Jabłko - charakterystyka, wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie w kuchni

spis treści
rozwiń

Jabłko to bez wątpienia najbardziej popularny owoce. Cenimy jabłko za smak, łatwość jedzenia w każdych warunkach oraz uniwersalność, ponieważ pozwala na przygotowanie wielu różnych dań na słodko i słono. Każdy z nas wie, że jedzenie jabłek jest zdrowe, ale czy wiemy, co tak naprawdę znajduje się wewnątrz okrągłego owocu o czerwonej skórce?

1. Jabłko - charakterystyka

Jabłko to owoc jabłoni, który nadaje się do spożycia. Jabłka mają charakterystyczny kulisty kształt i smaczny miąższ, który kryje się pod skórką. W zależności od danej odmiany jabłek mają one różne wielkości, różne kolory skórek (od jasnozielonych po intensywnie czerwone) oraz różny smak – kwaśne rodzaje jabłek świetnie sprawdzają się w słodkich wypiekach oraz do produkcji cydru, a słodsze odmiany jabłek najchętniej jemy na surowo jako przekąskę.

Jabłko ma same zalety. Różne rodzaje jabłek są dostępne przez cały rok, są tanie i występują w wielu odmianach, dzięki czemu każdy na pewno znajdzie jabłko najbardziej odpowiadające swoim kubkom smakowym. Eksperci polecają sięgać po jabłko zwłaszcza jesienią i zimą, kiedy ma najwięcej wartości oraz po to, by naturalnie wzmocnić odporność organizmu narażony na sezonowe infekcje.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Jabłko - wartości odżywcze

Każde jabłko to bogactwo przeciwutleniaczy oraz praktycznie wszystkie występujące naturalnie witaminy. Po jabłko warto sięgnąć jednak głównie ze względu na pektyny i błonnik. Najwięcej tych cennych składników znajduje się w skórce jabłek i tuż pod nią. Pektyny oraz błonnik z jabłek są ważne dla zdrowia jelit i pomagają pozbywać się z organizmu toksyn i metali ciężkich.

Jabłka mogą być dla przykładu głównym składnikiem octu
Jabłka mogą być dla przykładu głównym składnikiem octu (123RF)

Jabłko zawiera też pewne ilości witaminy C, która wzmacnia odporność, zmniejsza ryzyko infekcji, a także walczy z wolnymi rodnikami i substancjami chorobotwórczymi. Jeżeli chodzi o minerały, jabłko dostarcza głównie potas, fosfor, wapń, sód, magnez i żelazo.

3. Jabłko - właściwości lecznicze

Anglicy mają słynne powiedzenie, które brzmi: „Jedno jabłko dziennie pozwoli uniknąć wizyt u lekarzy”. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ jabłka są jednymi z najzdrowszych owoców. Na co może nam pomóc jabłko? Przede wszystkim jabłko złagodzi problemy trawienne. Dzięki dużej ilości błonnika, jabłka usprawniają pracę układu pokarmowego oraz zapobiegają nieprzyjemnym dolegliwościom, takim jak biegunki, wzdęcia czy zaparcia.

Błonnik z jabłek to ważny składnik dla wszystkich osób, które próbują schudnąć. Substancja ta nie tylko oczyszcza jelita i przyspiesza trawienie, ale również daje uczucie sytości i hamuje ataki głodu. Jabłko to jeden z najbardziej polecanych produktów na diecie, ponieważ ma mało kalorii (1 jabłko to ok. 70 kcal), przyspiesza przemianę materii i dostarcza wielu witamin.

To też warto wiedzieć

Istotne są też pektyny znajdujące się w jabłkach. To właśnie one obniżają poziom cholesterolu i regulują poziom cukru we krwi. Najważniejsza jest jednak ich zdolność do oczyszczania organizmu. Badacze uważają, że pektyny potrafią „wymiatać” z naszych jelit resztki niestrawionych pokarmów oraz usuwać szkodliwe substancje, które wywołują groźne schorzenia.

Pektyny sprawiają, że jabłka są bardzo polecane wszystkim mieszkającym w dużych miastach, na co dzień mającym do czynienia z różnymi rodzajami zanieczyszczeń. Poza tym pektyny są ważne dla zdrowia jelit i naszego systemu trawiennego. Jeśli będziemy jeść chociaż 1 jabłko dziennie, znacznie poprawimy skład mikroflory jelitowej, wspomożemy trawienie i zmniejszymy ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów, rozwijających się właśnie w przewodzie pokarmowym.

Zaskakujące korzyści z jedzenia jabłek
Zaskakujące korzyści z jedzenia jabłek [8 zdjęć]

Jedno średnie jabłko to około 4 gramy błonnika. Część tej substancji występuje w formie pektyny, która...

zobacz galerię

Warto wspomnieć również o polifenolach znajdujących się w jabłkach. Te cenne, naturalne substancje z jabłek chronią organizm przed wieloma schorzeniami, m.in. chorobami układu krążenia, różnymi rodzajami nowotworów (w tym raka piersi i płuc), cukrzycą, chorobą Alzheimera czy parkinsonem.

Dzięki jabłkom możemy schudnąć i poprawić stan zdrowia, ale czerwone owoce działają również na naszą urodę. Duża dawka witaminy C jest bardzo ważna dla skóry – jako silny przeciwutleniacz, substancja ta hamuje procesy starzenia i zabezpiecza komórki skóry przed uszkodzeniami. To właśnie dzięki niej możemy cieszyć się młodym wyglądem przez długie lata, ponieważ uelastycznia i ujędrnia skórę.

Regularne jedzenie jabłek ułatwia wchłanianie wapnia, który odpowiada nie tylko za dobry stan kości i zębów, ale również włosów i paznokci. Warto wiedzieć, że jabłko dobrze wpływa na naczynia krwionośne – uszczelnia je i wzmacnia, dzięki czemu na skórze nie pojawiają się pajączki.

4. Jabłko - zastosowanie w kuchni

Najwięcej wartości dla zdrowia mają surowe jabłka. Skórka jabłek zawiera najwięcej błonnika i pektyn, dlatego zaleca się nie obierać owoców przed spożyciem. Świeże jabłka można jeść jako przekąskę, dodawać do owsianki na śniadanie, wyciskać z nich sok. Do obiadu świetnie sprawdzi się surówka z marchewki i jabłka, a na deser warto podać szarlotkę albo pieczone jabłka z cynamonem. Surówka z marchewki i jabłka to najprostsza i najpopularniejsza propozycja na surówkę. Na dodatek surówka z marchewką i jabłkiem jest bardzo tania i prosta w przygotowaniu.

Pieczone jabłka są natomiast ciekawą propozycją na deser lub przekąskę. Pieczone jabłka wystarczy wydrążyć, posłodzić, posypać cynamonem i włożyć do piekarnika. Można również posypać orzechami i rodzynkami a na wierzch każdego jabłka położyć kawałek masła, dzięki czemu pieczone jabłko zyska na smaku.

Z jabłek można również przygotować różne przetwory na zimę. Zimowe przetwory z jabłek to np. musy i przeciery, które można w zimie wykorzystać do naleśników. Można również przesmażyć pokrojone jabłka, dzięki czemu otrzymamy pyszne nadzienie do szarlotki. Przetwory z jabłek mają wiele zastosowań w kuchni. Przetwory z jabłek można wykorzystać zarówno do słodkich, jak i słonych przepisów.

Popularnym daniem na obiad czy podwieczorek są również jabłka w cieście. Jabłka w cieście to danie uwielbiane zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Wykonanie jabłek w cieście jest banalnie proste. Wystarczy zrobić ciasto naleśnikowe, w którym zamaczamy plasterki jabłka. Plasterki smażymy i posypujemy cukrem pudrem.

Możliwości jest naprawdę bardzo dużo – jabłka dobrze komponują się z mięsem wieprzowym i kaczką, można z nich zrobić cydr albo ususzyć. Jabłko to owoc uniwersalny, dlatego tylko nasza wyobraźnia może nas ograniczać w wymyślaniu sposobów na wykorzystanie go w kuchni.

Następny artykuł: Sałata

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!