Trening aikido

spis treści
rozwiń

Trening aikido to sposób na zdrowe ciało i umysł. Jeśli umysł jest pozytywnie nastawiony, ciało także działa sprawnie. Sztuki walki umożliwiają osiągnięcie równowagi i harmonii, dzięki specjalnym technikom panowania nad swoim ciałem. Trening aikido jest podzielony na dwie części: praktyczną i kondycyjną. Nauka technik nie jest jedynym prawdziwym celem sztuki, ale narzędziem kształtowania charakteru i rozwoju osobistego.

1. Charakterystyka aikido

Aikido jest dyscypliną kształtującą w procesie treningowym umysł, ducha i ciało. Nie jest sportem, a narzędziem do osobistego oczyszczenia i duchowego wzrostu. Jedno uderzenie albo rzut w aikido może zabić przeciwnika, dlatego podczas treningu należy słuchać z uwagą instruktora i nie powinno się traktować ćwiczeń jako niepotrzebnych zestawów siłowych.

Niezależenie od tego, jak długo studiuje się aikido, nigdy nie jest się w stanie poznać własnych możliwości. Aikido jest sztuką walki, której zasady uczą człowieka przeciwstawiania się wielu przeciwnikom jednocześnie. Jeżeli aikidoka jest przygotowany tylko na jednego przeciwnika, nie myśląc o możliwościach pojawienia się innych atakujących, to będzie to po prostu zwykła walka.

Zobacz film: "Wysiłek fizyczny - codzienna aktywność"

2. Przebieg treningu aikido

Prosta i czujna postawa oraz harmonia i spokój umysłu są bazą każdego treningu aikido. Chwyty aikido rozpoczynają się od ukłonu w siadzie seiza w kierunku gaku, a następnie ukłonem w kierunku instruktora. Wykonuje się rozgrzewkę, mającą na celu rozluźnienie mięśni i stawów, a także naukę upadków. Po zakończeniu rozgrzewki, osoba prowadząca treningi aikido prezentuje określoną technikę. Najczęściej trening jest wykonywany w parach, a czasem w grupach. Osoba, która odgrywa ofiarę, wykonuje technikę cztery razy, następnie wciela się w rolę napastnika.

Głównym celem części kondycyjnej jest przygotowanie do egzaminu, na którym techniki aikido należy wykonać szybko i płynnie. Trening aikido zawsze zakończony jest ukłonem w siadzie seiza, skierowanym w stronę gaku, a następnie w stronę prowadzącego ćwiczenia.

3. Techniki aikido

W aikido istnieje kilka tysięcy technik. Niektórzy starają się zgromadzić ich jak najwięcej, nie bacząc na jakość. Instruktorzy nieustannie podkreślają, że dla początkujących ważne jest powtarzanie podstawowych form. Codzienna praktyka rozpoczyna się lekkimi ruchami ciała, stopniowo zwiększającymi intensywność. Bycie tori (osobą broniącą się) wymaga kontroli nad ciałem swoim i partnera. W tym przypadku najważniejsza jest ****skuteczna samoobrona oraz zaangażowanie.

Zadaniem uke (osoby atakującej) jest przeprowadzenie zdecydowanego ataku, obrona siebie przez specjalne ułożenie ciała oraz wyprowadzenie z równowagi przeciwnika i zastosowanie wobec niego techniki aikido. Jeśli technika jest wykonywana w nieodpowiedni sposób, tori nie uczy się i nie rozwija swoich umiejętności.

Celem aikido jest poszukiwanie harmonii z partnerem, a nie walka. Nauka aikido obejmuje również techniki z jo (kijem) i bokenem (atrapą miecza). W miarę treningu aikido przystępuje się do egzaminu, który po intensywnych ćwiczeniach nie powinien być żadną przeszkodą.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!