Śniadania dla dzieci

spis treści
rozwiń

Pierwsze i drugie śniadanie to podstawowe posiłki dla dziecka w ciągu dnia – są źródłem energii i przygotowują dziecko do nauki w szkole. Często jednak zajęci rodzice nie mają czasu na ich przygotowanie – wyręczają się żywnością gotową lub dają dziecku pieniądze na zakup w szkolnym sklepiku niezdrowego jedzenia. Efekty takiego działania są już widoczne w polskich szkołach. Mowa tu nie tylko o otyłości, ale i o gorszych wynikach w nauce dzieci, których dieta nie zawiera podstawowych składników odżywczych.

1. Rola śniadania dla dzieci

Badania pokazały, że dzieci, które nie jedzą pierwszego śniadania skarżą się na bóle i dolegliwości żołądkowe. Dziecko nie może jeść za dużo, ale nie może być też głodne. Należy więc znaleźć złoty środek. Gdy maluch jest głodny, ma problemy ze skupieniem i przyswojeniem materiału na lekcjach. Młody uczeń powinien jeść co 3-4 godziny. Prawidłowo skomponowana dieta wpływa pozytywnie na pracę mózgu i jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

2. Składniki odżywcze w śniadaniach dla dzieci

Pełnowartościowe śniadanie
Pełnowartościowe śniadanie [2 zdjęcia]

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

zobacz galerię

Ze względu na szybki rozwój fizyczny i psychiczny dzieci w okresie szkolnym, potrzebują one przede wszystkim energii. Dlatego

zdrowa dieta dla dziecka powinna zawierać węglowodany i kwasy tłuszczowe (głównie omega-3), białko pełnowartościowe, a także wapń , żelazo , cynk , witaminy z grupy B . Właśnie te składniki stanowią źródło energii do nauki i aktywności fizycznej. We właściwie skomponowanym śniadaniu powinny znaleźć się wędliny, nabiał, owoce i warzywa . Zdrowe śniadanie dla dziecka powinno wpisać się w jego zdrową dietę.

W odpowiednio zbilansowanej diecie dziecka należy zapomnieć o słodkich napojach gazowanych (mają mnóstwo pustych kalorii, dodatkowo utrudniają przyswajanie składników odżywczych), słonych przekąskach, czyli chipsach, paluszkach, krakersach (za dużo soli i kalorii, a żadnych składników odżywczych) oraz batonach. Takie produkty powinny być rzadkością w diecie malca.

Śniadanie dla dziecka powinno dostarczać około 30% kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia (dzienne zapotrzebowanie dziecka wynosi ok. 2100-2400 kcal, w okresie dojrzewania wzrasta). Ważne jest też zachowanie proporcji: właściwa dieta to 10-14% energii pochodzącej z białka, 30% z tłuszczu i około 60% z węglowodanów.

Zdrowa dieta dla dziecka to kilka podstawowych składników. Nabiał (ser biały, jogurt naturalny , mleko ) stanowi źródło pełnowartościowego białka , niezbędnego do wzrostu oraz rozwoju dziecka. Ponadto produkty nabiałowe dostarczają wapń niezbędny do budowy kości oraz witamin A i D . W diecie dziecka ważną rolę odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe , gdyż zwiększają odporność organizmu, warunkują prawidłową pracę mózgu oraz wzrost. Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są oleje roślinne ( oliwa z oliwek , olej lniany , olej słonecznikowy) oraz ryby morskie (dorsz, morszczuk, łosoś norweski, makrela). Odżywiając dziecko, nie należy zapominać o produktach zbożowych (pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana, jęczmienna, ryż brązowy), zawierają one błonnik , witaminy z grupy B, białko oraz węglowodany. Musli na śniadanie zawierające miks płatków, otrąb, orzechów oraz suszone owoce to idealne rozwiązanie dla zabieganych rodziców - nie wymagają wiele przygotowań i czasu.

3. Przepisy na zdrowe śniadanie

Istnieje wiele przepisów na idealne śniadanie dla dziecka. Oto kilka z nich - są nieskomplikowane, ale dostarczają dziecku podstawowych składników odżywczych.

I. Kanapeczka rybka

Potrzebne produkty:

  • kromka chleba pełnoziarnistego,
  • masło,
  • serek twarogowy,
  • rzodkiewki,
  • ogórek,
  • odrobina czerwonej i żółtej papryki,
  • szczypiorek.

Kromkę chleba smarujemy masłem, a następnie serkiem. Z boków kromki wycinamy wgłębienia, tak żeby powstał zarys ciała ryby i ogon. Z wyciętych kawałków układamy płetwy. Szczypiorek tniemy w paski i zdobimy nim ogon ryby. Wystające końce można łatwo przyciąć nożyczkami. Rzodkiewki i ogórki kroimy w talarki. Układamy je na kanapce (zaczynając od ogona) rzędami, tak żeby następna warstwa nieco przykrywała poprzednią. Tym sposobem rybka ma łuski. Z czerwonej papryki wycinamy buzię, żółtą zaś kroimy w kostkę i ozdabiamy nią płetwy.

II. Śniadanko MIX

Potrzebne produkty:

  • bułka krojona balaton,
  • masło,
  • ser biały,
  • jajko,
  • 10 dag szynki z indyka,
  • łyżeczka majonezu.

Bułkę krojoną smarujemy masłem, następnie nakładamy plasterek szynki, biały ser, jajko i na wierzch majonez. Kroimy w kosteczkę i podajemy dziecku (uwaga na alergię pokarmową).

Następny artykuł: Zdrowy podwieczorek dla dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!