Ćwiczenia z bosu

Ćwiczenia pozwalają modelować sylwetkę, zgubić zbędne kilogramy i rzeźbić mięśnie. Większości kobiet zależy na szczupłej figurze i ładnie zarysowanej talii. Prosta linia ciała i koordynacja ruchowa to niezmiernie ważne elementy w gibkim poruszaniu się. O stabilizację, kondycję fizyczną i dobrą równowagę można zadbać, ćwicząc bosu fitness. Bosu to przyrząd sportowy niezbędny do przeprowadzenia kompleksowego treningu równowagi ciała. Ma postać dwustronnego półokręgu i stanowi unikalne połączenie piłki i stepu.

1. Co to jest bosu?

Bosu (ang. both sides up – obie strony w górę) jest dwustronnym przyrządem gimnastycznym, stanowiącym połączenie piłki i stepu. Jedna strona urządzenia to rodzaj pneumatycznej kopuły pracującej, tzn. uginającej się przy każdym ruchu ćwiczącego. Druga strona jest płaską i sztywną platformą. Dwie ukryte w zagłębieniach rączki ułatwiają swobodne odwracanie przyrządu z jednej strony na drugą. Bosu idealnie nadaje się do ćwiczeń statycznych, takich jak joga czy pilates, jak i dynamicznych oraz poprawiających balans ciała, stabilizację tułowia i propiocepcję, czyli czucie głębokie.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Piłka bosu może być stosowana w treningu rekreacyjnym, sportowym oraz w rehabilitacji. Doskonale sprawdza się przy ćwiczeniach rozciągających. Trening z bosu daje nieograniczone możliwości. Można ćwiczyć na jednym, dwóch lub kilku urządzeniach jednocześnie, wchodząc, schodząc, skacząc, klęcząc. Wszystko odbywa się w dowolnym tempie i w dowolnych pozycjach – zawsze atrakcyjnie i przede wszystkim bezpiecznie. Bosu jest doskonałym symulatorem ruchów charakterystycznych dla różnych dyscyplin sportowych, m.in. snowboardu, nart, boksu i tenisa. Można go kupić w dobrych sklepach sportowych.

2. Ćwiczenia na gibkość przy użyciu bosu

Trening z bosu doskonale wzmacnia mięśnie, poprawia wytrzymałość organizmu oraz ćwiczy równowagę i gibkość. Na początku treningu najważniejsza jest pozycja neutralna. Stań na bosu i przestępuj z nogi na nogę. Staraj się napinać mięśnie pośladków i zachować równowagę. Bosu, dzięki swojej sprężystej konstrukcji, podczas treningu przyczynia się do zaangażowania większej liczby mięśni niż w przypadku ćwiczeń na innych przyrządach sportowych.

Ćwiczenia na bosu doskonale wzmacniają mięśnie posturalne, uelastyczniają kręgosłup, a przy okazji kształtują świadomość własnego ciała.

Na balans ciała wpływają także przysiady na bosu wykonywane z naprzemiennym podnoszeniem i opuszczaniem nogi ugiętej w kolanie. Takie ćwiczenia wzmacniają uda i pośladki. Wymagają dużej koncentracji i skupienia się nad tym, by nie spaść z bosu. Innym rodzajem ćwiczeń na gibkość i równowagę są wymachy nóg w bok. Należy stanąć na bosu i starać się utrzymać pionową postawę i stabilność, stojąc tylko na jednej nodze. Najpierw odwodzisz w bok prawą nogę, a potem zmieniasz ją powoli i płynnie na nogę lewą. Przy wykonywaniu ćwiczenia ważne jest właściwe oddychanie.

3. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie przy użyciu bosu

Ćwiczenia na bosu wzmacniające mięśnie brzucha są podwójnie skuteczne, jeśli ćwiczący włącza do treningu umiejętny balans ciałem. Mięśnie całego ciała angażowane są przy brzuszkach. Usiądź prosto na bosu, stopy oprzyj o podłogę. Odchylaj się do tyłu, ręce trzymając przed sobą. Po kilku pogłębieniach wypadu tułowia w tył, powróć do pozycji wyjściowej. Na wzmocnienie mięśni nóg pomagają wymachy. Ćwiczenie powinno być wykonywane dynamicznie. Uklęknij na bosu, ręce oprzyj o jego miękką część. Rób naprzemienne wymachy nóg do tyłu. Miękkość przyrządu amortyzuje stawy kolanowe i nie obciąża stawów, więzadeł ani ścięgien.

Aby trenować mięśnie ramion i klatki piersiowej, należy wybrać pompki. Oprzyj ręce o twardą stronę bosu, uklęknij na podłodze. Balansuj ciałem w taki sposób, aby nie chwiało się ono na boki. Piłka bosu umożliwia również rozciąganie mięśni ud. Wypady w przód kształtują gibkość i elastyczność. Należy wykonywać je naprzemiennie, opierając raz jedną, a raz drugą nogę zgiętą w kolanie o miękką stronę bosu. Ćwiczenia na bosu, poza dotlenieniem organizmu i korzyściami płynącymi z uprawiania sportu, dostarczają wielu niezapomnianych wrażeń. To nie tylko świetny trening, ale przede wszystkim wspaniała zabawa.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!