Zbyt mała ilość snu w nocy zwiększa ryzyko cukrzycy

Spanie w nocy mniej niż pięć godzin dziennie powoduje wzmożoną chęć picia napojów gazowanych w ciągu dnia, jak wykazały najnowsze badania. Naukowcy sugerują, że osoby, które nie sypiają  odpowiednie ilości godzin co noc mogą mieć większe ryzyko zachorowań na cukrzycę typu 2.

Ci, którzy regularnie skarżą się na problemy ze snem lub po prostu sypiają mniej godzin w ciągu doby, wypijają o jedną piątą więcej kawy i napojów gazowanych z dodatkiem cukru. Zbyt mała ilość snu zwiększa zatem ryzyko zachorowań na cukrzycę.

Natomiast ci, którzy śpią sześć godzin w nocy, wypijali o 11 procent więcej słodkich napojów niż osoby, które śpią w nocy zalecane osiem godzin.

Nie wykazano jednak związku między tym, jak długo ktoś spał, a spożyciem w ciągu dnia soków, herbaty lub napojów dietetycznych.

Zbyt małe ilości snu w nocy powodują wzrost ryzyka zachorowań na cukrzycę typu 2
Zbyt małe ilości snu w nocy powodują wzrost ryzyka zachorowań na cukrzycę typu 2 (123rf)

Przez to, naukowcy zaczęli zastanawiać się nad tym, czy wzrost pragnienia na słodkie napoje gazowane był wynikiem zaburzeń snu czy przemęczenia.

Naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii stwierdzili, że wynika to z obydwu tych czynników. Jednak dodają, że leczenie zaburzeń snu może rzeczywiście pomóc ludziom ograniczyć spożycie cukru.

Badania polegały na analizie przeprowadzonej wśród 18,779 uczestników w odniesieniu do tego, jak długo śpią zwykle  w ciągu tygodnia roboczego.

ZOBACZ TAKŻE

Cukrzyca typu 2 - charakterystyka i leczenie

Naukowcy przeanalizowali  także to, jakie ilości spożywają innych napojów, takich jak woda, herbata i soki.

Zbyt małe ilości snu oraz zbyt duże ilości spożywanych słodkich napojów wiążą się z negatywnymi skutkami metabolicznymi, w tym czynniki te mogą prowadzić do otyłości. Biorąc pod uwagę prawdopodobną relację pomiędzy jakością snu a piciem słodkich napojów, zwiększenie czasu trwania i jakości snu może wpłynąć na poprawę zdrowia i dobrego samopoczucia u tych, którzy spożywają dużo słodkich napojów” – wyjaśnia główny autor badań profesor Prather.

Jednak, jak mówią naukowcy, będą potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób sen i konsumpcja napojów wpływają na siebie w czasie.

 „Dane te sugerują, że poprawa jakości i długości snu u ludzi potencjalnie mogłaby pomóc im obniżyć spożycie cukru, które jak wiadomo wiąże się z chorobami metabolicznymi” - dodaje naukowiec.

Zaskakujące przyczyny problemów ze snem
Zaskakujące przyczyny problemów ze snem [9 zdjęć]

Wszyscy znamy pokusę spędzenia dodatkowego czasu w łóżku w sobotnie i niedzielne poranki, jednak eksperci...

zobacz galerię

Spożywanie zbyt dużych ilości napojów gazowanych związane jest z zespołem metabolicznym oraz wpływa na poziom cukru we krwi i gromadzenie tkanki tłuszczowej.

Inne badania wykazały, że dzieci, które śpią za krótko lub ich sen jest złej jakości, również piją napoje gazowane i napoje energetyczne w ciągu dnia.

Profesor Prather również twierdzi, że zbyt małe ilości snu zwiększają głód i apetyt, zwłaszcza na słodkie i tłuste pokarmy.

Nowe badania opublikowane w czasopiśmie „Sleep Health”.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.