Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Antykoncepcja na indeksie (Pearla)

Antykoncepcja na indeksie (Pearla)
Antykoncepcja na indeksie (Pearla) (123RF)

Która z metod antykoncepcji jest najbardziej efektywna? W porównaniu i wyborze pomaga indeks Pearla. Najkorzystniejszymi, czyli najniższymi, indeksami charakteryzują się rozwiązania długoterminowe: systemy wewnątrzmaciczne i implanty podskórne. Co więcej ich skuteczność teoretyczna jest równa praktycznej. Ale po kolei …

Skuteczność antykoncepcji hormonalnej zawdzięczamy efektowi hamowania owulacji oraz zmianie struktury śluzu szyjkowego i śluzówki w macicy. Mechanizm ten wykorzystywany w tabletkach antykoncepcyjnych powinien przekładać się na stuprocentową efektywność. Tak jednak nie jest. Na wchłanianie hormonów, a więc ich metabolizm wpływający na skuteczność działania - wpływa wiele czynników. Najczęściej mówimy o zapomnieniu wzięciu tabletki, ale to nie jedyny czynnik ryzyka. Nawet przyjmowanie innych leków lub zaburzenia pokarmowe (wymioty, biegunki) mogą osłabić bądź zniwelować działanie tabletek.

spis treści

1. Ciąża w statystykach

Skuteczność antykoncepcji mierzymy indeksem Pearla. Wskazuje on – na podstawie liczby „wpadek” aktualnych użytkowniczek - ile kobiet na sto stosujących daną metodę zachodzi w ciągu roku w ciążę. Wskaźnik ten jest podawany w formie liczby (np. 3 na 100) lub procentowo (3%).

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Porównując indeksy Paerla dla różnych form antykoncepcji, widać wyraźne różnice. Zdając się na okresową abstynencję czy prezerwatywę, musimy w praktyce w pierwszym roku stosowania liczyć się z wysokim (odpowiednio 24 i 18) prawdopodobieństwem nieplanowanej ciąży. Gdy w grę wchodzą hormony, efektywność znacząco wzrasta – takie rozwiązania jak systemy wewnątrzmaciczne czy implanty podskórne są praktycznie porównywalnie skuteczne jak sterylizacja chirurgiczna kobiet (indeks Pearla nawet na poziomie 0,05). Dla innych form hormonalnych – np. tabletek/plastrów/pierścieni – indeks waha się od ok. 0,3 do 9, przy czym na rzeczywistą skuteczność antykoncepcyjną największy wpływ ma właściwe, regularne ich stosowanie.

2. Dodatkowe zalety

Antykoncepcja długoterminowa, do której zaliczamy wewnątrzmaciczne systemy i implanty, to najbardziej nowoczesne sposoby dostarczania hormonów. Eliminują błędy w przyjmowaniu (wystarczy raz je założyć i można zapomnieć na kilka lat). Są odporne na problemy żołądkowe, zaburzenia metaboliczne i interakcję z innymi lekami - absorbcja hormonów odbywa się przez śluzówkę lub bezpośrednio do krwi.

Nowe sposoby dostarczania hormonów do organizmu znacznie poprawiają skuteczność i wygodę użytkowania antykoncepcji. Poprzez zastosowanie tylko jednego hormonu zapewniają one stałe i równe jego stężenie w krwioobiegu i - dzięki temu - niezachwiane ciągłe działanie. Stężenie we krwi hormonów jest mniejsze niż przy stosowaniu tak samo działających, ale podawanych doustnie metod.

3. Ulga dla portfela

Nie bez znaczenia jest także aspekt finansowy. Rzadko kto decyduje się na antykoncepcję na tydzień czy kilka miesięcy. Najczęściej towarzyszy ona kobietom przez większość okresu ich aktywności seksualnej. Europejki planują średnio 1-2 dzieci, pozostały czas to okres aktywności seksualnej zabezpieczanej antykoncepcją.

Załóżmy, że w ciągu trzech lat kobieta stosuje ok. 1000 tabletek. Odpowiada to 39 pierścieniom, 117 plastrom lub jednemu wewnątrzmacicznemu systemowi hormonalnemu czy implantowi. Z ekonomicznego punktu widzenia najlepiej zastosować metodę nie tylko działającą dłużej, wygodniejszą, ale także tańszą.

4. Na każdym etapie życia

W ciągu życia zmienia się potrzeba antykoncepcji, nie tylko dlatego, że zmieniają się nasze oczekiwania związane z macierzyństwem. Antykoncepcja powinna być dopasowana „na miarę”, do potrzeb, preferencji, stylu życia pacjentki. Przykładowo, młode kobiety, ze względu na najwyższą płodność, powinny sięgać po metody o najwyższym wskaźniku skuteczności. Osiągane są one przez metody długoterminowe, niezależne od powtarzalnej aplikacji. Zarówno implant podskórny, jak i system wewnątrzmaciczny, dają szanse na naprawdę skuteczne zaplanowanie ciąży.

Kobiety dojrzałe, posiadające już dzieci, również oczekują metod skutecznych, wygodnych, o zminimalizowanych działaniach ubocznych. Długoterminowe rozwiązania, spełniają te warunki i zapewniają im ten komfort.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze