Warzywa dla dzieci

Dieta dla dzieci powinna być bogata w warzywa, gdyż stanowią one wyjątkowo bogate źródło witamin, minerałów, węglowodanów oraz błonnika. Niektórzy rodzice od jarzyn rozpoczynają rozszerzenie diety, a dopiero po nich podają dziecku owoce. W ten sposób unikają ryzyka, że malec będzie jadł tylko to, co słodkie. Prowadzenie zdrowej diety dziecka od samego początku ma ogromne znaczenie w okresie wzrostu i intensywnego rozwoju. Najzdrowsza dieta dla dziecka, wyjątkowo korzystna dla jego zdrowia, opiera się właśnie na warzywach.

1. Jakie warzywa dla niemowląt?

Już niemowlęta powinny jeść warzywa. Wiele z nich można podawać nawet od 6 miesiąca życia, a wzbogacona nimi dieta dziecka wpłynie pozytywnie na jego rozwój.

Zobacz film: "Jak nie dać się oszukać i kupić dobrą żywność?"

Kompozycja warzyw
Kompozycja warzyw

Dieta dla dzieci powinna być bogata w warzywa, gdyż stanowią one wyjątkowo bogate źródło witamin, minerałów,...

zobacz galerię
  • Ziemniak – można go podawać już około 6 miesiąca życia dziecka. Warzywo ma delikatny smak i jest lekkostrawne, bardzo rzadko wywołuje uczulenie. Ziemniaki to źródło potasu. Niemowlakowi ziemniaki podaje się z kleikiem ryżowym lub kaszką kukurydzianą. Warzywo to jest częstym składnikiem gotowych zupek i obiadów dla niemowląt.
  • Marchew – wprowadzenie jej do diety dziecka można rozpocząć, gdy malec ukończy 5 miesiąc. Zazwyczaj marchew to pierwsze warzywo, jakie poznają maluchy, jest słodka w smaku i delikatna. Marchew musi pochodzić z pewnego źródła, ponieważ gromadzą się w niej chemikalia z gleby. Warzywo jest bogate w beta-karoten, który podnosi odporność dziecka.
  • Buraczek – uznawany jest za specjalistę od dziecięcych zaparć, zawiera duże ilości błonnika oraz pektyn, a także potasu, żelaza i kwasu foliowego. Początkowo buraczki warto podawać jako składnik zupki warzywnej, a kiedy malec ukończy rok, można je wykorzystać jako dodatek do mięsa.
  • Pietruszka – ma właściwości moczopędne i odtruwające. Służy jako składnik zupek, znajduje się też w gotowych obiadkach dla niemowląt.
  • Brokuły – są bogatym źródłem witaminy C i beta-karotenu. Można podawać je jako dodatek do zupek.

Wszystkie warzywa dla niemowląt powinny pochodzić z upraw godnych zaufania, dlatego w razie wątpliwości lepiej kupić dziecku gotowy obiadek ze słoiczka z odpowiednim certyfikatem. Prawidłowe żywienie dziecka ma przecież ogromny wpływ na jego rozwój.

2. Najlepsza dieta dla dziecka

Każdego dnia dziecko powinno zjadać porcję warzyw. Nie wszystkie dzieci od razu lubią jeść jarzyny i czasem trudno je do tego przekonać. Właśnie z tego powodu rodzice powinni dawać dobry przykład swoim dzieciom i prowadzić zdrową dietę. Malce od początku powinny być przyzwyczajane do dobrych nawyków żywieniowych. Dzieci muszą widzieć, że ich rodzice jedzą warzywa jako składniki zupy lub jako dodatki do potraw mięsnych. W kuchni powinien znajdować się kosz z warzywami i owocami. Dzieci niechętne do jedzenia warzyw można prosić o pomoc w przygotowywaniu posiłków. Podczas robienia kanapek niech malec układa ogórki, paprykę i pomidory na wierzchu, w czasie przygotowywania sałatki lub surówki może mieszać składniki, co będzie dla niego świetną zabawą, ale także i „oswajaniem się” z warzywami. Dziecku warto podkreślać to, że warzywa są zdrowe, dzięki nim będzie rosło i nabierało siły.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: Słodycze

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!