Cynk - objawy niedoboru, właściwości, zawartość w pożywieniu

Zdrowa dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Owoce, warzywa, chude mięso, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, orzechy i ryby – zdrowe jedzenie jest niezbędne dla twojego dobrego samopoczucia. Jeśli twój organizm jest osłabiony, to niepokojący sygnał niedoboru elementarnych składników odżywczych. Być może brakuje ci cynku? Mimo że w organizmie są go śladowe ilości, odgrywa ważną rolę. Jak cynk wpływa na zdrowie?

1. Cynk - objawy niedoboru w organizmie

Do najczęstszych symptomów świadczących o niedoborze cynku należą:

  • brak apetytu,
  • suchość w ustach,
  • choroby skóry,
  • zmniejszenie libido,
  • podatność na infekcje wirusowe,
  • utrata smaku i węchu,
  • pogorszenie pamięci,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci,
  • uczucie znużenia,
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść owoce morza?"

2. Cynk - właściwości

Cynk jest mikroelementem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest niezbędny w syntezie białka oraz kwasów nukleinowych, kieruje kurczliwością mięśni i bierze udział w tworzeniu insuliny. Cynk umożliwia utrzymywanie optymalnego stężenia witaminy A we krwi i jej zużycia przez tkanki. Poprawia sprawność intelektualną, szczególnie u osób w podeszłym wieku. Uczestniczy w procesie mineralizacji kości i regeneracji tkanek. Wpływa korzystnie na pracę układu odpornościowego. Poza tymi właściwościami, cynk:

  • pobudza pracę trzustki, grasicy, prostaty,
  • uczestniczy w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów,
  • jest naturalną obroną przed przeziębieniem, grypą, zapaleniem spojówek, grzybicą i innymi infekcjami,
  • wzmacnia odporność, pomaga łagodzić objawy chorób autoimmunologicznych,
  • poprawia sprawność intelektualną,
  • zapobiega demencji,
  • wspomaga leczenie depresji,
  • chroni plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem i zmniejsza uczucie dzwonienia w uszach,
  • wpływa korzystnie na płodność,
  • reguluje miesiączkowanie,
  • przeciwdziała chorobom prostaty,
  • wspomaga leczenie cukrzycy i niedoczynności tarczycy,
  • łagodzi objawy osteoporozy, hemoroidów, zapalenia jelit, choroby wrzodowej,
  • przyśpiesza gojenie się ran, łagodzi podrażnienia skóry,
  • jest skuteczny w leczeniu trądziku różowatego i trądziku młodzieńczego (składnik diety na trądzik), poparzeń, wyprysków,
  • wzmacnia włosy i paznokcie.

3. Cynk w jedzeniu

Zalecane dzienne spożycie cynku waha się od 4 do 15 mg. Podczas gdy niemowlętom wystarczy mniejsza ilość związku, nastolatkowie i osoby dorosłe powinny włączać do diety większe jego ilości. Pordukty zawierające cynk to przede wszystkim małże, ostrygi wędzone, zarodki pszenne, wątroba wieprzowa, pieczeń wołowa, migdały, fasola, węgorz, groszek zielony. Zdrowa żywność, bogata w cynk, jest niezbędna dla twoich włosów. Pragniesz, aby były piękne, zdrowe i lśniące? Dostarczaj do organizmu jak najwięcej witamin i mikroelementów. Pamiętaj, że włosy są twoim barometrem zdrowia.

Jeżeli masz problemy ze zbilansowaniem diety i doświadczasz takich objawów, jak obniżenie odporności, łamliwe włosy i paznokcie, być może niebędna będzie suplementacja cynku odpowiednimi preparatami. Pomocne będą zioła, m.in pokrzywa i łopian, których działanie przywróci twoim włosom zdrowy wygląd.

Wchłanianie cynku bywa utrudnione, jeśli spożywamy alkohol, cukier i otręby, produkty wzbogacane w miedź i żelazo. Na niedobór cynku narażone są osoby z chorobami alkoholowymi, wegetarianie, makrobiotycy, amatorzy słodyczy, sportowcy. Jedz zdrowe jedzenie zawierające cynk, a twoje włosy i paznokcie będą mocne.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!