Przejdź na WP

Co nauka mówi o jedzeniu śniadania?

Jak odżywiać się zdrowo? Powinniśmy ograniczyć ilość soli, żywności o wysokiej zawartości tłuszczu, i pieczywo oraz makaron, a jeść więcej owoców i warzyw – to jest najlepszy sposób na zdrowe serce. Ale naukowcy zaznaczają, żę nie chodzi tylko o to, co jesz, ale o to, kiedy jesz.

Zobacz film: "Oto czego nigdy nie jeść na śniadanie. Wiele osób popełnia ten błąd"

1. Śniadanie pozytywnie wpływa na serce

Eksperci z różnych komitetów Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego podkreślają, że zwracanie uwagi na to, jak często jesz, oraz na to, co dokładnie w tym czasie jesz, może przyczynić się do obniżenia ryzyka zawału serca i udaru mózgu.

Praca to przegląd wszystkich dostępnych badań, jak często i kiedy ludzie jedzą. Na podstawie tego, co do tej pory wiadomo, zespół kierowany przez Marie-Pierre St-Onge, profesor medycyny na Uniwersytecie Columbia, uzupełnił istniejące informacje o korzyści wynikające z jedzenia śniadania.

Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca
Śniadanie może uchronić nas przed chorobami serca (Shutterstock)

Osoby jedzące śniadania zwykle mają niższe wskaźniki chorób serca, a także są mniej narażone na wysoki poziom cholesterolu i wysokie ciśnienie krwi.

Częściej też mają prawidłowy poziom cukru we krwi i metabolizm cukrów, co oznacza, że mają niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę niż osoby, które nie jedzą śniadania. Mimo istniejących badań, związek ten nie jest silny, ale wystarczający, by można zalecić, by ludzie, którzy normalnie nie jedzą śniadania, spróbowali wprowadzić ten posiłek do swojego codzienniego menu. Być może przez resztę życia będą wolni od cukrzycy i chorób serca.

Dane nie są też jasne, jeżeli chodzi o korzyści płynące z częstszego jedzenia w ciągu dnia. Podczas gdy niektóre badania obserwacyjne, w czasie których ludzie są proszeni o określenie swoich nawyków żywnościowych sugerują, że osoby, które jedzą częściej, mają niższy poziom cholesterolu i zmniejszone ryzyko cukrzycy.

Czego nie jeść na śniadanie?
Czego nie jeść na śniadanie? [10 zdjęć]

Śniadanie często nazywane jest najważniejszym posiłkiem dnia, ale ciągle je pomijamy w związku z brakiem...

zobacz galerię

Jedzenie mniejszych posiłków może też pomóc w utracie zbędnych kilogramów.

2. Ważna jest również pora

Według naukowców, śniadanie lepiej jeść o wczesnej porze - do godziny po przebudzeniu. Potrzebne są jednak dalsze badania, ale wstępne stwierdzenie ma sens, mówi St-Onge. Im więcej kalorii jesz na początku dnia, tym większe szanse masz na to, by je spalić.

Zobacz także

Dodatkowo, istnieje coraz więcej dowodów, że metabolizm jest inny w ciągu dnia, gdy ciało jest aktywne, niż w godzinach wieczornych, kiedy przygotowuje się do zaśnięcia. "Ciało i wszystkie narządy mają swoje zegary. Istnieje czas, kiedy trzeba dostarczyć organizmowi wszystkie potrzebne składniki pokarmowe, by utrzymać prawidłową pracę narządów i aktywność enzymów" – dodaje St-Onge.

Potrzebne są dalsze badania, aby lepiej zrozumieć, jak czas i częstotliwość posiłków wpływa na zdrowie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy