Co nauka mówi o jedzeniu śniadania?

Jak odżywiać się zdrowo? Powinniśmy ograniczyć ilość soli, żywności o wysokiej zawartości tłuszczu i pieczywa oraz makaronu, a jeść więcej owoców i warzyw – to jest najlepszy sposób na zdrowe serce. Ale naukowcy zaznaczają, nie chodzi tylko o to, co jesz, ale o to, kiedy jesz.

1. Śniadanie pozytywnie wpływa na serce

Eksperci z różnych komitetów Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego podkreślają, że zwracanie uwagi na to, jak często jesz, oraz na to, co dokładnie w tym czasie jesz, może przyczynić się do obniżenia ryzyka zawału serca i udaru mózgu.

Praca to przegląd wszystkich dostępnych badań, jak często i kiedy ludzie jedzą. Na podstawie tego, co do tej pory wiadomo, zespół kierowany przez Marie-Pierre St-Onge, profesor medycyny na Uniwersytecie Columbia, uzupełnił istniejące informacje o korzyściach wynikających z jedzenia śniadania.

To rada jest oparta na badaniach, które porównują osoby, które jedzą ten posiłek do ludzi, którzy nie mają takiego zwyczaju, pod względem tego, jak często zapadają na choroby serca.

Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca
Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca (Shutterstock)

Osoby jedzące śniadania zwykle mają niższe wskaźniki chorób serca, a także są mniej narażone na wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi.

Częściej też mają prawidłowy poziom cukru we krwi i metabolizm cukrów, co oznacza, że mają niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę niż ci, którzy nie jedli śniadania. Mimo istniejących badań związek ten nie jest silny, ale wystarczający, by zalecić, by ludzie, którzy normalnie nie jedzą śniadania, spróbowali wprowadzić ten posiłek, a być może przez resztę życia będą wolni od cukrzycy i chorób serca.

Dane nie są też jasne, jeżeli chodzi o korzyści płynące z częstszego jedzenia w ciągu dnia. Podczas gdy niektóre badania obserwacyjne, w czasie których ludzie są proszeni o określenie swoich nawyków żywnościowych sugerują, że osoby, którzy jedzą częściej, mają niższy poziom cholesterolu i zmniejszone ryzyko cukrzycy.

Czego nie jeść na śniadanie?
Czego nie jeść na śniadanie? [10 zdjęć]

Śniadanie często nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia, ale ciągle je pomijamy w związku z brakiem...

zobacz galerię

Jedzenie mniejszych posiłków może też pomóc w utracie wagi. Inne badanie stwierdziło, że częstsze jedzenie, jeżeli wiązało się z zachowaniem stałego, zdrowego bilansu kalorycznego w ciągu dnia, obniżało ryzyko chorób serca lub otyłości.

2. Ważna jest również pora, kiedy jemy

Wreszcie, na pytanie, jaki wpływ na zdrowie serca może mieć czas spożywania śniadania, Towarzystwo odpowiedziało, że lepiej jeść raczej wcześniej niż później. Potrzebne są dalsze badania, ale wstępne stwierdzenie ma sens, mówi St-Onge. Im więcej kalorii jesz na początku dnia, tym większe szanse masz na to, by je spalić.

Zobacz także

Dodatkowo, istnieje coraz więcej dowodów, że metabolizm jest inny w ciągu dnia, kiedy ciało jest aktywne niż w godzinach wieczornych, kiedy przygotowuje się do zaśnięcia. "Ciało i wszystkie narządy mają swoje zegary. Istnieje czas, kiedy trzeba dostarczyć wszystkie potrzebne składniki pokarmowe, by utrzymać prawidłową pracę narządów i aktywność enzymów" – dodaje St-Onge.

Dalsze badania są na pewno potrzebne, aby lepiej zrozumieć, jak czas i częstotliwość posiłków wpływa na zdrowie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!