Zakupy pomogą zazdrosnym partnerom

Czy kiedykolwiek czułeś się zazdrosny o uwagę ukochanego partnera, gdy on poświęcał czas komuś innemu? A może jakaś ważna dla biebie osoba rozmawiała z kimś innym trochę zbyt długo albo współpracownik flirtował z twoim partnerem na imprezie firmowej?

Badacz Xun (Irene) Huang, chciała zbadać, czy te uczucia zazdrości motywują konsumentów do kupowania rzeczy, dzięki którym mogliby odzyskać uwagę swoich partnerów.

Ona i jej zespół przeprowadzili serię pięciu różnych doświadczeń, a ich wyniki wykazały, że uczucie zazdrości zwiększa pragnienie posiadania wpadających w oko produktów, takich jak jasny kolorowy płaszcz zamiast nudnego w jednym stonowanym kolorze lub T-shirt z projektem dużego logo zamiast skromnego, mniej rzucającego się w oczy obrazka.

Podsumowanie ich wyników jest dostępne online w "Journal of Consumer Psychology".

"Wierzymy, że efekt ten nie jest ograniczony tylko do zazdrości w związkach romantycznych" - mówi Huang, profesor na Uniwersytecie Technicznym Nanyang w Singapurze. "Dzieci mogą być zazdrosne o relacje ich rodzeństwa z rodzicami, a pracownicy mogą być zazdrośni o bliską relację kolegi z przełożonym".

Osoby zazdrosne często kupują rzeczy krzykliwe i zwracające uwagę otoczenia
Osoby zazdrosne często kupują rzeczy krzykliwe i zwracające uwagę otoczenia

Naukowcy odkryli również, że dążenie do posiadania produktów przyciągających wzrok znikna, kiedy prawdopodobieństwo, że produkt będzie zauważony przez innych publicznie nie jest wystarczająco duże.

Uczestnicy, którzy doświadczali uczucia zazdrości w jednym eksperymencie, byli bardziej skłonni do kupowania rzucającej się w oczy złotej lampy do swojego biura, czyli miejsca publicznego. Jednak jeśli kupowali oni lampę do swojej sypialni, zainteresowanie złotą lampą i inną bardziej stonowaną w kolorze szarym było takie samo.

Naukowcy byli zaskoczeni swoim odkryciem, że pragnienie zwrócenia na siebie uwagi sprawia, że kupujemy produkty, które przyciągają wzrok i zwiększają ryzyko wstydu publicznego. W jednym z doświadczeń uczestnicy zostali poproszeni, aby sobie wyobrazili, że zostali zaproszeni na imprezę.

ZOBACZ TAKŻE:

Jedna grupa została zaproszona na bal przebierańców zorganizowany przez ich przyjaciół, a druga grupa została zaproszona na imprezę w celu formalnego powitania nowych pracowników w ich towarzystwie.

Następnie poproszono ich, aby zdecydowali, czy wolą oni przyjść na imprezę w zwykłych okularach przeciwsłonecznych, czy ekstrawaganckich i przyciągających wzrok.

Naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy doświadczali uczucia zazdrości, zdecydowali się nosić rzucające się w oczy okulary na obu typach imprez, pomimo tego, że mogliby usłyszeć negatywne uwagi na uroczystym przyjęciu w pracy.

10 sposobów na podkręcenie twojego związku
10 sposobów na podkręcenie twojego związku [10 zdjęć]

Od czasu do czasu warto powrócić myślami do wspomnień z początkowego etapu związku. Uświadamiamy sobie...

zobacz galerię

Huang mówi, że odkrycia te mają również wpływ na marketing. Ulotka reklamowa i wystawa w sklepie może przedstawiać sytuacje, w których zazdrość odgrywa istotną rolę, co mogłyby motywować konsumentów do zakupu konkretnych produktów, które przyciągną czyjąś uwagę.

Natomiast reklamy telewizyjne, które promują produkty przyciągające uwagę, mogą być również skuteczne w czasie emitowania seriali komediowych, w których zazdrość jest głównym tematem.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.