Trwa ładowanie...
Przeczytaj comiesięczny raport abcZdrowie
Temat miesiąca: WĄTROBA Czytaj więcej >

Wpływ witamin na odporność

Witaminy mają ogromny wpływ na odporność. Od dziecięcych lat wpaja nam się, że na przeziębienie najlepsze są duże dawki witaminy C. Gdy tylko zaczyna nas „łamać w kościach” albo pojawia się wodnisty katar przygotowujemy herbatę z syropem z malin lub czarnej porzeczki, a wśród owoców królują cytrusy. Czy dokładnie wiemy, czym są witaminy i jak wpływają na nasze zdrowie? Jeśli chcesz uzyskać pełniejszą wiedzę na ten temat, zapraszamy do lektury naszego artykułu, który dostarczy ci kilku niezbędnych informacji na ten temat.

Zobacz film: "Dlaczego układ odpornościowy jest ważny?"

spis treści

1. Czym są witaminy?

Witaminy są to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu substancje chemiczne o charakterze egzogennym, co oznacza, że muszą być dostarczane z pożywieniem, gdyż sami nie potrafimy ich wytworzyć (wyjątkiem jest tutaj witamina D (kalcyferol), która produkowana jest przez komórki skóry pod wpływem światła słonecznego, a dokładniej promieni UV). Dość mało rozpowszechniona jest informacja, że odkrywcą witamin, jako grupy związków koniecznych dla człowieka jest Polak- Kazimierz Funk.

2. Funkcje witamin w organizmie człowieka

  • są związkami koniecznymi do działania wielu enzymów, czyli białek dzięki którym zachodzi cały szereg reakcji chemicznych w organizmie,
  • pełnią w nich funkcję, tzw. kofaktorów,
  • działają antyoksydacyjnie, czyli pełnią rolę naturalnych przeciwutleniaczy (witamina C, A oraz E),
  • działają regulacyjnie na niektóre procesy poprzez oddziaływanie na receptory: witamina D.

3. Witaminy a odporność

Witaminy mają oczywiście także swój udział w odporności człowieka:

  • witamina C – najbardziej znana ważna witamina w procesach odpornościowych. Bierze swój udział w procesie syntezy kolagenu – białka ważnego w procesie gojenia ran, złamań, a także budującego warstwę ochroną, podskórną zabezpieczającą przed wchłanianiem patogenów. Bierze swój udział także, w procesie wytwarzania limfocytów, czyli komórek będących jednymi ze składowych białych krwinek, pełniących niezastąpioną rolę w odporności przeciwdrobnoustrojowej. Witamina C jest również silnym przeciwutleniaczem. Ma bardzo duże znaczenie, gdyż w przypadku infekcji i stanu zapalnego dochodzi do dużej produkcji utleniaczy – wolnych rodników, które muszą być zneutralizowane.

Witaminę C można znaleźć w: cytrusach, dzikiej róży, porzeczkach, natce pietruszki, kapuście czy w papryce. Objawy jej niedoboru, mogą przejawiać się w postaci: nawracających infekcji, trudności w gojeniu się ran czy osłabieniu naczyń krwionośnych, z powstawaniem w następstwie mikrowylewów.

  • witamina E – jest przede wszystkim jednym z silniejszych przeciwutleniaczy. Ma to związek z odpornością, ponieważ, tak jak to zostało wspomniane przy witaminie C, podczas infekcji dochodzi do zwiększonej produkcji wolnych rodników, czyli utleniaczy.

Witamina E znajduje się w kiełkach, orzechach, olejach roślinnych czy mące z grubego przemiału.

  • witamina A – pełni cały szereg przeróżnych funkcji. Często kojarzona jest ze wzrokiem, gdzie jej pochodne biorą udział w procesie widzenia. Jej wpływ na układ odpornościowy związany jest głównie z wzmacnianiem bariery utrudniającej dostanie się drobnoustrojów do organizmu – chroni nabłonek dróg oddechowych.

Witamina A znajduje się w maśle, jajach, tranie, produktach mlecznych czy wątróbce.
Uwaga! Witamina A należy do witamin z grupy rozpuszczalnych w tłuszczach – witaminy te można przedawkować, co może być groźne w skutkach.

  • rutyna – nie jest co prawda witaminą, ale ze względu na swoje właściwości często łączona jest w preparatach z witaminą C. Jej działanie polega na uszczelnianiu naczyń krwionośnych (działanie przeciwwysiękowe), jest silnym antyoksydantem, co jak to zostało wspomniane ma istotne znaczenie przy przeziębieniu, a także wydłuża działanie samej witaminy C.

4. Istotne informacje o witaminach

  • witaminy pełnią ważną funkcję w naszej odporności, jednak ich skuteczność nie jest wprost proporcjonalna do ilości spożycia – nasz organizm ma pewne zapotrzebowanie (które może zwiększyć się podczas choroby) na poszczególne witaminy i dostarczanie ich w nadmiarze wcale nie zabezpieczy nas w sposób szczególny, ani nie skróci czasu choroby. Spożywanie zbilansowanej diety w okresie zdrowia czy stosowanie preparatów o umiarkowanej ich ilości w trakcie choroby w zupełności wystarczy.
  • witaminy można przedawkować (dotyczy to głównie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach),
  • witaminy są lepiej przyswajalne z pokarmu, niż z preparatów sprzedawanych w aptekach czy sklepach.

Witaminy wzmacniają naszą odporność. Ważne jest, by przyjmować je w postaci naturalnych produktów, a nie suplementów diety, wtedy ich działanie będzie skuteczniejsze.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Lek. Łukasz Galus
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza