Wpływ toksyn na organizm

Badania naukowe wykazały, że mieszkańcy krajów rozwiniętych mają w swoim ciele nawet 400-800 różnych związków chemicznych, pochodzących z pożywienia lub wdychanego powietrza. Nieustanna, wieloletnia ekspozycja organizmu na działanie toksyn może przyczyniać się do rozwoju groźnych schorzeń, między innymi chorób nowotworowych.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

spis treści

1. Jak toksyny oddziałują na organizm człowieka?

Skutki kontaktu człowieka z groźnymi związkami chemicznymi są zależne od rodzaju substancji:

Nadmiar toksyn zgromadzonych w naszym organizmie może prowadzić do rozwoju wielu schorzeń, np. nowotworów. Dlatego najlepiej ograniczyć spożywanie żywności o wysokim stopniu przetworzenia oraz dbać o rozwój naturalnego środowiska.

  • Pestycydy znajdują się w śladowych ilościach w 50-95% żywności produkowanej na skalę przemysłową. Związki te mogą powodować raka, chorobę Parkinsona, poronienie, uszkodzenie nerwów, wady wrodzone u dzieci i upośledzenie wchłaniania składników odżywczych.
  • Ftalany (związki chemiczne, które wydłużają trwałość zapachów i zmiękczają plastik) uszkadzają układ hormonalny człowieka. Źródłem styczności z ftalanami są plastikowe pojemniki i opakowania na żywność.
  • Pleśń – znajduje się w zanieczyszczonej żywności i na ścianach zawilgoconych pomieszczeń. Nawet ograniczony i krótkotrwały kontakt z zarodnikami pleśni może przyczyniać się do rozwoju raka, choroby serca, astmy, stwardnienia rozsianego lub cukrzycy.
  • Lotne związki organiczne występują w wielu produktach gospodarstwa domowego (płyny do czyszczenia, dezodoranty, kosmetyki, preparaty odstraszające ćmy, odświeżacze powietrza itp.). Związki tego typu mogą powodować podrażnienie dróg oddechowych lub oczu, choroby nowotworowe, bóle i zawroty głowy, zaburzenia widzenia i problemy z pamięcią.
  • Dioksyny – ponad 95% związków tego typu przyjmujemy, spożywając tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Dioksyny mogą wywoływać endometriozę, zaburzenia rozwojowe, niepłodność, raka, wysypki i przebarwienia skóry, nadmierne owłosienie oraz łagodne uszkodzenie wątroby.
  • Metale ciężkie (ołów, rtęć, arsen itd.) mogą gromadzić się w tkankach miękkich ciała, wpływając negatywnie na układ nerwowy, pracę serca i układ krwiotwórczy. Źródłem metali ciężkich może być woda pitna, ryby, szczepionki, pestycydy, antyperspiranty i materiały budowlane.
  • Chlor – ten wysoce toksyczny, zielono-żółty gaz wchodzi w skład wielu produktów do czyszczenia, jest również dodawany w niewielkich ilościach do wody pitnej. Obecność chloru w organizmie wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia bólu gardła, kaszlu, podrażnienia skóry lub oczu, problemów z oddychaniem, bólu w okolicach płuc lub zapaści płuc.

2. Jak ograniczyć styczność z toksynami?

Najlepszym sposobem na uniknięcie kontaktu z groźnymi związkami chemicznymi jest wyeliminowanie z jadłospisu żywności przetworzonej, zawierającej konserwanty, sztuczne barwniki i dodatki smakowe. Warto postawić na organiczne produkty spożywcze, zwłaszcza organiczne jaja i mleko.

Wpływ toksyn na organizm
Wpływ toksyn na organizm (Zdjęcie autorstwa stux / CC0 1.0)

Kolejnym krokiem do zmniejszenia styczności z toksynami jest zastąpienie chemicznych środków do czyszczenia naturalnymi. Do sprzątania można użyć mieszanki wody z sokiem z cytryny, octu lub sody oczyszczonej. Wskazane jest również stosowanie naturalnych kosmetyków oraz preparatów hipoalergicznych, które nie mają w swoim składzie parabenów, substancji zapachowych i innych związków chemicznych, potencjalnie szkodliwych dla zdrowia.

Ważnym elementem przeciwdziałania skutkom obecności toksyn w organizmie jest zapewnienie sobie sprawnego funkcjonowania układu pokarmowego. Gdy proces trawienia przebiega prawidłowo, groźne związki chemiczne są bowiem regularnie usuwane z organizmu, dzięki czemu nie powodują groźnych schorzeń. Najskuteczniejszą bronią w walce z toksynami jest błonnik nierozpuszczalny, obecny między innymi w otrębach i suplementach diety, zawierających wysoko skoncentrowany błonnik z łusek ziaren pszenicy. Nierozpuszczalny błonnik wspomaga pracę jelit, przyczyniając się tym samym do efektywnego usuwania szkodliwych związków z organizmu. Wybierając suplement z błonnikiem, warto zdecydować się na preparat zawierający składniki, których działanie zostało potwierdzone naukowo, dzięki czemu znajdują się na liście EFSA (European Food Safety Authority – Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności).

Następny artykuł: Zalety głodówki

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy