Domowa siłownia - organizacja, przyrządy sportowe, wystrój domowej siłowni

spis treści
rozwiń

Domowa siłownia to sposób na nieustanny brak czasu i życie w biegu. Nie musisz wychodzić z domu do klubu fitness czy na siłownię, możesz zorganizować sobie ćwiczenia w domu. We współczesnym świecie rezygnujemy z ulubionych sportów, żyjemy w ciągłym pośpiechu, co w konsekwencji rzutuje na nasz kręgosłup, stawy oraz wagę ciała. Organizacja domowej siłowni pomoże ci schudnąć i cieszyć się zdrowiem i kondycją każdego dnia.

1. Domowa siłownia - organizacja

Przed przystąpieniem do organizacji domowej siłowni musisz zastanowić się, gdzie wydzielisz w domu miejsce czy pomieszczenie na wyposażenie siłowni. Następnie czeka cię zakup sprzętu do ćwiczeń siłowych. Ponadto odpowiedz sobie na kilka pytań, które pomogą ci w zakupie akcesoriów do siłowni: ile osób będzie ćwiczyć, jaki rodzaj korzyści dla ciała zamierzasz uzyskać i ile czasu w tym pomieszczeniu zamierzasz spędzać. W przypadku niedużych mieszkań może stanowić to poważną przeszkodę – wówczas ilość sprzętów można ograniczyć do niezbędnego minimum. Zanim postawisz w domu bieżnię, atlas czy inny sprzęt do ćwiczeń siłowych, wyściel podłogę matą ochronną.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

2. Domowa siłownia - przyrządy sportowe

  • Atlas do ćwiczeń – doskonały przyrząd sportowy do treningu siłowego. Zapewnia skuteczne ćwiczenia niemal wszystkich partii mięśniowych. Najprostsze atlasy do ćwiczeń mają wymiary około 145x120x210 cm, ważą 90 kg. Ich koszt wynosi około 900 zł. Mają stabilną konstrukcję, piankowe wykończenie stawów oraz ławeczkę z wysokim podparciem kręgosłupa. Można na nim wykonywać ćwiczenia w pozycji zarówno siedzącej, jak i stojącej, kształtować mięśnie klatki piersiowej, grzbietu, barków, bicepsy i tricepsy.
  • Bieżnia do biegania – dobre wyposażenie siłowni dla osób, które mają pracę siedzącą. Na bieżni można spacerować, truchtać i biegać – wszystko to jest uzależnione od indywidualnych upodobań. Bieżnie do biegania można kupić za 400-500 zł, są też pięć razy droższe. Ćwiczenia na bieżni znakomicie rzeźbią łydki, uda i pośladki, a także pozwalają szybko spalać tłuszcz.
  • Rower stacjonarny – kształtuje mięśnie pośladków, ud i łydek. Ze względu na system hamowania, rowerki stacjonarne dzieli się na mechaniczne i magnetyczne. Ten pierwszy typ można zakupić za 200-300 zł, waży 12 kg. Drugi typ jest bardziej odporny na uszkodzenia. Kosztuje około 500 zł. Przy wyborze rowerku zwróć uwagę na możliwość regulowania siodełka, jego wysokości i poziomu. Nieprawidłowe ustawienie może prowadzić do bólu pośladków, pleców i ramion. To samo dotyczy możliwości regulowania kierownicy.
  • Orbitrek – rodzaj sprzętu do ćwiczeń siłowych, który łączy w sobie działanie rowerku, bieżni, steppera i ski-trainera. Pozwala kształtować mięśnie bioder, ud, podudzia, pośladków, ramion, klatki piersiowej, barków, kręgosłupa. Staje się na pedałach, z rękoma na uchwytach i wykonuje się ruch zbliżony do wspinaczki i biegu. Podczas ćwiczeń stawy nie są nadmiernie obciążane. Do wyboru masz 3 rodzaje orbitreków: mechaniczny, magnetyczny i elektromagnetyczny. Orbitrek mechaniczny kupisz za 300-400 zł, magnetyczny za około 800-1500 zł, a elektromagnetyczny za 1200-5000 zł.
  • Stepper – pozwala kształtować mięśnie nóg i pośladków. Ćwiczenia na stepperze porównywane są do wchodzenia i schorzenia ze schodów. Istnieją także stepery „skrętne” pracujące w dwóch płaszczyznach: góra-dół i na zewnątrz-do środka. Ćwicząc na stepperze, wzmacniamy układ sercowo-naczyniowy, wydolność organizmu, pozbywamy się tkanki tłuszczowej i cellulitu. Urządzenie do ćwiczeń siłowych możesz kupić już za 100 zł.
  • Inne akcesoria do siłowni – stanowią je sztangi, hantle, ławki o różnej wielkości, wadze i objętości. Dla pań są przeznaczone sztangielki fitness z powłoką winylową, gdyż mają zastosowanie w ćwiczeniach aerobowych oraz na zajęciach fitness. Pojedyncze sztuki w zależności od ciężaru kosztują od kilku do kilkuset złotych.

3. Domowa siłownia - wystrój

Podczas organizacji domowej siłowni warto zadbać nie tylko o odpowiedni sprzęt, ale również wystrój tego pomieszczenia. Na ścianach powinny wisieć lustra, które umożliwią oglądanie sylwetki oraz kontrolę poprawności wykonywanych ćwiczeń. Ważne jest oświetlenie i kolory, które sprawią, że będziesz czuć się dobrze. Na pewno trening siłowy będzie przyjemniejszy, jeśli zadbasz o odpowiednią muzykę. Wskazana jest wentylacja pomieszczenia.

Ćwicząc, nie zapomnij o piciu wody niegazowanej, która nie tylko gasi pragnienie, ale również zwiększa wydolność organizmu. Domowa siłownia powinna umożliwiać zdrowy trening na profesjonalnym sprzęcie. Wraz z każdym tygodniem długość treningu można zwiększać o kilka minut.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!