Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Marta Bednarska

Odszkodowanie po operacji

Avatar placeholder
27.05.2020 16:38
Zaniedbanie lekarza czy pielęgniarki, błąd w sztuce lekarskiej, zła diagnoza choroby czy nieprawidłowe leczenie mogą być podstawą do starania się o odszkodowanie
Zaniedbanie lekarza czy pielęgniarki, błąd w sztuce lekarskiej, zła diagnoza choroby czy nieprawidłowe leczenie mogą być podstawą do starania się o odszkodowanie (Shutterstock)

Odszkodowanie po operacji – kiedy się należy? Dużo osób zaczyna się tym interesować dopiero po przeprowadzonej operacji, gdy pojawiają się jakieś powikłania. Warto znać prawa, jakie przysługują pacjentowi. Zaniedbanie lekarza czy pielęgniarki, błąd w sztuce lekarskiej, zła diagnoza choroby czy nieprawidłowe leczenie mogą być podstawą do starania się o odszkodowanie. Jeżeli pojawił się także uszczerbek psychiczny czy moralny, także można starać się o rekompensatę. Należy jednak pamiętać, iż wszystko musi być odpowiednio udokumentowane.

spis treści

1. Czy można żądać rekompensaty po operacji?

Oczywiście, że tak! Jeżeli w wyniku przeprowadzenia usługi lub świadczenia medycznego, pacjent doznał uszczerbku na zdrowiu, szkody psychicznej czy moralnej, ma możliwość starania się o odszkodowanie z tej racji. Takie prawo jest zagwarantowane w Europejskiej Karcie Praw Pacjenta. Przysługuje mu również możliwość wnoszenia zażaleń na temat źle przeprowadzonej operacji czy zabiegu. Staranie się o odszkodowanie nie zależy od specyfiki operacji czy od tego, czy zabieg był odpłatny, czy też nie.

1.1. Kiedy można starać się o odszkodowanie?

Pacjent może starać się o rekompensatę, w przypadku gdy uszczerbek na zdrowiu wynika z błędu lekarza czy też jego niedbalstwa. Obowiązkiem lekarzy jest uzyskiwanie nowej wiedzy oraz podnoszenie swoich umiejętności. Nie można jednak winić lekarza, a zatem starać się o odszkodowanie z jego winy, w przypadku gdy nie zostanie rozpoznana przez niego rzadka choroba, która nie jest jeszcze opisana w podstawowej literaturze medycznej. Odszkodowanie zdrowotne nie obejmuje również powikłań pojawiających się po operacji, które wynikają z choroby czy też przeprowadzonej procedury medycznej. Każdy pacjent zostaje poinformowany o zagrażającym niebezpieczeństwu czy skutkach ubocznych, mogących (lub też nie) pojawić się po operacji. Po uzyskaniu takich informacji sam bowiem zgadza się (lub też nie) na nią, ewentualnie – jeżeli nie jest to możliwe, bo np. pacjent jest nieprzytomny – decyduje o tym najbliższa osoba z rodziny. Dlatego też w takich sytuacjach staranie się o odszkodowanie jest bezskuteczne.

Zobacz film: "Podstawowe badania, jakie powinna wykonać każda kobieta"

Skargi można składać w Okręgowej Izbie Lekarskiej, pozwy zaś w Sądzie Powszechnym. Należy do nich bezwzględnie dołączyć kopię wyników badań wykonanych w czasie, gdy doszło do zaniedbania lub popełnienia błędu.

2. Na czym polega zaniedbanie przez służbę zdrowia?

Zaniedbania najczęściej dotyczą operacji wykonywanych na otwartej jamie brzusznej. Tutaj bowiem polegają na pozostawieniu różnych narzędzi chirurgicznych (np. nożyczki czy szczypce chirurgiczne) czy środków opatrunkowych (nici chirurgiczne, kompresy gazowe i inne) w ciele pacjenta. Taka czynność może skutkować pojawieniem się bólu, schorzeń różnych narządów, np. trzustki, wątroby, nerek, serca, a nawet w wyniku takiego niedbalstwa znane są przypadki śmierci pacjenta/ki. Do zaniedbań dochodzi jednak nie tylko podczas operacji. Znane są przypadki podawania złych leków czy brak możliwości podania potrzebnych leków pacjentowi, wskutek braku podstawowych środków leczniczych potrzebnych do ratowania życia w szpitalach. Dzieje się tak w wyniku braku odpowiedzialności niektórych osób z personelu medycznego. Zaniedbania w szpitalach dotyczą również zakażeń wirusowym zapaleniem wątroby, które są wynikiem nieodpowiedniej antyseptyki czy utrzymania czystości w szpitalach.

3. Błąd w sztuce

Błąd w sztuce lekarskiej polega na postawieniu złej diagnozy lekarskiej na temat występującej choroby czy schorzenia (tzw. błąd diagnostyczny) lub na zastosowaniu nieprawidłowego leczenia (tzw. błąd terapeutyczny). Każdy lekarz ma obowiązek poszerzania wiedzy na temat wykrywania nowych chorób, innowacyjnych badań diagnostycznych czy metod leczenia. Wyklucza się tutaj jednak nierozpoznanie przez lekarza bardzo rzadko występującej choroby czy schorzenia nieopisanych w podstawowej literaturze medycznej. Często błąd diagnostyczny niestety kończy się śmiercią pacjenta.
Należy pamiętać, że każde dochodzenie odszkodowania wymaga szczegółowej i fachowej analizy biegłych specjalistów. Warto skonsultować się z radcą prawnym, w celu prawidłowego przeprowadzenia procedury starania się o rekompensatę.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze