Odszkodowanie po operacji
Odszkodowanie po operacji – kiedy się należy? Dużo osób zaczyna się tym interesować dopiero po przeprowadzonej operacji, gdy pojawiają się jakieś powikłania. Warto znać prawa, jakie przysługują pacjentowi. Zaniedbanie lekarza czy pielęgniarki, błąd w sztuce lekarskiej, zła diagnoza choroby czy nieprawidłowe leczenie mogą być podstawą do starania się o odszkodowanie. Jeżeli pojawił się także uszczerbek psychiczny czy moralny, także można starać się o rekompensatę. Należy jednak pamiętać, iż wszystko musi być odpowiednio udokumentowane.
1. Czy można żądać rekompensaty po operacji?
Oczywiście, że tak! Jeżeli w wyniku przeprowadzenia usługi lub świadczenia medycznego, pacjent doznał uszczerbku na zdrowiu, szkody psychicznej czy moralnej, ma możliwość starania się o odszkodowanie z tej racji. Takie prawo jest zagwarantowane w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta. Przysługuje mu również możliwość wnoszenia zażaleń na temat źle przeprowadzonej operacji czy zabiegu. Staranie się o odszkodowanie nie zależy od specyfiki operacji czy od tego, czy zabieg był odpłatny, czy też nie.
1.1. Kiedy można starać się o odszkodowanie?
Pacjent może starać się o rekompensatę, w przypadku gdy uszczerbek na zdrowiu wynika z błędu lekarza czy też jego niedbalstwa. Obowiązkiem lekarzy jest uzyskiwanie nowej wiedzy oraz podnoszenie swoich umiejętności. Nie można jednak winić lekarza, a zatem starać się o odszkodowanie z jego winy, w przypadku gdy nie zostanie rozpoznana przez niego rzadka choroba, która nie jest jeszcze opisana w podstawowej literaturze medycznej. Odszkodowanie zdrowotne nie obejmuje również powikłań pojawiających się po operacji, które wynikają z choroby czy też przeprowadzonej procedury medycznej. Każdy pacjent zostaje poinformowany o zagrażającym niebezpieczeństwu czy skutkach ubocznych, mogących (lub też nie) pojawić się po operacji. Po uzyskaniu takich informacji sam bowiem zgadza się (lub też nie) na nią, ewentualnie – jeżeli nie jest to możliwe, bo np. pacjent jest nieprzytomny – decyduje o tym najbliższa osoba z rodziny. Dlatego też w takich sytuacjach staranie się o odszkodowanie jest bezskuteczne.
Skargi można składać w Okręgowej Izbie Lekarskiej, pozwy zaś w Sądzie Powszechnym. Należy do nich bezwzględnie dołączyć kopię wyników badań wykonanych w czasie, gdy doszło do zaniedbania lub popełnienia błędu.
2. Na czym polega zaniedbanie przez służbę zdrowia?
Zaniedbania najczęściej dotyczą operacji wykonywanych na otwartej jamie brzusznej. Tutaj bowiem polegają na pozostawieniu różnych narzędzi chirurgicznych (np. nożyczki czy szczypce chirurgiczne) czy środków opatrunkowych (nici chirurgiczne, kompresy gazowe i inne) w ciele pacjenta. Taka czynność może skutkować pojawieniem się bólu, schorzeń różnych narządów, np. trzustki, wątroby, nerek, serca, a nawet w wyniku takiego niedbalstwa znane są przypadki śmierci pacjenta/ki. Do zaniedbań dochodzi jednak nie tylko podczas operacji. Znane są przypadki podawania złych leków czy brak możliwości podania potrzebnych leków pacjentowi, wskutek braku podstawowych środków leczniczych potrzebnych do ratowania życia w szpitalach. Dzieje się tak w wyniku braku odpowiedzialności niektórych osób z personelu medycznego. Zaniedbania w szpitalach dotyczą również zakażeń wirusowym zapaleniem wątroby, które są wynikiem nieodpowiedniej antyseptyki czy utrzymania czystości w szpitalach.
3. Błąd w sztuce
Błąd w sztuce lekarskiej polega na postawieniu złej diagnozy lekarskiej na temat występującej choroby czy schorzenia (tzw. błąd diagnostyczny) lub na zastosowaniu nieprawidłowego leczenia (tzw. błąd terapeutyczny). Każdy lekarz ma obowiązek poszerzania wiedzy na temat wykrywania nowych chorób, innowacyjnych badań diagnostycznych czy metod leczenia. Wyklucza się tutaj jednak nierozpoznanie przez lekarza bardzo rzadko występującej choroby czy schorzenia nieopisanych w podstawowej literaturze medycznej. Często błąd diagnostyczny niestety kończy się śmiercią pacjenta.
Należy pamiętać, że każde dochodzenie odszkodowania wymaga szczegółowej i fachowej analizy biegłych specjalistów. Warto skonsultować się z radcą prawnym, w celu prawidłowego przeprowadzenia procedury starania się o rekompensatę.
Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.