Nordic Walking – jak wpływa na zdrowie?

Szacuje się, że blisko 3 miliony Polaków regularnie spaceruje z kijkami do nordic walking. Tak duża liczba entuzjastów tego sportu wcale nie dziwi, jeśli spojrzy się na jego zalety.

Maszerowanie z kijkami nie tylko sprzyja poprawie kondycji, ale przede wszystkim bardzo dobrze wpływa na zdrowie. Przyczynia się do spadku wagi i wzmocnienia mięśni. Na jakie jeszcze efekty zdrowotne można liczyć, regularnie uprawiając nordic walking?

1. Marszem po zdrowe serce!

Nie bez przyczyny trening nordic walking poleca się pacjentom po przebytym zawale serca, jak również cierpiącym na nadciśnienie tętnicze i miażdżycę. Podczas aktywności rozszerzają się naczynia krwionośne, co ułatwia transport tlenu. Z potem usuwany jest nadmiar soli, co z kolei przyczynia się do normalizacji ciśnienia tętniczego. Obniżeniu ulega również poziom cholesterolu.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

Przyczyną problemów z sercem często bywa nadwaga, zwłaszcza kilogramy odkładające się w okolicy brzucha. Nadwaga i otyłość są bowiem jednymi z czynników wpływających na rozwój miażdżycy, nadciśnienia i cukrzycy typu 2. Prawidłowo przeprowadzony trening nordic walking połączony z dobrze zbilansowaną dietą pozwoli schudnąć w ciągu miesiąca aż 5 kg! W pierwszej kolejności zmniejszać się będzie tkanka tłuszczowa na brzuchu i w talii. Spacer z kijkami przyspiesza ponadto przemianę materii. Usprawnia pracę jelit i pomaga szybciej spalić kalorie.

2. Sposób na ból pleców

KONKURS

Weź udział w konkursie i wygraj jeden z 50 zestawów kijów do nordic walking!

Znakiem naszych czasów jest przygarbiona sylwetka. Ma to związek z często wykonywaną pracą w pozycji siedzącej, długimi godzinami spędzonymi przed komputerem lub telewizorem. Wady postawy są diagnozowane już u dzieci. Osoby starsze z kolei zmagają się codziennie z bólami pleców, mięśni karku i szyi. Lekiem na tego rodzaju dolegliwości i w tym przypadku może być nordic walking. Sport ten zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa. Koryguje ponadto wady postawy i łagodzi napięcie mięśniowe w okolicy ramion, barków i pleców. Kijki, będące podstawą tego rodzaju aktywności, odciążają dolny odcinek pleców i zmniejszają bóle w okolicy lędźwiowej.

– Nordic walking zmusza do pracy mięśnie tylnej części ramion – tricepsy i eliminuje problem tzw. pelikanów – obwisłej skóry ramion, która pojawia się wskutek szybkiej utraty wagi, braku aktywności fizycznej lub starzenia. Trening z kijkami niweluje również tendencję do garbienia się – mówi Mirosława Krzyścin, ekspert Akademii Zdrowia Santandera.

3. Towarzyski sport

W czasie treningu nordic walking organizm jest lepiej dotleniony. Dzięki temu nasz mózg pracuje wydajniej i mamy więcej energii. Ponadto zwiększa się pojemność naszych płuc, a także odporność organizmu.

Sport dodaje siły i witalności, zwłaszcza jeśli jest uprawiany na świeżym powietrzu, w otoczeniu natury. Nordic walking to nie tylko świetny sposób na poprawę zdrowia, ale też aktywny odpoczynek. Wiedzą o tym specjaliści z Akademii Zdrowia Santandera, którzy podczas spotkań z mieszkańcami 26 polskich miejscowości zachęcają do tego rodzaju aktywności. W każdy wtorek prowadzone są bezpłatne treningi nordic walking pod czujnym okiem instruktorów, którzy uczą prawidłowej techniki maszerowania. To pozwala uniknąć błędów, a tym samym czerpać z tego sportu jak najwięcej korzyści.

Spacerowanie z kijkami sprzyja również nawiązywaniu nowych kontaktów oraz zacieśnianiu rodzinnych i przyjacielskich więzi. Ten sport bowiem nie wyklucza towarzystwa – podczas treningu możemy swobodnie rozmawiać ze współtowarzyszami. Utrzymanie wspólnego tempa nie jest trudne, a wspólny spacer to dobra forma rozrywki i sposób na relaks.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.