Jak oczyszczać organizm?

Teoretycznie, toksyny powinny być na bieżąco usuwane z organizmu przez nerki, jelita, wątrobę, płuca, układ limfatyczny i skórę. W praktyce, zaburzenia w funkcjonowaniu choćby jednego z tych narządów mogą spowodować niepożądane gromadzenie się szkodliwych związków w ciele człowieka. Skumulowane toksyny można usunąć z organizmu, stosując się do wytycznych kilkuetapowego programu detoksyfikacji. Przed rozpoczęciem oczyszczania organizmu należy ograniczyć swój kontakt z produktami szkodliwymi dla zdrowia, takimi jak używki, cukry rafinowane, tłuszcze nasycone, chemiczne środki czyszczące i kosmetyki. Wskazane jest również zapanowanie nad stresem, na przykład za pomocą jogi lub medytacji.

1. Jaki program oczyszczania organizmu wybrać?

Mimo iż detoksyfikacja przebiega zwykle według ustalonej kolejności, elementy poszczególnych programów oczyszczających mogą się od siebie różnić. Niektórzy eksperci zalecają siedmiodniowe oczyszczanie organizmu, inni przekonują, że równie dobre efekty przynosi trzydniowa dieta oczyszczająca. Długość planowanej detoksyfikacji warto rozważyć w oparciu o stan swojego zdrowia i możliwość wygospodarowania wolnego czasu. Podczas detoksyfikacji zaleca się bowiem unikanie czynności wymagających wysiłku fizycznego lub intelektualnego.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Oczyszczanie organizmu z toksyn to niewątpliwie ukłon w stronę poprawy naszego samopoczucia i zdrowia. Najbardziej racjonalnym sposobem jest stosowanie diety oczyszczającej. Polega ona na jedzeniu przez kilka dni tylko gotowanych lub surowych warzyw i owoców oraz piciu dużej ilości płynów, głównie wody, oraz naturalnych, wyciskanych soków. Po około 7–10 dniach wprowadza się do diety fermentowane napoje mleczne: kefiry, jogurty oraz produkty zbożowe z pełnego przemiału, a na końcu ryby i chude, białe mięso. Po zakończeniu diety zasadnym jest pozostanie na diecie niskotłuszczowej jeszcze przez kilka dni. Oczyszczenie organizmu na pewno nam nie zaszkodzi, jeśli kontrolujemy ilość płynów i podaż odpowiedniej ilości pokarmów.

Pamiętajmy, że organizm, który przyjmuje wyłącznie płyny i świeże owoce, nie funkcjonuje na najwyższych obrotach. Poszcząc, mamy wyraźnie mniej energii i możemy doświadczać problemów z koncentracją, dlatego detoksyfikacja w trakcie sesji egzaminacyjnej lub pracy nad ważnym projektem to nie najlepszy pomysł.

2. Jak zadbać o ciało po oczyszczaniu z toksyn?

Usunięcie szkodliwych związków z organizmu nie oznacza niestety, że problem nagromadzenia się toksyn w ciele nie wróci. Aby zachować efekty detoksyfikacji na dłużej, powinniśmy wprowadzić kilka prostych zmian do swojego sposobu odżywiania. Podstawą jadłospisu powinny być produkty bogate w błonnik nierozpuszczalny (np. otręby), który usprawnia pracę układu trawiennego i chroni organizm przed zaparciami. W razie potrzeby można sięgnąć po suplementy, w skład których wchodzi wysoko skoncentrowany błonnik, pochodzący z otrąb pszennych. Godne polecenia są również świeże owoce i warzywa, zwłaszcza brokuły, rzodkiew i kapusta, które wykazują właściwości oczyszczające. Kawę i czarną herbatę warto zastąpić herbatą zieloną oraz herbatkami ziołowymi, na przykład z mniszka lekarskiego, które oczyszczają i chronią wątrobę.

Odpowiednia dieta, w połączeniu z aktywnością ruchową, efektywnym snem i umiejętnym radzeniem sobie ze stresem, to najlepszy sposób na zapobieganie kumulacji toksyn w organizmie. Gdy mimo starań szkodliwe związki nadal gromadzą się w ciele, należy regularnie oczyszczać organizm w sposób naturalny (dieta oczyszczająca, spożywanie otrąb lub suplementów z błonnikiem, większa podaż płynów).

O oczyszczaniu organizmu możesz przeczytać także w wątku na forum "Odchudzanie a oczyszczanie".

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy