Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

Trudny szef

Avatar placeholder
14.07.2020 21:45
Trudny szef
Trudny szef (Shutterstock)

Trudny szef i nieprzyjazna atmosfera w firmie to najczęstsze powody zmiany pracy. Wiele osób decyduje się na wykonywanie innego zajęcia właśnie z powodu niemożności znalezienia porozumienia z przełożonym. Problemy z szefem przekładają się bowiem nie tylko na jakość i efektywność pracy, ale wpływają także na twoje samopoczucie psychiczne i niejednokrotnie odbijają się na kontaktach z bliskimi. Oto kilka rad, jak radzić sobie z trudnym szefem i utrzymać się w pracy, na której ci zależy.

spis treści

1. Problemy z szefem

Każdy przełożony jest inny i w odmienny sposób traktuje swoich podwładnych. Istnieją jednak pewne zachowania, które są charakterystyczne dla trudnego szefa. Oto one:

  • zarzucanie braku kompetencji i nieodpowiedniego wypełniania obowiązków,
  • złośliwe uwagi na temat twojego wyglądu, zachowania i spraw osobistych,
  • wyładowywanie na pracowniku negatywnych nastrojów i emocji,
  • obarczanie dodatkowymi zajęciami i zmuszanie do wykonywania obowiązków poza godzinami pracy,
  • zbyt niskie zarobki w porównaniu z innymi pracownikami,
  • wysuwanie poza margines zespołu pracowników.

2. Sposoby na konflikt z szefem

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Psychoterapia par - razem czy osobno?"

Oto kilka zachowań, które pomogą ci zachować asertywność i uniknąć konfliktu w pracy:

  • jeśli wiesz, że dobrze wykonujesz swoje obowiązki, a szef ciągle zarzuca ci niekompetencję, spróbuj z nim spokojnie o tym porozmawiać i przedstawić swoje argumenty,
  • jeśli szef nie daje ci samodzielności i chce kontrolować każdy twój ruch, zacznij „biegać” do niego z każdym, nawet najmniejszym drobiazgiem – istnieje duże prawdopodobieństwo, że takie zachowanie szybko mu się znudzi,
  • bądź miły, nie reaguj na złośliwe zaczepki i uwagi szefa – brak reakcji z twojej strony spowoduje, że po pewnym czasie na pewno mu się znudzą,
  • jeśli denerwują cię złośliwe uwagi szefa, postaraj się zasugerować mu w grzeczny sposób, że dłużej nie mogą tak wyglądać wasze relacje w pracy,
  • staraj się nie podejmować rozmów na tematy prywatne, a jeśli już się takie zdarzą, uważaj na to, co mówisz, ponieważ mogą stać się one źródłem niemiłych żartów w przyszłości.

3. Czym jest mobbing w pracy?

Ostatnio w mediach coraz więcej mówi się o mobbingu w pracy, ale nie wszyscy wiedzą, na czym dokładnie on polega. Mobbing (psychoterror) jest to długotrwałe i systematyczne prześladowanie jednostki, którego dokonuje jedna lub kilka osób przy charakterystycznym braku sprzeciwu ze strony innych. Osoba prześladująca ma zawsze wyższy status od osoby prześladowanej, co gwarantuje jej milczący brak sprzeciwu. Należy pamiętać, że nie każdy konflikt w pracy i niepoprawne relacje z przełożonym będą synonimem mobbingu, ale trzeba wiedzieć, gdzie przebiega cienka granica między trudną atmosferą w pracy a psychoterrorem.

Toksyczny szef nie może być przeszkodą w realizacji twoich planów zawodowych i rozwijaniu kariery. Dlatego też musisz wykazywać się asertywnością na każdym kroku i walczyć o respektowanie praw pracowniczych. Minęły czasy, w których pracownik był niemym wykonawcą zleconych czynności. Na szczęście, powstaje coraz więcej organizacji zajmujących się łamaniem praw pracownika i mobbingiem w pracy.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze