pomóc w stworzeniu nowych wytycznych dotyczących właściwej ilości cynku w diecie, szczególnie w krajach które są dotknięte niedożywieniem.

Objawy, które mogą świadczyć o niedoborze cynku
Objawy, które mogą świadczyć o niedoborze cynku [7 zdjęć]

Cynk odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu organizmu, chociaż jego dobowe zapotrzebowanie nie jest zbyt...

zobacz galerię

Dodanie 4 miligramów cynku do codziennej diety nie jest dużym wyrzeczeniem, a, jak widać, może przynieść ogromne korzyści. Co zatem jeść, aby zapewnić sobie właściwą jego podaż? Bardzo dużą ilość tego pierwiastka znajdziemy w ostrygach, ale z uwagi na ich ograniczoną dostępność, warto również zainteresować się pozostałymi źródłami cynku - możemy do nich zaliczyć wołowinę, baraninę, a także jagnięcinę.

Poza mięsem jego dobrym źródłem są orzechy, a także pestki dyni i słonecznika. Według dietetyków, aby zachować odpowiednią ilość cynku z organizmie konieczna jest różnorodna dieta bogata w warzywa, owoce i mięso.

Przeczytaj koniecznie

Warto również pamiętać, że zbilansowana dieta powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki i nie należy koncentrować się tylko na jednym wybranym mikroelemencie. Należy zachować właściwe proporcje wszystkich związków, w tym białka, tłuszczów i węglowodanów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!