Trwa ładowanie...

Dysleksja - rodzaje, przyczyny, objawy, rozpoznanie, metoda Warnkego

Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Trudności składające się na dysleksję rozwojową spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych oraz ich integracji. Uwarunkowane jest to nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Co warto wiedzieć o dysleksji i jak ją rozpoznać?

Zobacz film: "Co powinno zaniepokoić w rozwoju dziecka w wieku szkolnym?"

spis treści

1. Rodzaje dysleksji

Wyróżnia się następujące odmiany dysleksji rozwojowej:

  • dysgrafia (zniekształcenia strony graficznej pisma),
  • dysfonia (niewyraźne i ciche mówienie),
  • dyskalkulia (specyficzne trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych),
  • dysleksja (trudności w płynnym czytaniu, często połączone z trudnościami w pisaniu),
  • dysortografia (trudności z opanowaniem poprawnej pisowni, mimo znajomości zasad ortografii),
  • hiperdysleksja (trudności w czytaniu ze zrozumieniem).

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Przyczyny dysleksji

W międzynarodowej klasyfikacji chorób ICD-10 zatwierdzonej przez WHO dysleksja rozwojowa definiowana jest jako „specyficzne rozwojowe zaburzenia umiejętności szkolnych”. Przymiotnik „rozwojowa” oznacza, że trudności typu dyslektycznego występują od początku nauki czytania i pisania.

W dysleksji rozwojowej u dzieci o prawidłowym rozwoju mogą wystąpić zaburzenia mowy, uwagi, koncentracji i pamięci. Pierwotna przyczyna dysleksji rozwojowej przez wielu badaczy upatrywana jest w zakłóceniach funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego.

Nie wyklucza się również roli czynnika genetycznego. Najczęstsze z nich to zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego (w okresie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu).

Przyczynami trudności w nauce, a co za tym idzie również dysleksji, może być brak zdolności wynikający z obniżonego poziomu rozwoju umysłowego dziecka, niedostosowane lub wadliwe metody nauczania, trudna lub zła sytuacja rodzinna i środowiskowa dziecka, wady wzroku, słuchu lub wymowy nieskorygowane w porę albo niektóre choroby somatyczne.

7 rzeczy, których powinnaś nauczyć swoje dziecko
7 rzeczy, których powinnaś nauczyć swoje dziecko [7 zdjęć]

Gotowanie to praktyczna umiejętność, która jest jedną z podstawowych życiowych kompetencji samodzielnego,...

zobacz galerię

3. Objawy dysleksji

Jeżeli dziecko nie jest w stanie dobrze wykonać czynności, które jego rówieśnicy wykonują poprawnie, lub wykonuje je z opóźnieniem w stosunku do równolatków, powinniśmy bacznie się temu przyjrzeć. Może cierpieć na dysleksje. Na co zwrócić szczególną uwagę?

3.1. Obniżona sprawność ruchowa

Obniżona sprawność ruchowa przy dysleksji rozwojowej objawia się trudnościami dziecka z bieganiem, skakaniem, wykonywaniem ćwiczeń równoważnych, a także z nauką jazdy na rowerze, hulajnodze oraz nartach.

Dysleksja rozwojowa objawiać się może również trudnościami z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca i noża. Dziecko może nie potrafić również rzucać i chwytać piłki, rysować szlaczków i rysować złożonych figur geometrycznych. Może również niepoprawnie układać kredki w dłoni.

3.2. Trudności z zapamiętywaniem

Objawy dysleksji to także trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych opisujących stosunki przestrzenne: nad-pod, za-przed, wewnątrz-na zewnątrz, wadliwa wymowa, częste przekręcanie trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek, np. „sosa” lub „szosza”) i błędy gramatyczne.

Niepokojącym objawem mogą być także trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie oraz mylenie nazw zbliżonych fonetycznie.

Trudność mogą obejmować także problemy z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków i szeregi 4-cyfrowe.

Metody szybkiego czytania
Metody szybkiego czytania

Umiejętność szybkiego czytania można nabyć poprzez eliminacje złych przyzwyczajeń. Prawidłowe stosowanie...

zobacz galerię

3.3. Opóźnienie rozwoju

Objawem dysleksji są także trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki według wzoru; trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki.

Do symptomów możemy również zaliczyć opóźnienie w określeniu ręki dominującej, tzn. dziecko nadal jest oburęczne. Dysleksja objawia się także opóźnieniem orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Dziecko w tym przypadku ma trudności z określeniem swoich części ciała i nie umie wskazać kierunku na prawo i na lewo od siebie. Na uwagę przy rozpoznaniu dysleksji warto również zwrócić uwagę, czy dziecko nie ma trudności w orientacji w czasie. Objaw to na przykład trudności z określaniem pory roku, dnia, godziny na zegarze.

Objawem dysleksji są także trudności z wyróżnianiem elementów z całości
Objawem dysleksji są także trudności z wyróżnianiem elementów z całości (123rf.com)

Dysleksja to także trudności w nauce czytania (np. dziecko czyta bardzo wolno, najczęściej głoskuje, przekręca wyrazy; nie rozumie przeczytanego tekstu.

4. Rozpoznanie dysleksji

Okres szkolny jest czasem wielu wyzwań dla młodego człowieka. Nauka i wymagania ze strony nauczycieli i rodziców mogą stwarzać trudności uczniom. Pojawiające się problemy w sprostaniu oczekiwaniom otoczenia wywołują u dzieci silny stres.

Ten stan napięcia staje się szczególnie dokuczliwy dla dzieci, które cierpią na zaburzenia procesu uczenia się. Bardzo istotna jest odpowiednia diagnoza dysleksji oraz dostosowanie metod pomocy dziecku tak, by mogło komfortowo czuć się w trakcie zajęć lekcyjnych.

Jeśli u dziecka zostanie zdiagnozowane zaburzenie warto skorzystać z nowoczesnych metod wspomagających rozwój dziecka. Sposobem na dotarcie do przyczyny i wyleczenia problemu jest metoda Warnkego.

Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci - galeria
Zaburzenia rozwoju mowy u dzieci - galeria

Wolniejszy rozwój mowy u dziecka to problem nie tylko dla niego, ale i dla rodziców. Maluchy, które nie...

zobacz galerię

4.1. Terapia dysleksji metodą Warnkego

Wciąż popularnym sposobem pomocy dziecku z problemami jest zwiększenie ilości treningów czytania, pisania czy zadań matematycznych. Dodatkowe obowiązki mogą stwarzać kolejne trudności dziecku, które z racji swojego problemu narażone jest na duży stres.

Nowoczesne metody pozwalają nie tylko zlokalizować źródło problemu i zniwelować objawy, ale przede wszystkim zapewniają poprawę funkcjonowania dziecka w szkole. Metoda Warnkego jest sposobem dotarcia do podłoża problemu i pracy nad poprawą sytuacji dziecka. Terapia metodą Warnkego jest intensywna i składa się z kilku elementów.

Rozpoczyna się diagnostyką czynności poznawczych, oceniającą zakres automatyzacji przetwarzania sygnałów spostrzeżeniowych. Zdiagnozowanie zaburzeń uczenia się pozwala przejść do kolejnego etapu – rozpoczęcia spotkań terapeutycznych.

Po dokładnym poznaniu problemów ucznia można rozpocząć ćwiczenia praktyczne, które prowadzone są w oparciu o indywidualnie opracowane programy treningowe i zalecenia terapeutyczne. Terapię stanowią treningi 8 funkcji podstawowych, treningi lateralne synchronizujące pracę półkul mózgowych oraz treningi literowania wzrokowego.

Oprócz pracy z terapeutą dziecko wykonuje także odpowiednie ćwiczenia samodzielnie w domu, z wykorzystaniem sprzętu Brain-Boy Universal. Ważnym atutem terapii jest jej atrakcyjna forma, przypominająca bardziej zabawę niż pracę, motywująca dziecko do osiągania coraz wyższych wyników treningowych.

Terapia metodą Warnkego wpływa na prawidłowy rozwój procesów poznawczych i dostarcza efektywnych strategii uczenia się. Wyrównując deficyty w zakresie centralnego przetwarzania informacji, które pojawiają się na etapie wczesnego dzieciństwa, daje solidną podstawę do osiągnięcia sukcesów w nauce na każdym etapie życia. Przez skuteczne usunięcie źródła trudności, osiągnięte wyniki terapii są trwałe.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.