Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Skierowania do okulisty nie zmniejszyły kolejek

 Ewa Rycerz
08.11.2018 09:26
Skierowania do okulisty nie zmniejszyły kolejek
Skierowania do okulisty nie zmniejszyły kolejek

Miało być lepiej, a wyszło jak zawsze. Okazuje się, że skierowania do okulistów, które miały w założeniu skrócić kolejki w poradniach, nie spełniły swojego zadania. - Różnicy w czasie oczekiwania na wizytę u nas nie widać – przyznaje Natalia Stefańczyk, rzecznik prasowy Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Katowicach.

1. Zmiany sprzed lat

Skierowania do okulistów zostały wprowadzone w 2015 roku. Ministerstwo Zdrowia, jeszcze przed zmianą argumentowało, że analizy prowadzone przez Narodowy Fundusz Zdrowia wykazały, że aż 70 proc. pacjentów, którzy chodzą do okulisty, wymaga jedynie podstawowego badania. Kompetencje do jego przeprowadzenia mają także lekarze rodzinni, dlatego w założeniu to oni mieli leczyć przypadki zapalenia spojówek czy wystąpienia jęczmienia na oku. Specjaliści mieli zajmować się bardziej skomplikowanymi przypadkami. Do nich trafiać mieli pacjenci z zaćmą czy jaskrą.

Przeczytaj także:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Zabiegi korekcji wad wzroku"

Niestety, zmiany te spodziewanych efektów nie przyniosły, a w okulistyce zrobił się jeszcze większy zamęt.

- Na chwilę obecną zdarzają się takie przypadki, że pacjenci, nie mając skierowania do okulisty, przychodzą wieczorem do lekarza na izbie przyjęć – mówi prof. Robert Rejdak, kierownik Kliniki Okulistyki Ogólnej Katedy Okulistyki na Uniwersytecie Medycznym w Lublinie. - Tak być nie może. To wszystko wpływa na jakość naszych usług. Można to nazwać węzłem gordyjskim, który powinien być systemowo rozwiązany.

Problem zauważa także prof. Ewa Mrukwa-Kominek. - Na Szpitalne Oddziały Ratunkowe zgłasza się bardzo dużo pacjentów okulistycznych. W Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Katowicach tylko ok. 20-30 proc. z nich to przypadki uzasadnione. Reszta mogłaby być leczona u lekarza rodzinnego – wyjaśnia kierownik Kliniki Okulstyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Jak podają specjaliści, lekarze rodzinni nie zawsze są przygotowani, by pacjentów okulistycznych przyjąć. A ci w efekcie trafiają do poradni przyszpitalnych.

Chorzy przyznają, że sami nie wiedzą, do kogo powinni udać się ze swoją dolegliwością. – Bardzo szczypało mnie oko. Poszłam do lekarza rodzinnego, od którego dostałam krople sterydowe i skierowanie do… dermatologa. Ten z kolei wysłał mnie do alergologa. Zmęczona problemami ze wzrokiem poszłam na SOR, gdzie zbadał mnie okulista. Okazało się, że mam zapalenie spojówek – mówi trzydziestolenia Monika z Bydgoszczy.

2. Lekarze POZ: leczymy u siebie

Sami lekarze rodzinni nie mają sobie nic do zarzucenia. - Gdy ta zmiana wchodziła w życie, nie byliśmy jej zwolennikami, ale prawda jest taka, że nawet przed wprowadzeniem skierowań leczyliśmy te mniej skomplikowane przypadki – ripostuje dr Michał Sutkowski, rzecznik prasowy Kolegium Lekrzy Rodzinnych.

Jego zdaniem najwięcej skierowań do okulisty, jakie wydają lekarze POZ, dotyczy niedowidzenia. Winny takiej sytuacji ma być brak edukacji pacjentów. - Nikt ich nie informuje, z jakim schorzeniem mają zgłosić się do lekrza rodzinnego, a z jakim pójść na SOR. Nic więc dziwnego, że pacjenci idą często tam, gdzie mają bliżej lub gdzie są krótsze kolejki – mówi Sutkowski.

By rozwiązać ten problem, okuliści proponują utworzenie poradni całodobowych, w których pomoc znaleźliby pacjenci z mało skomplikowanymi przypadkami. Do takich poradni nie potrzebne byłoby skierowanie.

W Uniwersyteckim Centrum Klinicznym w Katowicach na wizytę u okulisty pacjenci w stanach stabilnych czekają ok. 9 miesięcy, w przypadkach pilnych – 5 miesięcy. W przychodni Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 1 w Lublinie data rejestracji zależy od schorzenia. Średnio czas oczekiwania waha się od 2 do 4 miesięcy.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze