Trwa ładowanie...

Dysleksja związana z obecnością krótszych śladów pamięciowych z poprzednich bodźców

Avatar placeholder
25.01.2017 11:43
Dysleksja związana z obecnością krótszych śladów pamięciowych z poprzednich bodźców
Dysleksja związana z obecnością krótszych śladów pamięciowych z poprzednich bodźców

Naukowcy przedstawili nowy wgląd w mechanizmy mózgowe, które powodują trudności w czytaniu i pisaniu. Ludzie posiadają rodzaj pamięci długotrwałej (zwanej pamięcią utajoną), która oznacza, że mniej reagujemy na bodźce, ponieważ są one powtarzane w czasie, w procesie zwanym adaptacja sensoryczną.

Ale nowe badania sugerują, że dyslektycy wykazują szybszą niż pozostali reakcję na bodźce, takie jak dźwięki i słowa pisane, co prowadzi do ich trudności w czytaniu. Odkrycie może utorować drogę do wcześniejszej diagnozy w tym temacie.

Dysleksja stanowi często występującą trudność w uczeniu się, która dotyka jedną na 10 do 20 osób w samej tylko Wielkiej Brytanii, wpływając na ich zdolność do czytania i pisowni słów, ale nie wpływając na ogólną inteligencję.

Naukowcy z Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie, kierowani przez profesora Merav Ahissar z Wydziału Psychologii i Edmond & Lily Safra Centrum Nauk o Mózgu, postanowili przeprowadzić szereg eksperymentów wśród osób z dysleksją i bez aby dowiedzieć się więcej o mechanizmach odpowiedzialnych za ten warunek.

Zobacz film: "Depresja - przyczyny"
Naukowcy przeprowadzili nowe badania na temat osób z dyskleksją
Naukowcy przeprowadzili nowe badania na temat osób z dyskleksją

"Podczas gdy u dyslektyków głównie zaobserwowano trudności z czytaniem, różnią się oni też od osób bez dysleksji w wykonywaniu prostych zadań" - mówi główny autor Sagi Jaffe-Dax.

W ramach ostatnich badań, zespół obserwował 60 native speakerów języka hebrajskiego, w tym 30 osób z dysleksją i 30 nie-dyslektyków pod względem umiejętności wykonywania poszczególnych zadań. Podczas zadania pierwszego, uczestnicy zostali poproszeni o porównanie dwóch dźwięków w każdej próbie.

Odpowiedzi wszysykich uczestników wykazywały odchylenia od zapamiętanych poprzednich bodźców. Obie grupy wykazały podobne wyniki, jednak dyslektycy gorzej niż osoby nie cierpiące na tą przypadłość pamiętali poprzednio usłyszany dźwięk.

ZOBACZ TAKŻE

Dyskleksja rozwojowa

"To sugeruje, że pamięć zanika szybciej wśród dyslektyków" - mówi Jaffe-Dax. "Zdecydowaliśmy się przetestować tę hipotezę poprzez zwiększenie długości czasu między kolejnymi bodźcami i przez pomiar, jak to wpływa na zachowania i reakcje nerwowe w korze słuchowej, części mózgu, która przetwarza dźwięk.

"Uczestnicy z dysleksją wykazywali szybszy rozpad pamięci. Zaobserwowano też zmniejszenie szybkości odczytu, podczas czytania grupy liter, które wyglądają i brzmią jak słowa - wiele razy" – tłumaczą naukowcy.

Zespół stwierdza, że dłuższe reakcje na bodźce i szybsze zaniki pamięci u dyslektyków może powodować ich dłuższe czasy czytania, a to powoduje mniej wiarygodne prognozy zarówno dla prostych i złożonych zadań w badaniu.

10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki
10 sposobów na zmotywowanie dziecka do nauki [10 zdjęć]

Szacunek do osoby, która daje wskazówki, ułatwia ich przyjęcie i wprowadzenie w czyn przez dziecko.

zobacz galerię

Utworzenie odpowiednich prognoz ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowości przeprowadzonych badań. Osiągnięcie tego celu zależy od dopasowania wydrukowanych słów i przewidywań opartych na poprzednich ćwiczeniach.

"Jednakże, podczas gdy gorsza pamięć utajona oznacza, że osoby z dyskleksją nie są w stanie zapewnić skutecznego przewidywania, to może być korzystne w nieoczekiwanych czynnikach stymulujących, takich jak nowe zdarzenia w sekwencji przewidywalnych i znanych zdarzeń. Jednak podkreślamy, że potrzebne będą dalsze badania w celu ustalenia prawidłowości tych zależności” – wyjaśnia wspolautor badania Orr Frenkel.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze