Zakupy pomogą zazdrosnym partnerom
Czy kiedykolwiek czułeś się zazdrosny o uwagę ukochanego partnera, gdy on poświęcał czas komuś innemu? A może jakaś ważna dla biebie osoba rozmawiała z kimś innym trochę zbyt długo albo współpracownik flirtował z twoim partnerem na imprezie firmowej?
Badacz Xun (Irene) Huang, chciała zbadać, czy te uczucia zazdrości motywują konsumentów do kupowania rzeczy, dzięki którym mogliby odzyskać uwagę swoich partnerów.
Ona i jej zespół przeprowadzili serię pięciu różnych doświadczeń, a ich wyniki wykazały, że uczucie zazdrości zwiększa pragnienie posiadania wpadających w oko produktów, takich jak jasny kolorowy płaszcz zamiast nudnego w jednym stonowanym kolorze lub T-shirt z projektem dużego logo zamiast skromnego, mniej rzucającego się w oczy obrazka.
Podsumowanie ich wyników jest dostępne online w "Journal of Consumer Psychology".
"Wierzymy, że efekt ten nie jest ograniczony tylko do zazdrości w związkach romantycznych" - mówi Huang, profesor na Uniwersytecie Technicznym Nanyang w Singapurze. "Dzieci mogą być zazdrosne o relacje ich rodzeństwa z rodzicami, a pracownicy mogą być zazdrośni o bliską relację kolegi z przełożonym".
Naukowcy odkryli również, że dążenie do posiadania produktów przyciągających wzrok znikna, kiedy prawdopodobieństwo, że produkt będzie zauważony przez innych publicznie nie jest wystarczająco duże.
Uczestnicy, którzy doświadczali uczucia zazdrości w jednym eksperymencie, byli bardziej skłonni do kupowania rzucającej się w oczy złotej lampy do swojego biura, czyli miejsca publicznego. Jednak jeśli kupowali oni lampę do swojej sypialni, zainteresowanie złotą lampą i inną bardziej stonowaną w kolorze szarym było takie samo.
Naukowcy byli zaskoczeni swoim odkryciem, że pragnienie zwrócenia na siebie uwagi sprawia, że kupujemy produkty, które przyciągają wzrok i zwiększają ryzyko wstydu publicznego. W jednym z doświadczeń uczestnicy zostali poproszeni, aby sobie wyobrazili, że zostali zaproszeni na imprezę.
Jedna grupa została zaproszona na bal przebierańców zorganizowany przez ich przyjaciół, a druga grupa została zaproszona na imprezę w celu formalnego powitania nowych pracowników w ich towarzystwie.
Następnie poproszono ich, aby zdecydowali, czy wolą oni przyjść na imprezę w zwykłych okularach przeciwsłonecznych, czy ekstrawaganckich i przyciągających wzrok.
Naukowcy odkryli, że uczestnicy, którzy doświadczali uczucia zazdrości, zdecydowali się nosić rzucające się w oczy okulary na obu typach imprez, pomimo tego, że mogliby usłyszeć negatywne uwagi na uroczystym przyjęciu w pracy.
Huang mówi, że odkrycia te mają również wpływ na marketing. Ulotka reklamowa i wystawa w sklepie może przedstawiać sytuacje, w których zazdrość odgrywa istotną rolę, co mogłyby motywować konsumentów do zakupu konkretnych produktów, które przyciągną czyjąś uwagę.
Natomiast reklamy telewizyjne, które promują produkty przyciągające uwagę, mogą być również skuteczne w czasie emitowania seriali komediowych, w których zazdrość jest głównym tematem.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.