Jeśli lubisz jeść hamburgery i frytki na obiad, lepiej uważaj

Jeść trzeba, jest to bowiem podstawowy warunek przetrwania. Wiele osób we współczesnym świecie jest jednak zdeklarowanymi smakoszami i żyje po to, aby jeść.

Są takie, które analizują to, co jedzą i starają się wybierać zdrowe produkty, ale są też takie, które lubią spałaszować ciężki, pokaźnych rozmiarów posiłek, aby zachować uczucie sytości na długo. Dlaczego jest to tak niezdrowe dla naszego organizmu?

Naukowcy twierdzą, że spożywanie dużych porcji jedzenia, takiego jak na przykład hamburgery i frytki na obiad, może zwiększać ryzyko śpiączki spożywczej (ang. food coma), nazywanej także sennością poposiłkową.

Nowe badania wykazały, że posiłek o szczególnie wysokiej zawartości białka i soli może sprawić, że poczujemy się bardziej zmęczeni i skorzy do ucięcia sobie drzemki.

Tłuste, ciężkostrawne i duże posiłki zwiększają prawdopodobieństwo drzemki po posiłku
Tłuste, ciężkostrawne i duże posiłki zwiększają prawdopodobieństwo drzemki po posiłku

Wyniki wykazały, że ponieważ białko i sól są ciężkostrawne, nasz organizm musi pracować ciężej, aby je przetworzyć i wyodrębnić składniki odżywcze.

Naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Bowling Green w Ohio i Instytutu Badawczego The Scripps na Florydzie wykazali, że węglowodany nie dają takiego samego efektu, chociaż często przyjmuje się, że to właśnie żywność o dużej zawartości cukru wywołuje u nas uczucie senności.

Wykorzystali oni muszki owocówki, aby zbadać neurobiologiczne powiązania między jedzeniem i snem.

Badania wykazały, że cukier faktycznie nie przyczyniał się do śpiączki spożywczej.

ZOBACZ TAKŻE:

Jednak naukowcy chcą jeszcze dowiedzieć się, dlaczego sen pomaga trawić białka i sól, a jest jasne, że jest to właśnie tym, co nasze ciała chcą zrobić.

"Podczas śpiączki spożywczej muszki pozostają w bezruchu przez pewien okres i są znacznie mniej wrażliwe na wszelkiego rodzaju sygnały niż byłyby normalnie" - powiedział po przeprowadzeniu analiz główny autor badania dr Robert Huber.

Naukowcy stwierdzili, że jeśli chcesz być w szczytowej formie po południu, to chyba rozsądniej jest zdecydować się na zdrowy wegetariański posiłek na lunch.

Sławne osoby, które zawdzięczają swoją energię... drzemce
Sławne osoby, które zawdzięczają swoją energię... drzemce [9 zdjęć]

Wszyscy wiemy, że powinniśmy spać 7-8 godzin dziennie, aby czerpać zalety zdrowotne, jednak wielu z nas...

zobacz galerię

Senność po posiłku może być również objawem chorobowym. Najczęściej senność po posiłku pojawia się, gdy mamy hipoglikemię poposiłkową lub cukrzycę. Hipoglikemia sprawia, że spada nam zawartość glukozy we krwi w ciągu 2-3 godzin po posiłku. Poza uczuciem senności mogą się również pojawić osłabienie, zawroty głowy, mrowienie ciała lub uczucie głodu.

Przyczyną tego stanu jest nagły wyrzut insuliny do krwi, który następuje po posiłku. Jest to często jeden z elementów cukrzycy lub stanów przedcukrzycowych, ale również zaburzeń opróżniania żołądka lub nierozsądnych nawyków żywieniowych.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy