Ciągłe analizowanie kłótni może być najlepszym sposobem radzenia sobie z kłótniami rodzinnymi w Boże Narodzenie

Ponowne odtwarzanie smutnych lub irytujących wydarzeń jak kłótnia w naszej głowie i szczegółowe przypominanie sobie co się stało, może mieć terapeutyczne działanie i uniemożliwić wymknięcie się kłótni spod kontroli lub też zapobiec depresji w jej wyniku.

Psycholodzy z Uniwersytetu Exeter odkryli, że przypominając sobie szczegóły sporów, w tym dokładnie, kto powiedział, co, do kogo i w jaki sposób, nie jest destrukcyjne i nie przedłuża napięcia, za to może pomóc ludziom spojrzeć na takie incydenty z perspektywy i powstrzymać zwątpienie, a nawet depresje.

Porady, które pojawiają się w tym okresie roku, kiedy napięcia zwykle wybuchają, mają pomóc ludziom zachować smutne wydarzenia - w tym kłótnie rodzinne - na dnie pamięci wraz ze szkodliwymi konsekwencjami psychologicznymi.

Psychologowie przeprowadzili serię eksperymentów, w których okazało się, że radzenie sobie z umiarkowanie przykrymi wydarzeniami, takimi jak kłótnie, które obejmuje przegląd kontekstu zdarzenia, jak się rozwinęło i myślenia o tym, czy sprawa mogła być załatwiona w inny sposób, może być najlepszym sposobem, aby zachować dystans.

Okres świąt Bożego Narodzenia jest pełen napięć, które są przyczyną kłótni i nieporozumień w rodzinie
Okres świąt Bożego Narodzenia jest pełen napięć, które są przyczyną kłótni i nieporozumień w rodzinie (Shutterstock)

Ale rozmyślanie nad tym, dlaczego coś się stało i co to zdarzenie mówi o nas lub innych osobach i jego potencjalnych konsekwencjach może doprowadzić do przenoszenia wyciągniętych wniosków na inne sytuacje, co może przyczynić się do uczucia bezwartościowości i depresji.

Powtórzone badania wykazały, że osoby podatne na depresję mogą być bardziej narażone, jeśli rozmyślają nad stresującym zdarzeniem, takim jak kłótnia lub strata kogoś bliskiego. Ale eksperymenty psychologów z Uniwersytetu Exeter wykazały, że kiedy ludzie analizowali kłótnie, koncentrując się na szczegółach i przypominając sobie dokładnie, co się stało, jak to się stało, a nawet dokładnie gdzie to się stało, mogło im to pomóc zareagować konstruktywnie i powstrzymać smutek na myśl o przyszłych i przeszłych stresujących wydarzeniach.

Profesor Ed Watkins z Kliniki Zaburzeń Nastroju na Uniwersytecie Exeter, który badał wpływ przemyśleń i analizowania wydarzeń na zdrowie psychiczne, zaobserwował zaskakującą poprawę zdrowia psychicznego wśród ludzi, którzy uczą się przetwarzać przykre wydarzenia w taki właśnie sposób.

ZOBACZ TAKŻE:

Profesor Watkins powiedział, że Boże Narodzenie i Nowy Rok może być trudnym czasem dla wielu ludzi, czy to ze względu na pogodę, częste napięcia rodzinne i kłótnie czy też napiętą sytuację finansową. Ma to odzwierciedlenie w liczbie skierowań na leczenie depresji w styczniu i lutym. Skupiając się na analizie tego, co się stało, możemy zapobiec pogorszeniu naszego samopoczucia.

Dla osób cierpiących na depresję uczenie się skupiania na stresujących zdarzeniach i zadawanie sobie pytania: "Co jest wyjątkowe w tej sytuacji? Jak to się stało?", zamiast "Dlaczego tak się stało ze mną?" ma istotny wpływ na łagodzenie chorób psychicznych.

Jego odkrycia mogą być stosowane do wszystkich sytuacji, w których ludzie myślą za dużo o trudnych sytuacjach, w tym pomaga to zmniejszyć lęk u nastolatków i studentów z powodu testów i sprawdzianów i depresji spowodowanej konfliktami w związkach.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy