Trwa ładowanie...

Wystarczy wykluczyć ten składnik z diety. Ryzyko udaru od razu spada

Jest zabójcza dla serca, poważnie szkodzi nerkom i mózgowi. Lekarze od dawna ostrzegają przed nadmiarem soli, która - jak potwierdzają badania - skraca życie. Okazuje się, że wykluczenie jej z diety i zastąpienie np. ziołami zmniejsza ryzyko udaru nawet o 14 proc. Trzeba pamiętać, że sporą ilość soli zawierają też popularne przyprawy, których spożywanie również warto ograniczyć.

spis treści

1. Mniej soli, mniejsze ryzyko udaru

Zła dieta oparta między innymi na przetworzonych produktach z dużą ilością soli to jeden z czynników ryzyka udaru mózgu. Warto więc zmienić nawyki żywieniowe i zacząć od prostej zasady. Korzyści dla zdrowia będą bezcenne.

Zobacz film: "Sprawdź, czy jesteś narażony na udar mózgu"

Dieta bez soli to znacznie niższe ryzyko udaru
Dieta bez soli to znacznie niższe ryzyko udaru (Getty Images)

Jak pokazują badania chińskich naukowców opublikowane w "New England Journal of Medicine" wykluczenie z diety zwykłej soli kuchennej i używanie jej substytutów, może zmniejszyć ryzyko udaru nawet o 14 proc.

Naukowcy przeanalizowali dane 20 995 mieszkańców chińskich wsi. 72 proc. uczestników przeszło już udar mózgu, a 88 proc. chorowało na nadciśnienie. Podzielono ich na dwie grupy: jedna stosowała substytut soli (zawierający 75 proc. chlorku sodu i 25 proc. chlorku potasu), a druga zwykłą sól. Badanie trwało prawie pięć lat.

Okazało się, że u osób, które stosowały zamiennik soli, było mniej udarów, niż wśród tych używających soli. "Wśród osób, które przebyły udar lub miały 60 lat lub więcej i miały wysokie ciśnienie krwi, częstość udarów, poważnych incydentów sercowo-naczyniowych i zgonów z jakiejkolwiek przyczyny była niższa po zastosowaniu substytutu soli niż w przypadku zwykłej soli" - zaznaczyli autorzy badania.

2. Sól zabójcza dla serca i nerek

Przed nadmiarem soli wielokrotnie ostrzegali specjaliści z międzynarodowej organizacji World Action On Salt and Health (WASH). Spożywanie jej w dużych ilościach (dzienna dawka nie powinna przekraczać 5 gramów, co odpowiada mniej więcej jednej małej łyżeczce), zwiększa ryzyko rozwoju nadciśnienia tętniczego, które jest główną przyczyną udarów mózgu, a także zawałów i niewydolności serca.

Przyczynia się również do rozwoju osteoporozy, chorób nerek (m.in. kamicy nerkowej), demencji, a nawet raka żołądka.

Co więcej, sól może też nasilać już istniejące choroby m.in. cukrzycę czy astmę.

- Sól, którą dodajemy do posiłków, przede wszystkim negatywnie wpływa na ciśnienie tętnicze krwi, ponieważ podnosi jego poziom i może doprowadzić do nadciśnienia. Ucierpieć mogą także nerki, ponieważ dieta o wysokiej zawartości soli kuchennej zmienia bilans sodu i potasu, powodując, że nerki będą działały gorzej i usuną mniej wody, co także spowoduje podwyższenie ciśnienia krwi - tłumaczyła w rozmowie z WP abcZdrowie Kinga Głaszewska, dietetyk.

Ponadto wysokie spożycie soli zwiększa ilość białka w moczu, co jest głównym czynnikiem ryzyka pogorszenia czynności nerek. - Sól zakłóca też pracę całego układu sercowo-naczyniowego. Może bowiem powodować miażdżycę, a także podnosić poziom niekorzystnego dla zdrowia cholesterolu - zaznaczyła Głaszewska.

3. Więcej solisz, krócej żyjesz

Szkodliwe jest też dosalanie, bo większość podstawowych produktów spożywczych (m.in. wędliny, sery, chleb czy warzywa) zawiera już sól. Łatwo więc przesadzić z jej ilością. - Dobrym zamiennikiem soli są zioła, które można nabyć w postaci gotowej mieszanki m.in gorczycy, słodkiej papryki, cebuli, czosnku, oregano czy kolendry. Taki miks ziół jest znacznie zdrowszą alternatywą - radzi dietetyczka.

- Często nawet nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że spożywamy dwa-trzy razy więcej soli, niż jest zalecane. W ten sposób narażamy się na rozwój chorób sercowo-naczyniowych, będących główną przyczyną zgonów Polaków - zwracała uwagę dr n. med. Beata Poprawa, kardiolog i specjalista chorób wewnętrznych z Wielospecjalistycznego Szpitala Powiatowego w Tarnowskich Górach.

Dodaje, że nadmierne spożycie soli może też wpływać na ryzyko wystąpienia nowotworów. - Szczególnie raka żołądka, ponieważ sól może sprzyjać namnażaniu się bakterii Helicobacter pylori - dodała kardiolog.

Warto pamiętać, że sporą ilość soli zawierają też inne popularne w Polsce przyprawy, choćby tzw. vegeta czy maggi. Je też warto zastąpić zdrowymi ziołami.

O tym, jak szkodliwy dla zdrowia jest nadmiar soli, świadczą też badania amerykańskich naukowców z Tulane University School of Public Health and Tropical Medicine w Nowym Orleanie (USA). Objęły one pół miliona ludzi, którzy wskazywali ile solą, kiedy i w jakich okolicznościach.

Okazało się, że regularne dodawanie soli do żywności skraca oczekiwaną długość życia o ponad dwa lata w przypadku mężczyzn i o półtora roku w przypadku kobiet. Chodzi tu jednak o dosalanie potraw przy stole, a nie o przyprawianie ich podczas gotowania.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza