Dieta wegetariańska

Dieta wegetariańska stała się modna w Polsce kilkanaście lat temu. Na świecie zyskała popularność już w XIX wieku, a swoje korzenie ma prawdopodobne w Indiach, gdzie stanowiła jeden z elementów wyznań religijno-filozoficznych. Dieta wegetariańska nazywana również dietą jarską, polega na spożywaniu wyłącznie pokarmów pochodzenia roślinnego. Obecnie wegetarianizm częściej wynika nie tylko z poglądów filozoficznych, ale również z chęci prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałości o sylwetkę.

1. Odmiany wegetarianizmu

Istnieje kilka rodzajów diety wegetariańskiej, które różnią się stopniem dopuszczenia produktów pochodzenia mięsnego. Najpopularniejsze rodzaje wegetarianizmu to:

Zobacz film: "Co warto wiedzieć o błonniku?"

  • frutarianizm – dopuszcza tylko spożywanie owoców i warzyw, jeśli ich zerwanie nie spowoduje śmierci rośliny; frutarianie nie jedzą np. marchewki albo sałaty, radykalni frutarianie jedzą wyłącznie owoce, które same spadły z drzewa;
  • laktowegetarianizm – dopuszcza spożywanie, oprócz produktów pochodzenia roślinnego, także mleka i przetworów mlecznych;
  • laktoowowegetarianizm – dopuszcza spożywanie mleka, napojów mlecznych i jaj;
  • owowegetarianizm – spośród produktów pochodzenia zwierzęcego dopuszcza jedynie jaja;
  • semiwegetarianizm – jest odmianą wegetarianizmu, która wyklucza z diety czerwone mięso, co oznacza, że można spożywać ryby, drób, jaja, mleko;
  • weganizm – dopuszcza spożywanie jedynie produktów pochodzenia roślinnego;
  • witarianizm – dopuszcza spożywanie produktów nieprzetwarzanych przemysłowo oraz odrzuca potrawy poddane obróbce termicznej (np. gotowanie, pieczenie, smażenie, grilowanie).

2. Zalety i wady wegetarianizmu

Dieta wegetariańska to mniejsza zawartość tłuszczów i kwasów nasyconych, również cholesterolu - przyjmowanych z pożywieniem. Plusem diety jest również mała podaż kalorii nawet w dużej porcji jedzenia, duża zawartość witaminy C, a także korzystny stosunek zawartości sodu do potasu. Przeprowadzone badania wykazały, że u wegetarian rzadziej występuje nadwaga niż u osób odżywiających się tradycyjnie. Wegetarianie również rzadziej chorują na cukrzycę, zawały serca i udary mózgu, rzadko występuje u nich nadciśnienie i nowotwory jelit. Ponadto mleko karmiących wegetarianek zawiera małe ilości substancji szkodliwych dla prawidłowego rozwoju noworodka, a mianowicie środków ochrony roślin.

Główny problem dla wegetarian stanowi właściwe pokrycie zapotrzebowania energetycznego i zbyt mała ilość białka pełnowartościowego w pożywieniu, a także witamin – głównie B12 i D, wapnia, żelaza, cynku. Nieodpowiednio zbilansowany jadłospis wegetarian powoduje, że częściej chorują oni na niedokrwistość, krzywicę, mają niedostateczną mineralizację kości, u wegetarianek pojawiają się zaburzenia miesiączkowania. Wśród dzieci wegetarian częściej występuje anemia z niedoboru witaminy B12 i żelaza, krzywica, zaburzenia rozwoju psychofizycznego.

Dieta wegetariańska, jak każda inna, ma swoje plusy i minusy. Podstawowym zadaniem w przypadku niejedzenia mięsa jest umiejętność skomponowania zrównoważonej diety bogatej w wartości odżywcze. Należy zwrócić uwagę, aby dieta bezmięsna dostarczała organizmowi:

  • wapń – duże ilości występują w produktach mlecznych (sery twarogowe, sery żółte, jogurty, kefiry, maślanka), suszonych figach, orzechach brazylijskich, tofu,
  • żelazo – szpinak, natka pietruszki, soczewica, otręby, suszone morele, pestki z dyni,
  • cynk – otręby, soczewica, orzechy brazylijskie,
  • witamina B12 – płatki śniadaniowe, jaja, produkty mleczne.

Pytanie o to, czy jeść mięso, czy nie, jest pytaniem natury etycznej, filozoficznej, moralnej, kwestią przekonań i wiary. Natomiast zawsze należy dostarczać swojemu organizmowi składników, jakie są mu niezbędne do prawidłowego funkcjonowania.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!