ADD a ADHD

Często w Internecie na stronach dla pacjentów chorujących na zaburzenia hiperkinetyczne można napotkać wymiennie stosowane skróty ADD i ADHD lub oba jednocześnie (ADD/ADHD). ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, to skrót od angielskiej nazwy Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Nazwa ADD pojawiła się jako pierwsza i pochodzi od angielskich słów Attention Deficit Disorder. ADD dotyczy bardziej zaburzeń koncentracji uwagi, którym niekoniecznie muszą towarzyszyć zaburzenia zachowania, nadmierna ruchliwość i impulsywność. Można spotkać się także ze skrótami AADD (Adult Attention Deficit Disorder) i AADHD (Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder), które określają zaburzenia hiperkinetyczne w odniesieniu do osób dorosłych. Jak rozróżnić ADD od ADHD?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Charakterystyka ADHD

ADHD, czyli zespół hiperkinetyczny, według europejskiej klasyfikacji chorób ICD-10, należy do zaburzeń zachowania i emocji rozpoczynających się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym. Choroba odznacza się wczesnym początkiem – zazwyczaj ujawnia się w pierwszych pięciu latach życia dziecka. Szacuje się, że ADHD dotyczy około 4-8% maluchów w wieku wczesnoszkolnym. Częściej na ADHD cierpią chłopcy niż dziewczynki. Jak objawia się ADHD? Symptomy chorobowe można podzielić na trzy główne kategorie – manifestujące się w sferze ruchowej, dotyczące sfery poznawczej i sfery emocjonalnej.

SFERA RUCHOWA SFERA POZNAWCZA SFERA EMOCJONALNA
niepokój psychoruchowy w zakresie małej i dużej motoryki; chodzenie bez celu; niemożność usiedzenia w miejscu; ciągły pośpiech i bieganie; wymachiwanie nogami i rękami; podskakiwanie; wzmożone ruchy drobne kończyn (głośne dreptanie, poruszanie palcami rąk, zajmowanie się rzeczami w zasięgu ręki, wiercenie się na krześle);tiki nerwowe; problemy z zasypianiem; nadmierna aktywność; nieumiejętność kończenia rozpoczętych zadań zaburzenia koncentracji uwagi, trudność w utrzymaniu uwagi dłuższy czas, uwaga chwiejna; brak wytrwałości w dążeniu do celu; pobieżność myślenia, pochopność; łatwe dekoncentrowanie się; szybkie męczenie się podczas wysiłku intelektualnego; udzielanie nieprzemyślanych odpowiedzi; ignorowanie szczegółów; kłopoty z syntezą myśli; niezdolność planowania;zaburzenia mowy, np. problemy z artykulacją; trudności w czytaniu i pisaniu – dysgrafia, dysleksja impulsywność; problemy z kontrolą pobudzenia emocjonalnego; wzmożona ekspresja uczuć; duża wrażliwość emocjonalna na bodźce z otoczenia; silne reakcje emocjonalne, np. agresja, wybuchy złości; potrzeba bezpośredniego wzmocnienia; chęć dominowania w grupie; często niska samoocena; niedojrzałość zachowania; kłopoty z podporządkowaniem się normom społecznym; kłopoty w relacjach z rówieśnikami; nietolerancja porażek

Objawy ADD

U osób z ADD, zamiast typowej nadpobudliwości, występuje charakterystyczna skłonność do pogrążania się w swoich myślach, bujanie w obłokach. Konsekwencją tego jest kilkukrotnie dłuższy czas wykonywania różnych czynności. Wydaje się, że ADD częściej dotyczy dziewczynek i kobiet. ADD to zespół zaburzeń koncentracji uwagi bez nadpobudliwości psychoruchowej. Dziecko nie jest nadruchliwe, po prostu trudno mu skupić się na jednym zadaniu. Chce bawić się wszystkimi zabawkami naraz, zamiast wybrać jedną. Rozprasza się pod wpływem różnych bodźców w otoczeniu – głosu za oknem, hałasu na ulicy, dźwięków dochodzących z telewizji czy radia. Nie potrafi wysłuchać do końca poleceń i instrukcji. Zaczyna różne zadania, żadnego nie doprowadzając do końca. Łatwo się dekoncentruje, sprawia wrażenie roztargnionego, źle zorganizowanego i zapominalskiego. Często coś gubi, o czymś zapomina, ma problemy z nauką z powodu szybkiej męczliwości nad zadaniami, które wymagają skupienia, uwagi i wytężonego myślenia.

Czym różni się ADD od ADHD?

ADD dotyczy przede wszystkim terminologii amerykańskiej i w obecnie obowiązującej klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego (DSM-IV) już nie funkcjonuje. Jeszcze przed kilkoma laty terminem ADD, czyli zespołu deficytu uwagi, określało się zaburzenia występujące zarówno z nadpobudliwością ruchową, jak i bez niej. Obecnie skrót ADD wraca do łask i używa się go w odniesieniu do osób, które cierpią na deficyt koncentracji uwagi bez zachowań impulsywnych i nadpobudliwych. Definicji ADD i ADHD używa się również zamiennie w odniesieniu do pacjentów, którzy wykazują symptomy nadpobudliwości, jak i do tych, którzy nie są nadpobudliwi. By podkreślić mniejszy bądź większy udział nadpobudliwości w obrazie klinicznym zespołu hiperkinetycznego, używa się takich skrótów, jak AD(H)D lub AD/HD.

W celu większej precyzji diagnostycznej amerykańska klasyfikacja DSM-IV wyróżniła trzy typy ADHD:

  • typ z przewagą nadruchliwości i impulsywności,
  • typ z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi,
  • typ mieszany – nadruchliwość + impulsywność + zaburzenia uwagi.

ADD jest zatem podtypem ADHD z przewagą zaburzeń koncentracji i uwagi, ale bez nadruchliwości. Charakteryzuje się on trudnościami w utrzymaniu uwagi na jednym zadaniu, łatwością rozpraszania uwagi przez nowe czynniki, rozpoczynaniem wykonywania kolejnych zadań bez wcześniejszego ukończenia poprzednich, trudnościami w słuchaniu innych osób, trudnościami w planowaniu zadań ukierunkowanych na osiągnięcie jakiegoś celu. Osoby z ADD szybko nudzą się wieloma czynnościami.

psycholog Kamila Krocz, ponad rok temu

Bibliografia

  • Baranowska W., ADHD – prawice normalne życie, WSH-E, Łódź 2008, ISBN 978-83-7405-234-4.
  • Chrzanowska B., Święcicka J., Oswoić ADHD. Przewodnik dla rodziców i nauczycieli dzieci nadpobudliwych psychoruchowo, Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2006,ISBN 83-7251-615-4.
  • Hallowel E., Ratey J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Media Rodzina, Poznań 2004, ISBN 83-7278-111-7.
  • Ignaciuk K.B., Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD i ADD, Impuls, Kraków 2010, ISBN 978-83-7587-268-2.
  • Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A., ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, GWP, Gdańsk 2007, ISBN 83-74890-50-9.
  • O'Regan F., ADHD, Liber, Warszawa 2005, ISBN 83-60215-04-9.
  • Mumbach B., Zrozumieć i leczyć dzieci nadpobudliwe. Poradnik dla rodziców, WAM, Kraków 2006, ISBN 83-73187-97-9.

Objawy ADHD

Komentarze (3)
~Amos
~Amos ponad rok temu

Czasami to nie ADHD jest powodem takich stanów, które opisujesz, a zwykłe przemęczenie. Wydaje mi się więc, że najpierw należałoby ustabilizować plan dnia i nocy, więcej przebywać na świeżym powietrzu, bardziej racjonalnie podchodzić do swoich obowiązków i zobaczysz, co się zmieni. Gdyby jednak stan, który opisujesz utrzymywał się nadal, a Ty czułabyś, że jest coś nie tak - zgłoś się do specjalisty. Z ADHD da się żyć! Zapewniam! :)

Odpowiedz
~gosc
~gosc ponad rok temu

Myślę, że ja mam ADHD. Jestem zdolną, inteligentna osobą, jednak nie osiągam w testach tego co inni mający mniejszą wiedzę. Bardzo trudno mi się skupić, szczególnie na wykładach, często nie wiem dlaczego ludzie mają do mnie pretensję, że czegoś nie zrobiłam a ja jakbym była na innym świecie (kiedy mi to powiedziałeś, powiedziałeś na pewno?) Ponieważ zawsze chcę być w porządku to często przepraszam, a potem okazuje się, że coś nie było nie z mojego powodu, więc przepraszać nie było za co. To wielki dyskomfort, wierzcie mi to męczarnia zwłaszcza, gdy wyniosłeś z domu dobre wychowanie.

Odpowiedz
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Objawy ADHD
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Pomocni lekarze

Artykuły Objawy ADHD
Objawy ADHD

Agresja u małych dzieci

Agresja u małych dzieci to sprawdzian dla kompetencji wychowawczych rodziców. Maluchy często kopią, krzyczą, biją, uderzają głową o ścianę, tarzają się po podłodze, by rozładować gniew i złość. Rodzice natomiast czują się w takich sytuacjach bezradni...

Objawy ADHD

Nadpobudliwość u dziecka

, brak apetytu, bóle głowy i żołądka. Powikłania zespołu nadpobudliwości psychoruchowej Objawy ADHD zwykle utrudniają osiągnięcie sukcesów w szkole (...) dziecka. Objawy nadpobudliwości u dziecka Istnieją...

Objawy ADHD

Agresja impulsywna

. Do tego był bardzo impulsywny. Objawy ADHD Wielokrotnie podnosił przedmioty i bez zastanowienia rzucał nimi. Zdarzało mu się utrzymać uwagę na dłuższą chwilę (...) Filip ma 5 lat. Kilka miesięcy temu zdiagnozowano...

ADHD - przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie, statystyki

Rodzaje ADHD

-04-9, Pfiffner L., Wszystko o ADHD, ZYSK I SK-A, Poznań 2004, ISBN 83-7298-694-0, Konstanty Ignaciuk B., Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej ADHD i ADD, Impuls, Kraków...

ADHD u dorosłych

ADHD - jaki ma wpływ na karierę? (WIDEO)

ADHD - jaki ma wpływ na karierę? (WIDEO) Odtwórz wideo

Osoba z ADHD może zrobić karierę Czy wiesz, czemu nadpobudliwi dorośli odnajdą się w pracy dziennikarza czy policjanta? Dr n. med. Tomasz Srebnicki wypowiada się na temat tego, jak radzić sobie z ADHD w życiu zawodowym.

Diagnoza ADHD

Rozpoznanie ADHD (WIDEO)

Rozpoznanie ADHD (WIDEO) Odtwórz wideo

wiadomo, że takie zachowanie może wynikać z choroby zwanej ADHD. Najczęstszym objawem tego zaburzenia jest nadaktywność ruchowa, która przejawia (...) się tym, że dziecko nie potrafi „wysiedzieć" 45 minut lekcji, nieustannie podrywa...

ADHD - przyczyny, objawy, diagnostyka, leczenie, statystyki

Przyczyny ADHD

genetycznego uwarunkowania nadpobudliwości. Objawy ADHD Jaki jest związek pomiędzy wystąpieniem konkretnej konfiguracji genów a rozwojem objawów (...) okołoporodowym. Okazało się jednak, że mikrouszkodzenia OUN występują...