Przejdź na WP

Jedzenie śniadania - co na to nauka i co jedzą szczupli ludzie

Śniadanie to bez wątpienia najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Musi być pożywne i pełne składników odżywczych, aby zapewnić nam energię na cały poranek. Naukowcy podkreślają jego znaczenie i sprawdzają, jak śniadanie wpływa na nasze samopoczucie i sylwetkę, a także co jedzą osoby szczupłe.

Zobacz film: "Oto czego nigdy nie jeść na śniadanie. Wiele osób popełnia ten błąd"

spis treści

1. Śniadanie pozytywnie wpływa na serce

Eksperci z różnych komitetów Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego podkreślają, że zwracanie uwagi na to, jak często jesz, oraz na to, co dokładnie w tym czasie jesz, może przyczynić się do obniżenia ryzyka zawału serca i udaru mózgu.

Praca to przegląd wszystkich dostępnych badań, jak często i kiedy ludzie jedzą. Na podstawie tego, co do tej pory wiadomo, zespół kierowany przez Marie-Pierre St-Onge, profesor medycyny na Uniwersytecie Columbia, uzupełnił istniejące informacje o korzyściach wynikających z jedzenia śniadania.

Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca
Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca (Shutterstock)

Osoby regularnie jedzące śniadania zwykle mają niższe wskaźniki chorób serca, a także są mniej narażone na wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi

Częściej też mają prawidłowy poziom cukru we krwi i met abolizm cukrów, co oznacza, że mają niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę niż osoby, które nie jedzą śniadania. Mimo istniejących badań, związek ten nie jest silny, ale wystarczający, by można zalecić, by ludzie, którzy normalnie nie jedzą śniadania, spróbowali wprowadzić ten posiłek do swojego codzienniego menu. Być może przez resztę życia będą wolni od cukrzycy i chorób serca.

Dane nie są też jasne, jeżeli chodzi o korzyści płynące z częstszego jedzenia w ciągu dnia. Podczas gdy niektóre badania obserwacyjne, w czasie których ludzie są proszeni o określenie swoich nawyków żywnościowych sugerują, że osoby, które jedzą częściej, mają niższy poziom cholesterolu i zmniejszone ryzyko cukrzycy.

Jedzenie mniejszych posiłków może też pomóc w utracie zbędnych kilogramów.

2. Ważna jest również pora jedzenia śniadania

Według naukowców, śniadanie lepiej jeść o wczesnej porze - do godziny po przebudzeniu. Potrzebne są jednak dalsze badania, ale wstępne stwierdzenie ma sens, mówi St-Onge. Im więcej kalorii jesz na początku dnia, tym większe szanse masz na to, by je spalić.

Zobacz także

Dodatkowo, istnieje coraz więcej dowodów, że metabolizm jest inny w ciągu dnia, gdy ciało jest aktywne, niż w godzinach wieczornych, kiedy przygotowuje się do zaśnięcia. "Ciało i wszystkie narządy mają swoje zegary. Istnieje czas, kiedy trzeba dostarczyć organizmowi wszystkie potrzebne składniki pokarmowe, by utrzymać prawidłową pracę narządów i aktywność enzymów" – dodaje St-Onge.

Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, jak czas i częstotliwość posiłków wpływa na zdrowie.

3. Jakie śniadania jedzą szczupli ludzie?

Amerykańscy naukowcy chcieli określić, co jedzą ludzie, którzy są szczupli, mimo że się nie odchudzają. W tym celu stworzono ankietę online, w której znajdowały się pytania dotyczące nawyków żywieniowych. Osoby dopuszczone do badań musiały mieć odpowiednie BMI oraz nie wykazywać częstych wahań wagi.

Badania przeprowadzono na 147 ankietowanych ze średnim BMI 21,7, z których większość nie odchudzała się. "Szczupli bez wysiłku” zwykle na lunch wybierają sałatki, a owoce i orzechy na przekąskę. Tylko 4 proc. wcale nie je śniadania.

Co ciekawe, odchudzający się mają w zwyczaju pomijać śniadanie, a respondenci rzadko stosują taką taktykę. Tylko 4 proc. przyznało, że rano nic nie je.

Poza tym ważne jest nie tylko to, co szczupli ludzie jedzą, ale również czego nie włączają do diety: 35 proc. respondentów w ogóle nie pije napojów gazowanych, podczas gdy 33 proc. wybiera opcje dietetyczne. Co więcej, 38 proc. z nich ćwiczy 1-3 razy w tygodniu.

Dla większości badanych kurczak to ulubione mięso, a na obiad zawsze spożywają warzywa. Co ciekawe, niemal jedna dziesiąta z nich to wegetarianie, a jedna piąta przyznaje, że wcale nie pije alkoholu. Pomimo swoich zdrowych nawyków, prawie połowa z nich nie jest na diecie, a jedna dziesiąta nigdy się nie waży.

Po raz kolejny potwierdza się stwierdzenie, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Naukowcy są zdania, że jednym z istotniejszych wniosków nasuwających się na podstawie ankiety jest ten, aby nie pomijać tego posiłku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy