Trwa ładowanie...

Bierzesz witaminy? Sprawdź, czy robisz to prawidłowo

Polacy łykają suplementy na potęgę, ale bardzo często nie mają świadomości, jak robić to prawidłowo. Wielu z nas nie zastanawia się, czy pigułkę lepiej połknąć rano czy wieczorem. Po posiłku, a może przed? Okazuje się, że ma to kluczowe znaczenie dla przyswajania określonych witamin i minerałów. Jeśli nie stosujemy się do tych zasad, to wyrzucamy jedynie pieniądze w błoto.

spis treści

1. Żelazo – jak je brać?

Preparaty zawierające żelazo często mają zawartą w ulotce informację określającą, kiedy je zażywać. Jednak nie wszystkie – to może dotyczyć np. suplementów multiwitaminowych. Ale jeśli zależy nam, by żelazo się przyswoiło, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach.

Zobacz film: "Witamina C. Skutki jej przedawkowania są zaskakujące"

  • żelazo najlepiej przyjmować na pusty żołądek (np. rano po przebudzeniu lub wieczorem, kilka godzin po ostatnim posiłku), ponieważ niektóre produkty spożywcze mogą utrudniać przyswajanie żelaza,
  • żelazo najlepiej popić sokiem owocowym – np. pomarańczowym lub jabłkowym, gdyż witamina C ułatwia przyswajanie żelaza,
  • nie należy popijać suplementów żelaza napojami mlecznymi - nabiał blokuje przyswajanie tego cennego pierwiastka,
  • nie należy pić w tym czasie – a także bezpośrednio po lub przed zażyciem tabletki – herbaty, ponieważ naturalnie występujące w niej garbniki mogą zmniejszać przyswajanie żelaza nawet o 90 proc.,
  • suplementy z żelazem można przyjmować wraz z witaminą A, dzięki czemu żelazo przyswoi się szybciej,
  • należy unikać suplementów cynku zażywanych bezpośrednio przed lub po tabletkach z żelazem – zarówno żelazo, jak i cynk przyłączają się do tych samych cząsteczek transportujących w jelitach.

2. Jak przyjmować wapń?

Wapń jest szczególnie potrzebny kobietom w wieku okołomenopauzalnym, gdy kości wskutek spadku estrogenów we krwi mogą tracić gęstość. O to, by go nie zabrakło w diecie dziecka muszą zadbać także rodzice oraz osoby na diecie wegańskiej, w której brakuje bogatego w wapń nabiału.

Jak suplementować wapń?

  • najlepiej przyjmować wapń w formie cytrynianu wraz z posiłkiem,
  • można przyjmować go wraz z witaminą D oraz K, a także magnezem, które to wspierają optymalne wchłanianie wapnia,
  • można zażywać wapń w towarzystwie suplementów z kolagenem – badanie naukowców z Florydy ujawniło, że może to jeszcze skuteczniej zapobiegać utracie masy kostnej u kobiet w okresie okołomenopauzalnym.

3. Witamina D – jak ją przyjmować?

Witaminę D powinniśmy suplementować przez cały rok, ponieważ w naszej strefie klimatycznej uniknięcie jej niedoboru jest niemal niemożliwe. A ten prohormon odpowiada za szereg procesów w naszym organizmie, wspiera także funkcjonowanie układu odpornościowego.

Jak przyjmować witaminę D?

  • należy ją brać podczas posiłku – badanie opublikowane na łamach "Journal of Bone and Mineral Research" w 2010 r. wykazało, że zażywanie witaminy D w czasie najbardziej obfitego w ciągu dnia posiłku może zwiększać jej wchłanialność nawet o 50 proc.,
  • nie należy zażywać witaminy D wraz z witaminą E, ponieważ wpłynie to negatywnie na wchłanianie którejś z nich.

4. Jak przyjmować witaminę C?

Duże dawki witaminy C nie poprawią naszej odporności. Mogą za to doprowadzić do rozstroju żołądka
Duże dawki witaminy C nie poprawią naszej odporności. Mogą za to doprowadzić do rozstroju żołądka (Getty Images)

To witamina rozpuszczalna w wodzie, a nie w tłuszczach jak witamina D. Dlatego przyjmowanie jej podczas posiłku nie jest konieczne.

Jak brać witaminę C?

  • najlepiej – jak większość witamin rozpuszczalnych w wodzie – zażywać witaminę C na pusty żołądek,
  • lepiej zażywać małe dawki, ale często – badania wykazały, że wydalana z moczem witamina C nie zda się na nic, jeśli jednorazowo będziemy przyjmować tzw. końskie dawki. Dodatkowo możemy w ten sposób uniknąć rozstroju żołądka spowodowanego nadmierną ilością witaminy C.

5. Jak suplementować magnez?

Jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, a na jego niedobór narażony jest niemal każdy, kto doświadcza na co dzień stresu lub trenuje intensywnie.

W jaki sposób uzupełniać jego niedobór?

  • jeśli zażywamy wapń to dawka magnezu powinna być dwukrotnie wyższa – badania wykazały, że nadmiar wapnia przy jednocześnie zbyt małej podaży magnezu może prowadzić do zwapnienia tętnic,
  • jeśli zażywamy magnez, by pozytywnie wpłynąć na stan naszych nerwów, warto zażywać go przed snem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza