Witaminy dla kobiety

Witaminy to bardzo cenne składniki produktów żywnościowych, bowiem dostarczane wraz z nimi do naszego organizmu, spełniają dużo istotnych funkcji. Ważne są także minerały. Na witaminy i sole mineralne w diecie powinny zwrócić uwagę szczególnie kobiety, a przede wszystkim te, które są w ciąży. Takich składników dostarczają głównie owoce i warzywa, ale nie tylko. Oprócz stosowania diety dla kobietmożna je dostarczać w postaci suplementów diety.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

1. Cykl miesiączkowy a witaminy

Organizm kobiety wymaga dostarczania innej ilości witamin i minerałów niż organizm mężczyzny czy dziecka. Przede wszystkim dlatego, iż u kobiety zachodzą pewne procesy nie mające miejsca u panów. Jest to bowiem cykl miesiączkowy. W tym czasie organizm kobiety ulega pewnym przemianom. W szybkim trybie życia, stresie, kobiety często odżywiają się w sposób nieregularny i nieodpowiedni lub stosują niewłaściwe diety odchudzające, które przynoszą tylko złe skutki. Wpływ na zaburzenia poziomu witamin ma także doustna antykoncepcja. Powoduje ona niedobór witamin z grupy B, magnezu i kwasu foliowego.

Objawy napięcia przedmiesiączkowego także związane są z niedoborem witamin z grupy B oraz magnezu. Pojawia się gorsze samopoczucie, rozdrażnienie, ból głowy, ból kręgosłupa, bóle w podbrzuszu czy nadwrażliwość piersi. W trakcie miesiączki wzrasta zapotrzebowanie na żelazo, witaminę B12 i kwas foliowy. Ich niedostarczanie może wywołać objawy niedokrwistości z niedoborów. W tym czasie warto także spożywać witaminę C, która poprawia wchłanianie żelaza. Można ją znaleźć w produktach bogatych w witaminę Club podawać w postaci tabletek doustnych lub musujących. Niedobór witamin A i E natomiast może powodować trądzik oraz łamliwość włosów i paznokci. Zaś niedobór witaminy C wpływa na zmniejszoną aktywność układu odpornościowego.

2. Witaminy dla kobiet ciężarnych

Ciąża to bardzo istotny okres w życiu każdej kobiety. Ważne jest więc prawidłowe odżywianie się w tym czasie i przyjmowanie właściwej ilości witamin i minerałów. Przede wszystkim jeszcze przed zajściem w ciążę należy zacząć przyjmować preparaty z kwasem foliowym. Ta witamina z grupy B zmniejsza ryzyko wystąpienia uszkodzenia rdzenia kręgowego u noworodka. Kobieta ciężarna ma zwiększone zapotrzebowanie na żelazo, szczególnie w ostatnim trymestrze ciąży. Oprócz przyjmowania preparatów z żelazem należy jednocześnie dostarczać witaminę C. Nie dość, iż zwiększy się nasza odporność na infekcje, to jeszcze żelazo będzie wchłaniane w większym stopniu. Istotne jest także dostarczanie cynku i chromu. Na ten pierwszy, w ciąży zwiększa się zapotrzebowanie o 30-40%.

W trakcie ciąży najlepiej, aby kobieta przyjmowała suplementy diety specjalnie przeznaczone dla kobiet ciężarnych. Takie preparaty witaminowo-mineralne mają bowiem odpowiednio dobrane proporcje składników. Normalne preparaty witaminowe mogą mieć zbyt dużą ilość witamin A i E, które kumulując się w organizmie matki, mogą wywołać niekorzystny wpływ na płód. Warto udać się do lekarza, aby to on zalecił odpowiedni preparat dla ciężarnej. Warto także wprowadzać witaminy i minerały jako naturalne składniki żywności, tak więc dieta powinna być bogata w owoce i warzywa, jednak z ograniczeniem owoców cytrusowych. Są one bowiem bardzo częstym alergenem pokarmowym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy