Działanie witamin

Przez wiele lat uważano, że białka i woda wystarczą do zapewnienia organizmowi procesów życiowych. Witaminy i ich rolę w przemianie materii odkryto znacznie później. Termin witaminy wprowadził polski biochemik Kazimierz Funk, który jako pierwszy wydzielił związek organiczny grupy aminowej (stąd też nazwa witaminy, od „vita” – życie, „amina” – nazwa związku organicznego grupy aminowej) i nazwał go witaminą B1. Obecnie znamy wiele witamin, które potrafimy wyizolować, ale też i syntetyzować.

1. Rola witamin w organizmie

Nasz organizm nie potrafi sam wytwarzać witamin, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem lub w formie prowitamin, które w procesie przemian metabolicznych uzyskują pełną aktywność biologiczną. Witaminy są nam niezbędne dla prawidłowego wzrostu, rozwoju oraz odpowiedniego przebiegu procesów metabolicznych organizmu. Witaminy są istotnymi czynnikami biorącymi udział w procesach utleniania i redukcji. Biorą udział również w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów, przemianach aminokwasów mających wpływ na wszystkie układy organizmu.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Mówiąc o witaminach, możemy mówić o dwóch przypadkach – kiedy jest ich zbyt wiele, wtedy mówimy o hiperwitaminozie, natomiast gdy jest ich zbyt mało, mówimy o hipowitaminozie. Niedobór witamin prowadzi do zaburzeń procesów metabolicznych i możliwości wystąpienia wielu chorób, takich jak: szkorbut, krzywica, niedowidzenie wieczorne. Brak witamin obniża także sprawność układu odpornościowego. Nadmiar witamin z kolei może powodować różne schorzenia z objawami zatrucia włącznie. Dlatego podczas codziennego ich zażywania należy pamiętać, aby nie przesadzać z ilością, ale również nie dopuścić do sytuacji, w której będzie ich za mało.

2. Podział witamin

Witaminy możemy podzielić na:

  • rozpuszczalne w wodzie – B1, B2, B5, B6, B12, PP, C, H, kwas foliowy,
  • rozpuszczalne w tłuszczach – A, D, E, K.

Pierwsza grupa witamin w organizmie jest gromadzona w niewielkim stopniu, dlatego powinny być dostarczane w pokarmie w odpowiedniej ilości. Witaminy rozpuszczalne w wodzie można znaleźć w takich produktach, jak:

Druga grupa witamin jest magazynowana w organizmie, dlatego możemy tolerować ich okresowy niedobór. Ich źródłem są:

  • oleje roślinne,
  • kiełki pszenicy i soi,
  • orzechy,
  • ryby morskie.

Witaminy antyoksydacyjne”, beta-karoten (prowitamina A) oraz witaminy E i C są szczególnie ważne w zachowaniu zdrowia. Ich wielką zaletą jest to, że przeciwdziałają szkodliwemu oddziaływaniu tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, mają właściwości przeciwmiażdżycowe oraz przeciwnowotworowe.

Ilość przyjmowanych witamin zależy od naszego wieku, płci i aktywności fizycznej. W Polsce normy dietetyczne są ustalane przez Instytut Żywności i Żywienia i podawane do wiadomości publicznej. Na rynku dostępne są zestawy witamin dopasowane do potrzeb, wieku, aktywności fizycznej. Możemy znaleźć zestawy uniwersalne, specjalnie skomponowane dla dzieci i młodzieży (zawierają większą ilość żelaza i wapnia), dla sportowców, dla kobiet, dla kobiet w ciąży. Złożone i wzbogacone w składniki mineralne preparaty ułatwiają korzystanie z nich, gdyż dzięki temu nie musimy zażywać wielu tabletek, ale wystarczy nam jedna. Zestaw taki wpływa również korzystnie na wchłanianie witamin i optymalne wykorzystanie ich przez organizm. Dlatego warto oprócz odpowiedniej diety sięgnąć po witaminy w kapsułkach, dzięki temu nasz organizm będzie miał zapewnioną odpowiednią ilość składników potrzebnych mu do prawidłowego funkcjonowania.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!