Przejdź na WP

Nowa piramida żywienia dla dzieci i młodzieży. Zadbaj o zdrowie najbliższych

Piramidy żywieniowe zmieniają się w zależności od najnowszych ustaleń specjalistów. Dawniejsze przekonania po nowych badaniach niekiedy przestają być aktualne. Zobacz, jak wyglądają najnowsze ustalenia Instytutu Żywności i Żywienia odnośnie piramidy żywienia.

Zobacz film: "Jedzenie, które pogarsza pamięć. Lepiej unikać"

1. Zmiany piramidy zdrowego żywienia

Piramida zdrowego żywienia to przepis na zachowanie dobrej formy oraz zdrowia fizycznego. Młodzi ludzie szczególnie powinni dbać o zdrowe nawyki żywieniowe. W dzieciństwie i młodości kształtują się podstawy późniejszego dorosłego funkcjonowania. Warto wpoić dzieciom zdrowe nawyki, a niewątpliwie zaprocentują one w przyszłości. Piramidy żywieniowe ulegają zmianom, zgodnie z najnowszymi wynikami badań i trendami w dietetyce. Warto śledzić je na bieżąco, aby wybrać najlepsze żywienie dla siebie i swoich dzieci.

Zdrowa dieta i aktywność fizyczna są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży
Zdrowa dieta i aktywność fizyczna są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży (http://www.izz.waw.pl/pl/)

2. Piramida zdrowego żywienia dla dzieci i młodzieży

Na pierwszym miejscu nie znalazło się jedzenie, a tryb życia, który uwypukla aktywność fizyczną. Ponadto, zgodnie z najnowszymi modyfikacjami piramidy żywieniowej adresowanej do dzieci od 4 do 18 r. ż. podstawą jest jedzenie pięciu posiłków każdego dnia. Regularne żywienie zapobiega napadom głodu, przejadaniu się i podjadaniu słodyczy między posiłkami. Ważne jest picie dużych ilości wody.

Owoce i warzywa powinny być podstawą żywienia. Optymalnie byłoby, gdyby w każdym posiłku znalazła się porcja warzyw i owoców, najlepiej nieprzetworzonych i świeżych.

Produkty pełnoziarniste lub inne produkty zbożowe, również powinny zajmować istotne miejsce w codziennym jadłospisie. Nabiał to także istotny składnik diety dla dzieci i młodzieży. Najbardziej polecane jest mleko, jogurty, kefiry, sery. Lepiej jednak uważać z ilością i jakością sera, szczególnie tłustego. Tłuste żółte sery mogą powodować wysoki poziom cholesterolu we krwi. Chude mięso, ryby, jaja oraz rośliny strączkowe, to również ważne aspekty żywienia. Tłuszcze są potrzebne w menu młodych ludzi, lecz lepiej wybrać te roślinne. Zamiast słodyczy i słodkich napojów warto postawić na owoce i orzechy. Należy wyeliminować sól z diety. Fast foody, choć tak lubiane przez dzieci i młodzież, nie powinny być przez nie spożywane.

12 sposobów na odchudzanie bez diety
12 sposobów na odchudzanie bez diety [12 zdjęć]

Odchudzanie nie musi być męczące. Wszystko zależy od tego, jak podejdziesz do procesu pozbywania się...

zobacz galerię

3. Zła dieta i brak aktywności fizycznej to przyczyny chorób

Powszechny problem wśród dzieci i młodzieży to próchnica, która wynika zarówno z niewłaściwej diety, jak i z zaniedbywania higieny jamy ustnej.

Należy pamiętać o myciu zębów po posiłkach.

Zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do szeregu groźnych chorób, u podłoża których leżą bakterie w jamie ustnej.

W dobie komputerów i ograniczonej aktywności fizycznej, tym bardziej ważna jest co najmniej godzina ruchu dziennie. Istotne jest zminimalizowanie korzystania z telefonu oraz komputera, a także odpowiednia ilość snu. Niedobór snu szkodzi zdrowiu, może również sprzyjać tyciu, powodować depresję, zaburzenia emocjonalne czy ADHD. Dzieci, młodzież i oczywiście także rodzice, powinni na bieżąco kontrolować masę ciała.

Wciąż otyłość i nadwaga stanowią problem. Jest to zjawisko z tendencją wzrostową, szczególnie wśród młodych ludzi. Już co piąty uczeń ma wagę powyżej normy. Współcześnie tylko 30 proc. mężczyzn i 25 proc. kobiet ma prawidłową masę ciała, alarmują prelegenci IV Narodowego Kongresu Żywieniowego.

Dużym problemem jest wzrost skali otyłości i nadwagi, a także zaburzeń odżywania u dzieci i młodzieży. Anoreksja i bulimia często idą w parze z innymi zachowaniami autodestrukcyjnymi.

Dzieci masowo unikają zajęć wychowania fizycznego, a stąd prosta droga do nadwagi i wad postawy. Kiepska forma fizyczna prowadzi do dalszej rezygnacji z aktywności, skutkując pogłębianiem się problemów. Tymczasem sprawność fizyczna przekłada się również na sprawność umysłową. Optymalnie dotleniony mózg funkcjonuje o wiele lepiej. Uprawianie sportu przeciwdziała również depresji, która – łącznie ze skłonnościami samobójczymi – zatacza coraz szersze żniwo wśród dzieci i młodzieży.

Przewlekły stres, zanieczyszczenia środowiska, brak odpowiedniej ilości snu i brak aktywności fizycznej to znaki rozpoznawcze współczesnego trybu życia. W połaczeniu z niezdrową dietą, mogą być zabójcze. Tym ważniejsza jest rola profilaktyki i zdrowego żywienia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy