Przejdź na WP

Spacer – zalety, zasady

Jeżeli nie przepadasz za męczącymi ćwiczeniami fizycznymi, ale chcesz utrzymać organizm w zdrowiu, to postaw na spacer. Spacery mogą być bardzo przyjemne, korzystnie wpływają na zdrowie, jak i na ciało. Dzięki regularnym spacerom poprawimy kondycję fizyczną, jak i wzmocnimy mięśnie. Jakie są zatem zalety codziennych spacerów?

Zobacz film: "Trekking w Nepalu"

spis treści

1. Spacer – zalety

Spacery są bardzo przyjemną formą aktywności fizycznej. Mało kto wie, ale każdy człowiek codziennie powinien przejść przynajmniej 5 kilometrów. Jeżeli nie lubimy aktywności fizycznej, typu treningi wzmacniające, treningi cardio, bieganie czy pływanie, wybierzmy spacery.

Spacerując, można zwiedzać urokliwe miejsca, poznawać nowe zakątki miasta, jak i cieszyć się pięknem przyrody, którego nie zauważamy. Zalet spacerów jest bardzo wiele, poniżej przedstawię te najbardziej sprzyjające zdrowiu.

  • Zapobiegają osteoporozie – spacery doskonale wpływają na zdrowie naszych kości i stawów. Regularne spacery pomagają podtrzymywać gęstość kości. Jeżeli cierpisz na osteoporozę, to powstrzymuj ja – spacerami.
Dowiedz się, dlaczego warto spacerować
Dowiedz się, dlaczego warto spacerować [8 zdjęć]

Badania wykazały, że regularne spacery spowalniają rozwój cukrzycy typu 2. Odporność na insulinę prognozuje...

zobacz galerię
  • Zwiększają energię – spacerując, nasze ciało jest w ruchu, a ruch na świeżym powietrzu sprawia, że nasz organizm jest bardziej dotleniony, w związku z czym nie ma powodów do zmęczenia. Dostarczając komórkom tlenu, powodujemy, iż zwiększamy organizmowi dawkę energii.
  • Spalają kalorie – tak naprawdę spacer również zalicza się do treningu cardio, co prawda o zmniejszonej intensywności (chyba że maszerujemy szybko), ale zawsze się ruszamy. W związku z tym regularny spacer sprzyja utracie zbędnych kilogramów, pod warunkiem, że będzie to spacer długi i utrzymany w tempie. Dodając do codziennych spacerów ćwiczenia siłowe, znacznie wzmocnimy mięśnie i poprawimy napięcie skóry.
  • Poprawiają pracę serca – ruch sprzyja prawidłowej pracy układu krążenia. Spacer powoduje, że krew w żyłach szybciej pompuje i jest jej więcej. Spacer sprzyja także poprawie ciśnienie krwi, umiarkuje je. Dlatego spacerować powinny osoby z wysokim i niskim ciśnieniem.
  • Poprawiają samopoczucie – spacery sprzyjają poprawie nastroju. Nie siedzimy zamknięci w czterech ścianach, patrząc się w telewizor, a możemy wyjść do ludzi, na łono natury i podziwiać je. Spacery są polecane osobom z problemami, czy nawet z depresją. Oprócz tego spacer pomaga rozładować stres, a także wspomaga walkę z bezsennością.

Musisz to wiedzieć

  • Wzmocnimy kości i stawy – stawy narażone są na częste przeciążenia. Stawy należy regularnie ćwiczyć, aby nie doszło do ich zastania czy gorszego schorzenia. Spacery bardzo dobrze poprawią ich jakość i znacznie je wzmocnią. To samo tyczy się mięśni i kości.
Spacer – zalety, zasady
Spacer – zalety, zasady (123RF)

Spacerując, nie tylko sobie poprawiamy nastrój, ale także naszym pupilom. Wychodząc na długie spacery, nasze psy będą nam bardzo wdzięczne, gdyż one również skorzystają z dobrodziejstw natury.

2. Spacer – zasady

Ciało także należy przyzwyczaić do długich spacerów. Zacznijmy spacer od trzech kilometrów w stałym, umiarkowanym tempie, a każdego kolejnego dnia dodajmy do spaceru dodatkowe 500 metrów.

Pamiętajmy, że 5 kilometrów dziennie to minimum. Przygotuj się również na to, że po pierwszym długim spacerze mogą pojawić się zakwasy – ale to dobrze, są oznaką dobrze wykonanego ćwiczenia.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy