Naukowcy odkryli, dlaczego czasem ciężko się pozbyć z głowy raz usłyszanej melodii
To zdarza się niemal wszystkim. Słyszysz kawałek piosenki pop w drodze do pracy i siedzi ci ona w głowie przez cały dzień.
Brytyjscy naukowcy twierdzą, że ustalili, dlaczego efekt „grania w głowie” jest bardziej prawdopodobny w przypadku niektórych piosenek.
"Niezależnie od sukcesu piosenki na listach przebojów, istnieją pewne cechy melodii, które sprawiają, że jest bardziej prawdopodobne, że utknie w głowach ludzi" - wyjaśnia autor badań dr Kelly Jakubowski z wydziału muzyki na Uniwersytecie w Durham w Anglii.
"Te muzycznie "lepkie" piosenki wydają się mieć dość szybkie tempo oraz dodatkowo znany format melodii, zaskakujące przerwy i powtórzenia, takie jak we wstępie do "Smoke On The Water" Deep Purple, czy w chórze "Bad Romance" Lady Gagi" – powiedziała Jakubowski.
Jedną cechą wspólną tych melodii, jest wzrost, a następnie spadek tonacji pomiędzy frazami. Na przykład, widać to w rymowankach dla dzieci "Mrugaj gwiazdko" ("Twinkle twinkle little star") jak również w przeboju Maroon 5 **"Moves Like Jagger**".
Według badania, 90 proc. ludzi męczy się z piosenką tkwiącą w ich głowie, co najmniej raz w tygodniu, zwykle wtedy, gdy mózg jest stosunkowo pusty tak jak podczas spaceru lub robienia porządków.
Aby dowiedzieć się, dlaczego piosenki wpadają w ucho, zespół przeanalizował dane od ponad 3 000 osób badanych w latach 2010 i 2013. Osoby te miały notować utwory, które najbardziej wpadają im do głowy. Następnie naukowcy porównali melodie tych piosenek do tych, które nie zostały wskazane jako takie, których nie można się pozbyć z głowy, ****ale osiągnęły podobną popularność na listach muzycznych z Wielkiej Brytanii.
ZOBACZ TAKŻE:
- Muzyka do treningu
- Muzyka a bieganie
Utwory zawarte w opracowaniu zostały ograniczone do gatunków takich jak rock, rap, pop i rhythm&blues.
Badanie wykazało istotne różnice. Naukowcy wskazali, że melodie, których nie można się było pozbyć z głowy, zwykle miały szybsze tempo i dość pospolitą i łatwą do zapamiętania melodię.
Poza aktualnymi i często granymi w radio piosenkami melodia może nam również utkwić w głowie z powodu utrwalenie w naszej pamięci słów, obrazów lub innych skojarzeń z utworem.
"Nasze wyniki pokazują, że można do pewnego stopnia przewidzieć, jakie utwory będą wpadać ludziom do głowy na podstawie zawartości melodyjnego utworu. To może pomóc początkującym kompozytorom lub reklamodawcom napisać dżingiel, który ludzie będą pamiętać przez kilka dni lub miesięcy" - powiedziała Jakubowski w informacji prasowej uniwersytetu.
Niezwykła struktura przerw, niespodziewane przejścia lub powtarzające się dźwięki, mogą również dać chwytliwą melodię. Wybitne przykłady, według autorów badania, to riff w "My Sharona" zespołu The Knack, czy "In the Mood" Glenn Miller.
W obecnym badaniu najczęstszymi melodiami, których nie można się było pozbyć z głowy wg badanych osób były: "Bad Romance" Lady Gaga; "Can not Get You Out Of My Head" Kylie Minogue; "Do not Stop Believing" Journey; "Somebody That I Used To Know" Gotye; "Moves Like Jagger" Maroon 5; "California Gurls" Katy Perry; "Bohemian Rhapsody" Queen; "Alejandro" Lady Gaga i "Poker Face" Lady Gaga.
Odkrycia zostały opublikowane 3 listopada w czasopiśmie "Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts".
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.