Trwa ładowanie...

Lumbago (postrzał) - przyczyny, objawy, leczenie, zapobieganie

Problemy z kręgosłupem stają się coraz częstszą przypadłością współczesnego człowieka, za co w dużej mierze odpowiedzialny jest prowadzony przez nas siedzący tryb życia. Jedną z chorób, na jakie się uskarżamy, jest lumbago, często nazywane także postrzałem. W jaki sposób objawia się ta utrudniająca normalne funkcjonowanie dolegliwość i jak sobie z nią radzić?

Zobacz film: "Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup"

spis treści

1. Co to jest lumbago?

Lumbago to nagły, rwący ból w okolicy krzyżowej i lędźwiowej kręgosłupa, pojawiający się ze względu na przykurcz mięśni. Często promieniuje do nóg i pośladków, ze względu na nieprzewidywalność i skalę bólu, lumbago nazywane jest postrzałem.

Dolegliwości mogą uaktywnić się po lekkim wysiłku, a także przy nagłym ruchu. Zdarza się, że schorzenie występuje jednocześnie z dyskopatią lub zwyrodnieniem stawów.

Ból pleców ulega nasileniu zazwyczaj podczas schylania się, podnoszenia przedmiotów, a nawet chodzenia. Może ustąpić po kilku dniach, jednak w wielu przypadkach utrzymuje się nawet przez kilka tygodni, co znacznie utrudnia normalne funkcjonowanie.

Najczęściej występuje u osób między 30. a 55. rokiem życia. Ze względu na ryzyko wystąpienia powikłań istotne jest, by niepokojące objawy nie zostały zbagatelizowane. W przypadku wystąpienia pierwszych dolegliwości lumbago należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem lub z fizjoterapeutą.

Mity i fakty dotyczące bólu pleców
Mity i fakty dotyczące bólu pleców [10 zdjęć]

To naturalne, że wraz z wiekiem ¾ populacji ma problemy z bolesnością pleców. Mogą oni odczuwać ostry,...

zobacz galerię

2. Przyczyny lumbago

W największej liczbie przypadków za lumbago odpowiadają niezbyt zaawansowane schorzenia, które dość łatwo wyeliminować dzięki wdrożeniu odpowiedniego leczenia. Winne mogą być:

  • niewielkie urazy lędźwiowo-krzyżowej części kręgosłupa,
  • otyłość,
  • zwiększone napięcie mięśniowe.

O wiele częściej za rozwój lumbago są odpowiedzialne jednak nasze nawyki – przybieranie niewłaściwej postawy w czasie wykonywania codziennych czynności oraz niedostateczna ilość aktywności fizycznej.

Winne są również przeciążenie części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa, będące rezultatem przyjmowania nieprawidłowej pozycji podczas schylania się, podnoszenia ciężkich przedmiotów czy stania.

3. Objawy lumbago

  • ostry, piekący ból, który pojawia się nagle, samoistnie albo podczas różnych czynności,
  • ból promieniujący do nóg i pośladków,
  • ból pojawiający się w nocy, utrudniający sen i spoczynek,
  • zesztywnienie mięśni kręgosłupa,
  • przykurcze mięśniowe,
  • osłabienie mięśni, łącznie z ich zanikiem w dolnej partii pleców,
  • trudności w doborze dogodnej pozycji podczas stania i siedzenia,
  • trudności w poruszaniu się,
  • dyskomfort podczas stania i siedzenia,
  • drętwienie i mrowienie kończyn, łącznie z zaburzeniami czucia.

4. Leczenie lumbago

W trakcie terapii lumbago najczęściej wykorzystuje się metody leczenia miejscowego umożliwiające zniwelowanie dolegliwości bólowych. Lekarz zaleca zazwyczaj przyjmowanie leków o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym oraz, jeśli istnieje taka konieczność, rozkurczającym.

Najlepsze rezultaty można osiągnąć, korzystając z zabiegów fizjoterapeutycznych – właściwie wykonany masaż pomaga rozluźnić mięśnie i tkanki.

Przy lumbago jest zalecane także korzystanie z pomocy fizykoterapeuty – skuteczna okazuje się np. metoda leczenia zimnem, magnetoterapia czy też laseroterapia.

Nie bez znaczenia jest także zadbanie o odpowiednią aktywność fizyczną, dzięki której możemy wzmocnić mięśnie kręgosłupa i poprawić jego stabilizację, zmniejszając przy tym dolegliwości bólowe.

5. Zapobieganie lumbago

Działania profilaktyczne mogą uchronić nas przed nieprzyjemnymi dolegliwościami związanymi z lumbago. Przede wszystkim konieczne jest wyeliminowanie obciążenia kręgosłupa poprzez zadbanie o przyjmowanie odpowiednich pozycji w czasie wykonywania obowiązków – zarówno zawodowych, jak i domowych.

Bólu pomoże nam uniknąć także regularna aktywność fizyczna z naciskiem na ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie. Nie tylko pozytywnie wpłynie to na naszą motorykę, ale umożliwi zachowanie odpowiedniej masy ciała – nadmierna liczba kilogramów także nie sprzyja kondycji kręgosłupa.

Unikajmy wykonywanych nagle skrętów tułowia i dźwigania ciężkich przedmiotów. Jeżeli nie jest to możliwe, pamiętajmy, by nie robić tego, pozostając w pozycji stojącej. Zanim uniesiemy masywny przedmiot, przykucnijmy – dzięki temu odciążymy kręgosłup.

Choć ból towarzyszący lumbago najczęściej mija samoistnie, nie powinniśmy rezygnować z konsultacji specjalistycznej, nie tylko w celu skrócenia czasu trwania nieprzyjemnych dolegliwości, ale także po to, by wykluczyć inne poważne choroby, które mogą objawiać się bólem kręgosłupa.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.