Trwa ładowanie...

Lumbago (postrzał) - przyczyny, objawy, leczenie, zapobieganie

Problemy z kręgosłupem stają się coraz częstszą przypadłością współczesnego człowieka, za co w dużej mierze odpowiedzialny jest prowadzony przez nas siedzący tryb życia. Jedną z chorób, na jakie się uskarżamy, jest lumbago, często nazywane także postrzałem. W jaki sposób objawia się ta utrudniająca normalne funkcjonowanie dolegliwość i jak sobie z nią radzić?

spis treści

1. Co to jest lumbago?

Lumbago to nagły, rwący ból w okolicy krzyżowej i lędźwiowej kręgosłupa, pojawiający się ze względu na przykurcz mięśni. Często promieniuje do nóg i pośladków, ze względu na nieprzewidywalność i skalę bólu, lumbago nazywane jest postrzałem.

Zobacz film: "Najlepsze ćwiczenia na kręgosłup"

Dolegliwości mogą uaktywnić się po lekkim wysiłku, a także przy nagłym ruchu. Zdarza się, że schorzenie występuje jednocześnie z dyskopatią lub zwyrodnieniem stawów.

Ból pleców ulega nasileniu zazwyczaj podczas schylania się, podnoszenia przedmiotów, a nawet chodzenia. Może ustąpić po kilku dniach, jednak w wielu przypadkach utrzymuje się nawet przez kilka tygodni, co znacznie utrudnia normalne funkcjonowanie.

Najczęściej występuje u osób między 30. a 55. rokiem życia. Ze względu na ryzyko wystąpienia powikłań istotne jest, by niepokojące objawy nie zostały zbagatelizowane. W przypadku wystąpienia pierwszych dolegliwości lumbago należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem lub z fizjoterapeutą.

Mity i fakty dotyczące bólu pleców
Mity i fakty dotyczące bólu pleców [10 zdjęć]

To naturalne, że wraz z wiekiem ¾ populacji ma problemy z bolesnością pleców. Mogą oni odczuwać ostry,

zobacz galerię

2. Przyczyny lumbago

W największej liczbie przypadków za lumbago odpowiadają niezbyt zaawansowane schorzenia, które dość łatwo wyeliminować dzięki wdrożeniu odpowiedniego leczenia. Winne mogą być:

  • niewielkie urazy lędźwiowo-krzyżowej części kręgosłupa,
  • otyłość,
  • zwiększone napięcie mięśniowe.

O wiele częściej za rozwój lumbago są odpowiedzialne jednak nasze nawyki – przybieranie niewłaściwej postawy w czasie wykonywania codziennych czynności oraz niedostateczna ilość aktywności fizycznej.

Winne są również przeciążenie części lędźwiowo-krzyżowej kręgosłupa, będące rezultatem przyjmowania nieprawidłowej pozycji podczas schylania się, podnoszenia ciężkich przedmiotów czy stania.

3. Objawy lumbago

  • ostry, piekący ból, który pojawia się nagle, samoistnie albo podczas różnych czynności,
  • ból promieniujący do nóg i pośladków,
  • ból pojawiający się w nocy, utrudniający sen i spoczynek,
  • zesztywnienie mięśni kręgosłupa,
  • przykurcze mięśniowe,
  • osłabienie mięśni, łącznie z ich zanikiem w dolnej partii pleców,
  • trudności w doborze dogodnej pozycji podczas stania i siedzenia,
  • trudności w poruszaniu się,
  • dyskomfort podczas stania i siedzenia,
  • drętwienie i mrowienie kończyn, łącznie z zaburzeniami czucia.

4. Leczenie lumbago

W trakcie terapii lumbago najczęściej wykorzystuje się metody leczenia miejscowego umożliwiające zniwelowanie dolegliwości bólowych. Lekarz zaleca zazwyczaj przyjmowanie leków o działaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym oraz, jeśli istnieje taka konieczność, rozkurczającym.

Najlepsze rezultaty można osiągnąć, korzystając z zabiegów fizjoterapeutycznych – właściwie wykonany masaż pomaga rozluźnić mięśnie i tkanki.

Przy lumbago jest zalecane także korzystanie z pomocy fizykoterapeuty – skuteczna okazuje się np. metoda leczenia zimnem, magnetoterapia czy też laseroterapia.

Nie bez znaczenia jest także zadbanie o odpowiednią aktywność fizyczną, dzięki której możemy wzmocnić mięśnie kręgosłupa i poprawić jego stabilizację, zmniejszając przy tym dolegliwości bólowe.

5. Zapobieganie lumbago

Działania profilaktyczne mogą uchronić nas przed nieprzyjemnymi dolegliwościami związanymi z lumbago. Przede wszystkim konieczne jest wyeliminowanie obciążenia kręgosłupa poprzez zadbanie o przyjmowanie odpowiednich pozycji w czasie wykonywania obowiązków – zarówno zawodowych, jak i domowych.

Bólu pomoże nam uniknąć także regularna aktywność fizyczna z naciskiem na ćwiczenia wzmacniające i rozciągające mięśnie. Nie tylko pozytywnie wpłynie to na naszą motorykę, ale umożliwi zachowanie odpowiedniej masy ciała – nadmierna liczba kilogramów także nie sprzyja kondycji kręgosłupa.

Unikajmy wykonywanych nagle skrętów tułowia i dźwigania ciężkich przedmiotów. Jeżeli nie jest to możliwe, pamiętajmy, by nie robić tego, pozostając w pozycji stojącej. Zanim uniesiemy masywny przedmiot, przykucnijmy – dzięki temu odciążymy kręgosłup.

Choć ból towarzyszący lumbago najczęściej mija samoistnie, nie powinniśmy rezygnować z konsultacji specjalistycznej, nie tylko w celu skrócenia czasu trwania nieprzyjemnych dolegliwości, ale także po to, by wykluczyć inne poważne choroby, które mogą objawiać się bólem kręgosłupa.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Dr n. med. Szymon Kujawiak
Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza