Wpływ słodzonych napojów gazowanych na sen

Według Amerykańskich badań osoby, które spożywają sodę najczęściej śpią w nocy nie więcej niż 5 godzin.

Słodzone napoje są znanym czynnikiem ****ryzyka chorób serca i cukrzycy. Przeprowadzono badanie, w którym dokonano analizy 19 tysięcy pacjentów i 13 procent z nich spało pięć lub nawet mniej godzin w ciągu nocy. Co ciekawe, spożywali oni o ponad 20 procent więcej cukru niż osoby, które dobrze spały.

„Jedynym wytłumaczalnym sposobem, jak napoje gazowane mogą wpływać na zmniejszenie ilości snu, jest fakt, że znajduje się w nich również kofeina, która blokuje chemiczne substancje wpływające na odczuwanie zmęczenia” - mówi główny autor badania, Aric Prather z Uniwersytetu w Californii  w San Francisco.

„W kwestii cukru uważamy że to brak snu napędza jego spożycie”, dodaje Prather i jak zaznacza- badanie nie ocenia wpływu kofeiny i cukru na sen. Pacjenci, którzy spali nie więcej jak 5 godzin to głównie osoby preferujące siedzący tryb życia, palacze, samotni i z podstawowym wykształceniem. Częściej zmagali się także z przewlekłymi chorobami i problemami zdrowotnymi

Wydaje się, że cukier nie wpływa na długość snu
Wydaje się, że cukier nie wpływa na długość snu (123RF)

Badanie było obarczone pewnymi trudnościami, bowiem część osób nie pamiętała dokładnie, jakie ilości napojów słodzonych spożywała i jak długo spała. „To dokładnie poznane, że ludzie, którzy nie śpią wystarczająco długo, lub nieefektywnie, szybciej przybierają na wadze i stają się otyli” - mówi Michael Grandner, kierownik badań nad snem i zdrowiem z Uniwersytetu Arizona College of Medicine.

Warto  również zauważyć, że problemy ze snem mogą wpływać na stosowanie niezdrowej diety - do tej pory jednak nikt nie skupiał się specjalnie nad analizą spożycia napojów gazowanych w kontekście problemów ze snem.

Ograniczenia ich spożycia wprawdzie mogą nie do końca mieć wpływ na długość snu, jednak ogólne dobroczynne działanie może być korzystne, zauważa jeden z badaczy żywienia z Uniwersytetu Columbia z Nowego Jorku.

Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje?
Co się stanie, kiedy przestaniesz pić gazowane napoje? [6 zdjęć]

Odstawienie gazowanych napojów nigdy nie jest proste. Cukier w nich zawarty wykazuje działanie uzależniające....

zobacz galerię

Do pozytywnego działania możemy zaliczyć wpływ na inne czynniki zdrowotne, takie jak kontrola wagi czy też ilość spożytych kalorii. Do tej pory tak naprawdę nie wiadomo, czy ograniczenie spożywania słodzonych napojów gazowanych może mieć wpływ na lepszy i dłuższy sen.

To dość oczywiste, bowiem cyklicznie ukazują się materiały i badania, które badają wpływ naszej diety, stylu życia czy też aktywności życiowej na efektywny i długi sen, który jest podstawą dobrego funkcjonowania organizmu.

Właściwa ilość godzin efektywnie przespanych w nocy jest niezmierne ważna. Rola snu jest nie oceniona ****i każdy czynnik, który może powodować jego zakłócenie powinien zostać wyeliminowany - nie zawsze konieczna jest konsultacja z lekarzem, sami nieraz jesteśmy w stanie zauważyć co i jak wpływa na sen.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.