Witaminy dla dzieci

Witaminy są dziecku niezbędne do prawidłowego rozwoju. Zapotrzebowanie na te składniki odżywcze jest szczególnie wysokie zwłaszcza w okresie intensywnego wzrostu, gdyż organizm potrzebuje ich do prawidłowego funkcjonowania. Najważniejsze witaminy dla dzieci to witaminy A, C, D, E, K, PP i witaminy z grupy B. Witaminy te nie tylko regulują pracę wielu układów, ale także biorą udział w budowie kości, zębów czy dziąseł. Wymienione witaminy dla dzieci biorą ponadto udział w budowaniu odporności dorastającego organizmu.

1. Jakie witaminy dla dziecka?

Nie od dziś wiadomo, że dieta dzieci powinna być bogata w witaminy i minerały pochodzące z naturalnego pożywienia, a nie suplementów diety. Dorastający organizm potrzebuje ich do wzrostu, wzmocnienia odporności i regulowania procesów zachodzących w jego wnętrzu. Oto najlepsze witaminy dla dzieci, bez których niemożliwy jest ich prawidłowy rozwój:

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

  • witamina A – jest niezbędna młodemu organizmowi do prawidłowego stanu kości i zębów, odpowiedniego wyglądu skóry i wzmocnienia odporności (wzmacnia barierę ochronną organizmu); źródła witaminy A to: masło, jaja, tran, produkty mleczne;
  • witaminy z grupy B – są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego; poprawiają apetyt i wzmacniają odporność dziecka – szczególnie ważna jest w tym przypadku witamina B6 (pirydoksyna), która zapobiega występowaniu niedokrwistości; witaminy z grupy B występują w mleku, wątróbce, jajach i warzywach, produktach pełnoziarnistych;
  • witamina C – jest niezwykle ważna w przypadku dziąseł, kości oraz prawidłowego stanu naczyń krwionośnych; odgrywa ważną rolę w walce z drobnoustrojami; występuje w natce pietruszki, czerwonej papryce, owocach cytrusowych;
  • witamina D – niedobór tej witaminy może powodować krzywicę, czyli tzw. zapalenie kręgosłupa; wytwarza się pod wpływem światła słonecznego; źródłem tej witaminy są: tłuste ryby, jaja, sery;
  • witamina E – buduje komórki i przyspiesza gojenie się ran; jest szczególnie ważna przy przeziębieniu, ponieważ pozwala na zwiększoną produkcję przeciwutleniaczy, które łagodzą działanie wolnych rodników powstających podczas infekcji; występuje w orzechach, mące z grubego przemiału, kiełkach i olejach roślinnych;
  • witamina K – jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego; zapobiega skazie krwotocznej u noworodków; występuje w serach, soi, rzepaku, warzywach o zielonych liściach;
  • witamina PP – dzięki tej witaminie prawidłowo funkcjonują układy nerwowy i pokarmowy; występuje w mleku, mięsie, drożdżach.

2. Naturalne witaminy dla dzieci

Niestety, nasze pociechy nie zawsze mają ochotę zjadać jedzenie, w którym znajdują się witaminy i minerały. Dlatego też czasami konieczne jest takie urozmaicenie jadłospisu, w którym będziesz „przemycała” produkty zdrowe dla twojej pociechy. Jeśli np. twoje dziecko nie przepada za jakimś owocem, możesz przyrządzić owocową sałatkę i wmieszać w nią nielubiany owoc. Całość możesz uatrakcyjnić poprzez udekorowanie bitą śmietaną lub malutką parasolką. Witaminy dla dziecka możesz podawać także w postaci kolorowych i fantazyjnych kanapek. Zamiast tradycyjnej kanapki warstwowej postaraj się ułożyć na kromce chleba uśmiechniętą buzię, słoneczko czy kwiatuszek, a twoje dziecko z pewnością skusi się na taką pyszność. Niedobór witamin w organizmie można uzupełniać poprzez podawanie dziecku soków przecierowych. Nie należy ich pić zbyt dużo, gdyż mogą mieć wysoką zawartość cukru, jednakże są one doskonałą alternatywą dla wszelkich napojów gazowanych.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!