Trwa ładowanie...

Zbyt mała ilość snu w nocy zwiększa ryzyko cukrzycy

Spanie w nocy mniej niż pięć godzin dziennie powoduje wzmożoną chęć picia napojów gazowanych w ciągu dnia, jak wykazały najnowsze badania. Naukowcy sugerują, że osoby, które nie przesypiają odpowiedniej ilości godzin co noc mogą mieć większe ryzyko zachorowań na cukrzycę typu 2.

Zobacz film: "Jedna nieprzespana noc. Przerażające skutki"

1. Bezsenność zwiększa apetyt

Ci, którzy regularnie skarżą się na problemy ze snem lub po prostu sypiają mniej godzin w ciągu doby, wypijają o jedną piątą więcej kawy i napojów gazowanych z dodatkiem cukru. Zbyt mała ilość snu zwiększa zatem ryzyko zachorowań na cukrzycę.

Natomiast ci, którzy śpią sześć godzin w nocy, wypijali o 11 proc. więcej słodkich napojów niż osoby, które śpią w nocy zalecane osiem godzin.

Nie wykazano jednak związku między tym, jak długo ktoś spał, a spożyciem w ciągu dnia soków, herbaty lub napojów dietetycznych.

Zbyt małe ilości snu w nocy powodują wzrost ryzyka zachorowań na cukrzycę typu 2
Zbyt małe ilości snu w nocy powodują wzrost ryzyka zachorowań na cukrzycę typu 2 (123rf)

Przez to naukowcy zaczęli zastanawiać się nad tym, czy wzrost pragnienia na słodkie napoje gazowane był wynikiem zaburzeń snu czy przemęczenia.

Naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii stwierdzili, że wynika to z obydwu tych czynników. Jednak dodają, że leczenie zaburzeń snu może rzeczywiście pomóc ludziom ograniczyć spożycie cukru.

ZOBACZ TAKŻE

Cukrzyca typu 2 - charakterystyka i leczenie

2. Spożycie cukru a bezsenność

Badania polegały na analizie przeprowadzonej wśród 18 779 tys. uczestników w odniesieniu do tego, jak długo śpią zwykle  w ciągu tygodnia roboczego.

Naukowcy przeanalizowali  także to, jakie ilości spożywają innych napojów, takich jak woda, herbata i soki.

"Zbyt małe ilości snu oraz zbyt duże ilości spożywanych słodkich napojów wiążą się z negatywnymi skutkami metabolicznymi. Czynniki te mogą prowadzić do otyłości.

Biorąc pod uwagę prawdopodobną relację pomiędzy jakością snu a piciem słodkich napojów, zwiększenie czasu trwania i jakości snu może wpłynąć na poprawę zdrowia i dobrego samopoczucia u tych, którzy spożywają dużo słodkich napojów" – wyjaśnia główny autor badań profesor Prather.

Jednak, jak mówią naukowcy, będą potrzebne dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, w jaki sposób sen i konsumpcja napojów wpływają na siebie w czasie.

Zaskakujące przyczyny problemów ze snem
Zaskakujące przyczyny problemów ze snem [9 zdjęć]

Wszyscy znamy pokusę spędzenia dodatkowego czasu w łóżku w sobotnie i niedzielne poranki. Eksperci twierdzą...

zobacz galerię

Spożywanie zbyt dużych ilości napojów gazowanych związane jest z zespołem metabolicznym oraz wpływa na poziom cukru we krwi i gromadzenie tkanki tłuszczowej w organizmie.

Inne badania wykazały, że dzieci, które śpią za krótko lub ich sen jest złej jakości, również piją większe ilości napojów gazowanych i energetycznych w ciągu dnia.

Profesor Prather również twierdzi, że zbyt małe ilości snu zwiększają głód i apetyt, zwłaszcza na słodkie i tłuste pokarmy. Nowe badania opublikowano w czasopiśmie "Sleep Health".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.