Wysiłkowe nietrzymanie moczu coraz częstszym problemem

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to rodzaj inkontynencji, który objawia się małym wyciekiem moczu z cewki moczowej w czasie wykonywania niektórych czynności, np. podczas kasłania lub kichania. Ten typ nietrzymania moczu jest najczęściej diagnozowany u kobiet, zwłaszcza w starszym wieku. Na wysiłkowe nietrzymanie moczu bardziej narażone są te kobiety, które urodziły dziecko.

1. Przyczyny wysiłkowego nietrzymania moczu

Wysiłkowe nietrzymanie moczu coraz częstszym problemem
przeczytaj artykuł

U osób dotkniętych wysiłkowym nietrzymaniem moczu podczas kichania, kasłania lub podnoszenia ciężkich przedmiotów dochodzi do zwiększonego nacisku na pęcherz moczowy. W takiej sytuacji następuje popuszczenie niewielkiej ilości moczu. Do wystąpienia wysiłkowego nietrzymania moczu może przyczynić się osłabienie mięśni dna miednicy lub mięśnia zwieracza u szyi pęcherza. Inkontynencja, głównie u kobiet, może mieć swoje źródło w zmianach zachodzących w ciele.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

Zmiany te mogą być spowodowane ciążą i porodem, menstruacją, menopauzą, przebytymi operacjami, problemami w obrębie cewki moczowej i mięśni pęcherza, a także osłabieniem mięśni znajdujących się dookoła pęcherza moczowego. Osoby zmagające się z nietrzymaniem moczu mogą mieć osłabione mięśnie miednicy – taki stan może powodować opadnięcie pęcherza w sposób uniemożliwiający całkowite zamknięcie cewki moczowej. W rezultacie pojawiają się wycieki moczu.

Głównym objawem wysiłkowego nietrzymania moczu jest popuszczanie moczu w czasie aktywności fizycznej. Najczęściej wyciek uryny ma miejsce podczas kasłania, śmiania się lub wykonywania ćwiczeń fizycznych. Popuszczenie moczu może mieć postać dosłownie kilku kropli, ale zdarzają się sytuacje, gdy dochodzi do niekontrolowanego oddania strumienia płynu.

2. Sposoby na wysiłkowe nietrzymanie moczu

Jeśli inkontynencja ma łagodną postać, w radzeniu sobie z tą przypadłością pomocne są ćwiczenia mięśni Kegla. Ćwiczenia mięśni dna miednicy pomagają wzmocnić mięśnie podtrzymujące pęcherz, macicę i jelita. Wzmacniając mięśnie Kegla, możemy zredukować lub zupełnie wyeliminować objawy nietrzymania moczu. Ćwiczenia są niezwykle proste – wystarczy napiąć mięśnie w taki sposób, by zatrzymać wyimaginowany przepływ moczu przez cewkę moczową. W trakcie ćwiczeń Kegla nie należy poruszać mięśniami nóg, pośladków ani brzucha. Trening należy powtarzać codziennie, wykonując 5 serii po 10 powtórzeń. Napinając mięśnie Kegla, należy wytrzymać około 10 sekund przed rozluźnieniem ich.

W leczeniu wysiłkowego nietrzymania moczu stosuje się również gałki dopochwowe, które uciskają cewkę moczową, zastrzyki zwiększające rozmiar tkanki cewki moczowej oraz operacje. Z zabiegami chirurgicznymi wiąże się jednak ryzyko powikłań w postaci nasilenia objawów inkontynencji i utraty zdolności do oddawania moczu.

W codziennym życiu osób dotkniętych wysiłkowym nietrzymaniem moczu istotną rolę odgrywa zapewnienie sobie komfortu. Kobiety zmagające się z inkontynencją często decydują się na noszenie podpasek niezależnie od fazy cyklu miesiączkowego, by wchłonęły one mimowolnie oddany mocz. Lepszym wyjściem jest jednak stosowanie wkładek urologicznych. Są one skuteczniejsze we wchłanianiu moczu i sprawiają, że kobiety czują się sucho i pewnie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.