Przejdź na WP

Jak poradzić sobie z bólem karku i szyi?

Ból karku i szyi dotyka coraz więcej osób i może być przyczyną różnych dolegliwości. Siedzący tryb życia, nieprawidłowa postawa podczas pracy czy też nieodpowiednia pozycja podczas spania mogą powodować przewlekły ból, który uniemożliwia wykonywanie prostych czynności. Jak temu zapobiec? Czy istnieją skuteczne sposoby leczenia bólu kręgosłupa szyjnego?

1. Co może być przyczyną bólu karku i szyi?

Napięcie mięśniowe może wywoływać ból w kręgosłupie oraz strukturach sąsiednich, przede wszystkim w szyi i karku. Niewłaściwa pozycja głowy podczas wykonywania codziennych czynności ma duży wpływ na powstawanie dolegliwości bólowych. U osób pracujących przy biurkach lub odpoczywających w pozycji siedzącej często dochodzi do stałego przeciążenia kręgosłupa szyjnego o charakterze przewlekłym.

Na dodatek po wyjściu z biura nosimy ciężkie zakupy czy jedziemy samochodem, zachowując nieodpowiednią pozycję, co może spowodować uciążliwe bóle. Również kobiety chodzące na co dzień na wysokich obcasach mogą zmagać się z tym problemem. W tym przypadku pierwszym rozwiązaniem, które warto zastosować, jest wybór niższych obcasów.

2. Ćwiczenia na kręgosłup szyjny, które możesz wykonywać w pracy

Codzienne ćwiczenia fizyczne są niezbędne dla zachowania zdrowia, również zdrowia kręgosłupa. Warto zdecydować się na aktywność przed lub po pracy. Dla niektórych z nas nawał obowiązków może być przeszkodą, jednak przynajmniej półgodzinny spacer w ciągu dnia ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie. A jak ćwiczyć w pracy, by uniknąć bólu szyi i karku?

  • Obróć głowę w prawo i zbliż podbródek do prawego ramienia, następnie powtórz to samo ćwiczenie, obracając głowę w lewo.
  • Przesuń głowę w kierunku prawego ramienia, tak aby zbliżyć do niego ucho. Następnie należy powrócić do pierwotnej pozycji i wykonać to samo ćwiczenie na lewą stronę.
  • Spójrz na wprost z prosto uniesioną głową, a następnie wciśnij brodę do tyłu, tak aby powstał drugi podbródek. Utrzymaj pozycję i rozluźnij się.
  • Patrz przed siebie i unieś ramiona w górę, nie poruszając głową. Utrzymaj pozycję i rozluźnij się.
  • Patrz na wprost, spleć palce z tyłu głowy i spróbuj zbliżyć brodę do klatki piersiowej. Wróć do pozycji wyjściowej.

To tylko kilka przykładowych ćwiczeń, jednak codzienne wykonywanie każdego po 5-10 razy pomoże zmniejszyć lub uniknąć przykrych dolegliwości bólowych.

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny
Ćwiczenia na kręgosłup szyjny

3. Jak jeszcze radzić sobie z bólem kręgosłupa?

Należy zwracać szczególną uwagę na położenie głowy podczas pracy przy biurku. Gdy monitor jest za wysoko, automatycznie unosimy głowę, a gdy trzymamy laptopa na kolanach, jest zbyt opuszczona. Patrzenie natomiast na monitor, który stoi z boku biurka, powoduje skręcenie szyi i głowy. Tym sposobem mięśnie karku napinają się, a odcinek szyjny kręgosłupa jest przeciążony.

Zarówno w pracy, jak i domu bardzo pomocna będzie termoterapia, czyli leczenie ciepłem i zimnem. Ta metoda należy do najstarszych i niezwykle skutecznych, dając ulgę w bólu. Aby poczuć się lepiej i uchronić się przed przewlekłym bólem – a co za tym idzie – rekonwalescencją, warto mieć pod ręką krem rozluźniający o działaniu rozgrzewającym. Jednym z takich jest DIP HOT Rozgrzewający, który przyjemnie rozgrzewa i leczy przewlekły ból. Krem zawiera olejki eteryczne (terpentynowy i eukaliptusowy), czyli dobroczynne składniki rozszerzające naczynia krwionośne i zwiększające przepływ krwi w powierzchniowych i głębszych tkankach, i mentol, który daje doskonały efekt rozgrzewający.

Oprócz codziennych ćwiczeń w pracy i po pracy oraz rozgrzewania obolałych miejsc warto spać na ortopedycznej lub płaskiej poduszce. Zbyt wysokie ułożenie głowy dodatkowo zwiększa napięcie mięśni karku. Należy również unikać spania na brzuchu z głową przekrzywioną na bok. Nie dość, że w pracy, to jeszcze w nocy możemy przeciążać odcinek szyjny. Jak kobiety mogą uniknąć przewlekłego bólu karku i szyi? Na co dzień warto wybierać czółenka na 5-centymetrowym obcasie, a klasyczne szpilki zakładać okazjonalnie. Co ciekawe, chodzenie w wygodnych balerinach czy japonkach również nie jest zdrowe dla kręgosłupa. Ze względu na brak amortyzacji przenoszą wstrząsy od kolan, aż po odcinek szyjny kręgosłupa.

Materiał powstał przy współpracy z marką DIP Hot

Artykuł sponsorski DIP/LINIA8/Art_Spon/19/02/003

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką która zawiera wskazania, przeciwskazania dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Dip HOT rozgrzewający. Skład, postać i dawka substancji czynnej: produkt złożony - krem, 1 gram kremu zawiera: 128 mg salicylanu metylu, 59,1 mg mentolu, 19,7 mg olejku eukaliptusowego, 14,7 mg olejku terpentynowego. Wskazania: Produkt leczniczy Dip HOT rozgrzewający stosuje się objawowo w bólach mięśniowych i stawowych, rwie kulszowej: pomocniczo w gośćcu, bólach reumatycznych, stłuczeniach i skręceniach stawów oraz u sportowców po treningu. Przeciwwskazania: Nadwrażliwość na salicylany, mentol lub którąkolwiek substancję pomocniczą. Nie stosować u dzieci poniżej 12-go roku życia. Podmiot odpowiedzialny: The Mentholatum Company Limited. Lek wydawany bez recepty. Dodatkowych informacji o leku udziela: EGIS Polska Sp. z o.o., ul. 17 Stycznia 45D, 02-146 Warszawa, tel. +48 22 41 79 200, faks +48 22 41 79 292.www.egis.pl [10.2018]

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Advertisement
    Ważne tematy