Alkohol a odchudzanie

Alkohol i odchudzanie – zazwyczaj wykluczają się nawzajem. Jeśli odchudzamy się, lepiej unikać napojów z procentami. Alkohol to puste kalorie, a jego ilość, która jest spożywana, ma często wpływ na naszą wagę. Jednak czasami trudno wytrwać w takim postanowieniu. Nasuwa się pytanie, czy możemy w jakiś sposób pogodzić dietę i wysokoprocentowe napoje? Jeśli nie mamy możliwości całkowitego wyeliminowania alkoholu z naszej diety, czy nadal możemy mieć szanse na zgrabną sylwetkę?

1. Alkohol a zdrowie

Alkoholizm
Alkoholizm [2 zdjęcia]

Wykres przedstawiający spożycie alkoholu na świecie.

zobacz galerię

Zobacz film: "Alkohol a organizm człowieka [Specjalista radzi]"

Wiadome jest, że alkohol szkodzi zdrowiu, szczególnie jeśli jest nadużywany przez dług czas. Nadużywanie alkoholu prowadzi do marskości wątroby, jest przyczyną refluksu przełykowo-żołądkowego, stanów zapalnych, schorzeń układu sercowo-naczyniowego ( nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, zawał serca czy udar mózgu). Alkohol negatywnie wpływa na układ immunologiczny, upośledzając odporność organizmu. Jest on szczególnie szkodliwy dla kobiet w ciąży. Co z alkoholem podczas diety?

Badania wykazują, że osoby pijące małe ilości alkoholu mają niższy wskaźnik BMI niż osoby, które częściej sięgają po alkohol w większych dawkach. Kalorie pochodzące z nadmiernie spożywanego alkoholu z czasem mogą przyczynić się do nadwagi lub otyłości. Zazwyczaj organizm dostaje zbędną dawkę kalorii pochodzącą nie tylko z wysokoprocentowego alkoholu, ale również z przekąsek (orzeszki ziemne, krakersy, chipsy, czekolada) spożywanych podczas picia.

2. Alkohol a skuteczne odchudzanie

Pewne rodzaje alkoholów są lepszą opcją dla osoby na diecie. Gdy całkowite wyeliminowanie alkoholu z diety wydaje się nierealistyczne, osoba odchudzająca się powinna sięgać po alkohole z mniejszą ilością kalorii, a zarazem zawartością alkoholu. Jeśli pijesz drinki, zastąp kaloryczne soki wodą mineralną. Jeśli pijesz piwo, wybierz jasne, ponieważ jest ono znacznie mniej kaloryczne. Jeśli konsultujesz się regularnie z dietetykiem, zapytaj go o radę. Niech ci podpowie, jaką ilość alkoholu możesz włączyć do swojego jadłospisu.

Alkohol nie jest gromadzony w organizmie, musi on zostać spalony przez organizm. Kiedy organizm jest zajęty spalaniem alkoholu, przemiana materii jest spowolniona. Co to oznacza? Oznacza to, że cukry i kwasy tłuszczowe, dostarczone wraz z porcją alkoholu, nie są efektywnie spalane, co prowadzi do gromadzenia się ich w tkance tłuszczowej.

3. Kaloryczność alkoholu

Alkohol, mimo że jest do picia, u wrażliwszych osób może być przyczyną nadwagi i otyłości. 1 gram czystego alkoholu zawiera 7 kcal, natomiast białko i węglowodany - 4 kcal, a tłuszcz 9 kcal.

  • piwo jasne pełne (330 ml) – 150 kcal,
  • kieliszek wódki (50 ml) - 110 kcal,
  • wino czerwone półsłodkie (120 ml) – 92 kcal,
  • wino białe wytrawne (120 ml) – 80 kcal,
  • advocat (30 ml) – 75 kcal.

Niestety są to całkowicie puste kalorie. Pijąc alkohol, nie dostarczamy naszemu organizmowi żadnych składników odżywczych. Dzienne zapotrzebowanie organizmu na kalorie zostaje przekroczone, lecz ilość witamin i minerałów nie jest wystarczająca.

Alkohol i odchudzanie to nie najlepsze połączenie. Najlepiej na okres diety zrezygnować z drinków. Jednak od czasu do czasu można sobie pozwolić na odrobinę alkoholowego szaleństwa.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!