Nerwy? Stres? Oto herbaty, które pomogą ci przywrócić spokój

Co, jeśli okaże się, że oponka na brzuchu, boczki i kilka centymetrów w obwodzie ud więcej to nie wynik słodkich napojów, lenistwa czy kalorycznych przekąsek podczas wieczornego seansu? Co zrobić, jeżeli prawdziwym winowajcą twoich problemów z wagą okaże się coś sprytniejszego i podstępnego, coś, co towarzyszy ci każdego dnia? Stres, a właściwie twoja reakcja na stresującą sytuację, może przyczynić się do odkładania tłuszczu w różnych partiach ciała.

1. Stres największym wrogiem!

(Grafika / Shutterstock)

Niedawne badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanowym w Pensylwanii pokazały, że w organizmach osób, które źle reagują na sytuacje stresowe, zaczyna rozwijać się stan zapalny bezpośrednio związany z otyłością, cukrzycą, chorobami serca i nowotworem. Kiedy stan niepokoju utrzymuje się przez długi czas, w naszym ciele zaczyna też rosnąć poziom hormonów stresu, takich jak kortyzol, który ma zdolność do „wyławiania” lipidów z krwi i przechowywania ich w komórkach tłuszczowych.

Zobacz film: "Dieta śródziemnomorska a serce"

W dodatku badania opublikowane w "American Journal of Clinical Nutrition" potwierdziły, że kiedy nerwy nie pozwalają ludziom spać spokojnie, są oni bardziej skłonni do podejmowania złych wyborów żywieniowych i sięgają po przekąski o wysokiej zawartości węglowodanów. Chociaż stres w życiu większości z nas jest nieunikniony, warto walczyć z jego wpływem na nasz organizm. Przedstawiamy pięć herbat, które pomogą go zwalczyć, a przy okazji ułatwią odchudzanie.

 

5 najlepszych herbat na utratę wagi
5 najlepszych herbat na utratę wagi [6 zdjęć]

Parujący kubek herbaty to najlepszy napój kojący ból gardła, rozgrzewający w zimne wieczory, który towarzyszy...

zobacz galerię

2. Herbata z waleriany

Waleriana to roślina, która od dawna uważana jest za łagodny środek uspokajający. Jej właściwości ułatwiające zasypianie znane są już od wielu wieków. W badaniu, którego wyniki zostały opublikowane w "European Journal of Medical Research", wzięły udział 202 osoby zmagające się z bezsennością. Specjaliści podawali pacjentom na przemian walerianę i Valium. Po 6 tygodniach okazało się, że oba preparaty były równie skuteczne.

Z kolei w innym badaniu okazało się, że waleriana zwiększa skuteczność tabletek nasennych. Według naukowców wynika to ze stymulacji receptorów w mózgu odpowiedzialnych za „tryb uśpienia”. Jeśli więc masz problemy ze snem, na godzinę przed położeniem się do łóżka wypij napar z waleriany.

3. Herbata rooibos

Do tej pory herbata Rooibos znana była tylko jako pomoc w spalaniu zbędnego tłuszczu w naszych organizmach. Teraz okazuje się, że ma też właściwości uspokajające i odprężające
Do tej pory herbata Rooibos znana była tylko jako pomoc w spalaniu zbędnego tłuszczu w naszych organizmach. Teraz okazuje się, że ma też właściwości uspokajające i odprężające (Zdjęcie herbaty Rooibos / Shutterstock)

Co sprawia, że herbata rooibos kojąco wpływa na nasz układ nerwowy? Obecność unikalnego flawonoidu o nazwie aspalathin. Liczne badania wykazały, że związek ten może zmniejszyć poziom hormonów stresu w organizmie, które powodują powstanie uczucia głodu i odkładanie się zapasowego tłuszczu w komórkach całego ciała. To z kolei związane jest z nadciśnieniem, chorobami układu krążenia, insulinoopornością, cukrzycą typu 2 i zespołem metabolicznym. Wypicie jednej filiżanki herbaty rooibos na godzinę przed snem pozwoli w krótszym czasie pozbyć się większej tłuszczu, a w dodatku poprawi jakość snu.

4. Herbata z passiflory

Passiflora, znana także jako męczennica, zawiera chrysin – składnik o właściwościach przeciwlękowych. Jego działanie porównuje się często do skuteczności uspokajającego leku Xanax. Męczennica to łagodny, a co najważniejsze, naturalny środek uspokajający, który nie tylko łagodzi nerwowość i uczucie niepokoju, ale także pomaga zasnąć. Jeśli więc po ciężkim dniu w pracy wciąż jesteś zestresowany, wypij filiżankę herbaty z passiflory. Warto jednak wiedzieć, że powinny jej unikać kobiety w ciąży, ponieważ może wywołać skurcze macicy.

5. Herbata rumiankowo-lawendowa

(Zdjęcie herbaty z rumianku i lawendy / Shutterstock)

Chociaż herbata z rumianku jest najbardziej popularnym napojem ułatwiającym sen, do tej pory nie ma żadnych dowodów na to, że rzeczywiście poprawia jego długość i jakość. Potwierdzone jest jednak, że napar ten zmniejsza stres, który uznaje się za jedną z głównych przyczyn bezsenności.

Według badań niemieckich specjalistów rumianek poprawia fizyczne objawy związane z brakiem snu, a nawet pomaga zmniejszyć pierwsze objawy depresji u osób cierpiących na jego przewlekły brak. Aby zmaksymalizować działanie rośliny, warto samodzielnie przygotować mieszankę z suszonych kwiatów rumianku i lawendy. W badaniu z udziałem kobiet po porodzie okazało się, że te z nich, które piły herbatę rumiankowo-lawendową przez 2 tygodnie, odczuwały mniejsze zmęczenie i miały lepsze samopoczucie.

 

6. Herbata chmielowa

Może dziwić, że główny składnik popularnego złotego napoju doceniany jest za wpływ na ludzki organizm. Tymczasem okazuje się, że liście chmielu mogą działać uspokajająco, dzięki zwiększaniu aktywności neuroprzekaźnika GABA wpływającego na centralny układ nerwowy. Hiszpańscy naukowcy przekonują, że chmiel zmniejsza poziom znanego nam już hormonu stresu – kortyzolu. Parzenie wysuszonych liści tej rośliny i picie powstałego naparu pozwoli nie tylko się wyciszyć, ale także pozbyć tłuszczu z brzucha.

 

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
i bądź na bieżąco!