Witaminy dla kobiet

spis treści
rozwiń

Witaminy są niezbędne do życia, jednak nasz organizm produkuje je w niewystarczających ilościach. Człowiek musi zatem dostarczać sobie witamin w pożywieniu. Dlatego tak istotne jest, aby dbać o zróżnicowanie naszych posiłków. Każdy pokarm zawiera inne witaminy, w związku z tym, im nasza dieta jest bardziej zróżnicowana i zrównoważona, tym mamy większe szanse na dostarczenie wszystkich witamin. Organizm kobiety ma inne zapotrzebowanie na witaminy i minerały niż organizm dorastającego dziecka czy mężczyzny.

1. Witaminy młodości dla kobiet

Witaminy młodości są trzy: A, E i C. Każda z nich, dostarczona organizmowi w odpowiednich dawkach, stwarza szansę na dłuższe i zdrowsze życie. Nasze komórki atakują codziennie szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Ich głównym źródłem jest tlen, który z jednej strony warunkuje życie, z drugiej zaś jest przyczyną wielu chorób i starzenia się. To on właśnie przekształca się w te niszczące cząsteczki. Ale wolne rodniki docierają także z zewnątrz – obecne są w spalinach i dymie papierosowym. Powstają też w wyniku intensywnego promieniowania słonecznego. Kiedy wolne rodniki atakują organizm, zaczyna on produkować enzymy odpierające atak. Produkcja ta jest jednak niewystarczająca. Potrzebna jest pomoc z zewnątrz. W walce z wolnymi rodnikami pomagają organizmowi przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty. Mają one zdolność wyłapywania wolnych rodników i niszczenia ich. Do tych przeciwutleniaczy należą trzy witaminy młodości: A, E i C.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

Witamina E

To nie tylko jedna z witamin dla kobiet, ma ona bardzo duże znaczenie dla skóry. Wzmacnia warstwę lipidową skóry, która chroni przed promieniami UV, zanieczyszczeniem i dymem papierosowym, przeciwdziałając w ten sposób starzeniu się komórek. Niektóre kremy i kosmetyki zawierają witaminę E, jednak można ją również znaleźć w pożywieniu. Pokarmy bogate w witaminę E:

Witamina A

Dieta bogata w witaminę A nie dopuści do przesuszenia i nadmiernego łuszczenia skóry, chropowatego naskórka. Zmniejszy także wypadanie i łamliwość włosów oraz rozdwajanie paznokci. Chroni oczy przed zaćmą, nowotworami rogówki i siatkówki oraz tzw. kurzą ślepotą, czyli niezdolnością oka do widzenia w ciemności.

Witamina C

Regularne przyjmowanie witaminy C uchroni skórę przed zbyt szybkim jej zwiotczeniem. Dzięki niej nie pojawią się też tak szybko kolejne zmarszczki. Zapobiega chorobie wieńcowej. Walczy z nadciśnieniem. U osób przyjmujących zbyt niskie dawki witaminy C zachorowalność na nadciśnienie jest dwukrotnie wyższa. Chroni przed nowotworami.

2. Witaminy i minerały dla kobiet

Kobiety wymagają specjalnego traktowania ze względu na swoje specyficzne potrzeby związane z cyklem miesiączkowym. Ich organizm podlega w czasie cyklu gwałtownym przemianom. Równolegle zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy. Z tego powodu powinny one regularnie przyjmować najlepsze witaminy dla kobiet o składzie dopasowanym do ich fizjologii. Współczesne kobiety często odżywiają się nieregularnie i stosują drastyczne diety. To sprawia, że nie dostarczają swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Witamina D dla kości

Witaminy dla kobiet to również witamina D, która jest dosyć specyficzna, ponieważ skóra wystawiona na słońce może ją syntetyzować. Jednak to źródło nie jest wystarczające. Tym bardziej teraz, kiedy większość czasu spędzamy we wnętrzach. W związku z tym nasz organizm przyjmuje niewielkie ilości witaminy D z promieni UV. Tymczasem witamina D jest niezbędna do osadzania wapnia w kościach. Dlatego kobiety, które są szczególnie narażone na osteoporozę, potrzebują dużej ilości witaminy D. W ostatnim czasie wykazano również działanie przeciwnowotworowe witaminy D. Pokarmy bogate w witaminę D:

Witamina B9 (kwas foliowy) dla dziecka

Kwas foliowy jest podstawową witaminą odpowiadającą za powstawanie komórek organizmu przez całe życie. Jednak w czasie ciąży jest on szczególnie ważny, ponieważ uczestniczy w tworzeniu centralnego układu nerwowego dziecka. Dlatego zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego dla kobiet w ciąży. Najlepiej od samego początku ciąży, ponieważ system nerwowy kształtuje się już od pierwszych tygodni. Kwas foliowy to nie tylko jedna z witamin dla kobiet w ciąży, ojcowie również skorzystają na jego przyjmowaniu. Pokarmy bogate w witaminę B9:

  • wątróbka,
  • mleko,
  • sery,
  • zielone warzywa.

3. Suplementy diety dla kobiet

Warto przyjmować preparaty witaminowe dla kobiet opracowane specjalnie z myślą o potrzebach płci pięknej. Ich skład został dopasowany do kolejnych faz cyklu miesiączkowego. Z tego powodu są uznawane za najbardziej przyjazne kobiecie.

W aptekach można kupić wiele kompleksów witamin bez recepty. Trzeba zwracać uwagę na składniki tych zestawów. Oto najważniejsze suplementy diety dla kobiet:

  • wyciąg z żeń-szenia z kompleksem witamin – polecany jest kobietom, które są w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach infekcyjnych, które pracują umysłowo i fizycznie, a także tym, które odczuwają nadmierne zmęczenie,
  • miłorząb japoński z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia pamięć i koncentrację, zalecany jest kobietom pracującym umysłowo i stosującym mało urozmaiconą dietę,
  • żeń-szeń i luteina z kompleksem witamin – wspomagają pamięć i koncentrację, a także chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych; ten suplement diety polecany jest zwłaszcza kobietom, które są w stanie niedoboru witaminowego,
  • mieszanka ekstraktu z izoflawonów sojowych z ekstraktem ze skrzypu polnego oraz pieprzu czarnego wzbogacona kompleksem witamin – wzmacnia włosy, paznokcie, skórę, chroni także przed osteoporozą i chorobami układu krążenia, ponadto reguluje cykl miesiączkowy,
  • żelazo i wapń z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia przemianę materii, poleca się go kobietom, które są w okresie ciąży, matkom, które karmią piersią i osobom z niedoborem żelaza.

Wybierając stosowne witaminy dla kobiet, trzeba pamiętać, aby skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który poleci odpowiedni zestaw, dobrany zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Te suplementy diety dla kobiet tylko wspomagają organizm. Ich przyjmowanie jest bardzo ważne, ale nie może zastąpić regularnych ćwiczeń fizycznych i diety bogatej w warzywa i owoce, które zapewniają witaminy i minerały pochodzenia naturalnego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!