Zalety głodówki

Głodówka wywołuje wśród dietetyków wiele kontrowersji. Gdy powiesz, że chcesz się odchudzić, stosując głodówkę, na pewno napotkasz na wiele negatywnych opinii na ten temat. Jak wszystko, także głodówka ma swoje plusy i minusy. Przeciwnicy głodówek mówią: „Jest bezsensowna, niebezpieczna i może doprowadzić do osłabienia organizmu”. Natomiast zwolennicy twierdzą: „Głodówka to świetny sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn”. Aby podjąć decyzję o zastosowaniu głodówki, trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw.

Na początku warto zapoznać się z informacjami, dla jakich osób głodówka nie jest wskazana. Przede wszystkim nie powinny na nią przechodzić osoby otyłe i z widoczną nadwagą. Osoby te mają dużą ilość tkanki tłuszczowej – a to właśnie w niej kumuluje się najwięcej toksyn. Wystarczy sobie wyobrazić co się dzieje podczas tak gwałtownego działania. Narażony jest również układ krążenia. Działając tak gwałtownie możemy sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Z głodówki mogą skorzystać osoby o normalnej wadze lub lekkiej nadwadze. Muszą uważać również chorzy na cukrzycę. Warto pamiętać o ciałach ketonowych. Również ważną sprawą jest określenie czasu trwania głodówki.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

spis treści

1. Oczyszczanie organizmu podczas głodówki

Podczas choroby zwykle tracimy apetyt. Jest to instynktowna odpowiedź organizmu na atak wirusów czy bakterii. Organizm, nie chcąc tracić energii na trawienie pokarmów, całe siły kieruje do walki z „intruzami”. Jak wynika z obserwacji, nie jedząc, szybciej dochodzimy do zdrowia. Tak przynajmniej twierdzą zwolennicy głodówek.

Według przeciwników, głodówka przyczynia się do osłabienia, a czasem nawet wycieńczenia organizmu, z powodu niedostarczania mu potrzebnych do normalnego funkcjonowania substancji. Kiedy takich substancji jest w ustroju zbyt mało, organizm sięga po zapasy zgromadzone w mięśniach i organach wewnętrznych.

Schudnij bez głodówek!
Schudnij bez głodówek! [14 zdjęć]

Aby schudnąć, nie musisz wcale walczyć z uporczywym głodem i wyrzeczeniami. Poznaj proste sposoby, które...

zobacz galerię

2. Korzyści z głodówki

Powszechnie wiadomo, że nadmierne jedzenie jest jednym z głównych powodów chorób cywilizacyjnych. Zbyt kaloryczna dieta sprawia, że w tkankach gromadzą się trujące produkty przemiany materii, które z czasem coraz bardziej zaburzają funkcjonowanie narządów. Głodówka, najlepiej prowadzona pod kontrolą lekarza, okazuje się bardzo skuteczna w leczeniu m.in.: miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, stanów zapalnych żołądka, pęcherzyka żółciowego, trzustki, a także w schorzeniach alergicznych i reumatycznych.

Głodówka to także dobry sposób na oczyszczanie organizmu, nie tylko fizjologiczne, ale także duchowe. Naukowe wytłumaczenie korzyści głodówki wydaje się proste. Gdy organizm nie otrzyma pożywienia, zaczyna spalać zgromadzone zapasy. Na początku wykorzystywane są produkty niepotrzebne, a więc stare, chore komórki, tłuszcz, złogi cholesterolowe. Jeśli to „paliwo” się wyczerpie, organizm sięga po potrzebne mu do funkcjonowania rezerwy substancji odżywczych. Okazuje się jednak, że nawet po długich głodówkach i dietach oczyszczających, ważne narządy nie doznają uszczerbku. Mózg, ani serce, ani trochę nie tracą na wadze.

Głodówka albo dieta oczyszczająca umożliwia odciążenie przewodu pokarmowego. Po kilku dniach stosowania głodówki normalne funkcje wątroby, trzustki czy pęcherzyka żółciowego powracają. Głodówka zapewnia lepsze samopoczucie, utratę wagi, zwiększoną wydolność organizmu. Dzięki niej, cera staje się piękniejsza, a zmysły smaku i powonienia wyostrzają się.

2.1. Jednodniowa głodówka oczyszczająca

Ta forma postu jest całkowicie bezpieczna dla organizmu. Wiele osób narzuca sobie jednodniową głodówkę oczyszczającą z pobudek religijnych. Przed taką głodówką poprzedniego dnia należy zjeść lekką kolację. Jednodniowa dieta musi być oparta na odpowiednim nawodnieniu organizmu, dlatego nie wolno zapominać o piciu wody. Należy jej wypijać tak dużo, by zaspokoić pragnienie.

Jednodniowa głodówka oczyszczająca może powodować kłopoty z wypróżnianiem, ponieważ perystaltyka jelit jest wówczas zwolniona. Przy takich problemach można zastosować lewatywę. Na śniadanie najlepiej zjadać wtedy surowe warzywa i owoce, bo zawierają cenny błonnik, który sprzyja oczyszczaniu organizmu i wymiata z niego zbędne produkty przemiany materii.

3. Ważne zasady głodówki

Nie tylko dieta oczyszczająca, ale też głodówka, służy oczyszczaniu organizmu z toksyn i redukcji wagi. Na kilka dni przed rozpoczęciem głodówki należy zrezygnować z używek (kawy, herbaty, papierosów, alkoholu). W dniu poprzedzającym oczyszczanie organizmu jemy tylko warzywa i owoce i pijemy herbatki ziołowe lub owocowe. W ciągu następnych dni w porach posiłków pijemy jedną - dwie szklanki herbat owocowych, soków rozcieńczonych wodą mineralną lub wywarów z jarzyn. Napoje pijemy powoli, małymi łyczkami. Oczyszczanie organizmu warto połączyć z gimnastyką ciała. Po zakończeniu postu nie wracamy od razu do dawnego sposobu odżywiania się. Starajmy się utrzymywać którąś ze zbilansowanych diet, np. dietę niskokaloryczną.

4. Objawy stosowania głodówki

Oczyszczanie organizmu rozpoczyna się przez skórę i błony śluzowe, dlatego w czasie stosowania diety oczyszczającej czy głodówki mogą wystąpić następujące objawy:

W ciągu kilku dni należy częściej brać prysznic i płukać jamę ustną. Podczas głodówki można też odczuwać zimno, dlatego warto ubierać się nieco cieplej niż zwykle.

Głodówka, o czym warto pamiętać, nie jest terapią dla każdego. Na własną rękę, nawet na krótki czas, nie powinni jej stosować ludzie wyczerpani fizycznie i psychicznie.

Następny artykuł: Przykładowy jadłospis

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy