Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

"Popcornowy mózg". Znak, że za często sięgasz po telefon

 Katarzyna Prus
21.02.2024 14:53
Zauważyłeś te objawy? Mogą świadczyć o "popcornowym mózgu"
Zauważyłeś te objawy? Mogą świadczyć o "popcornowym mózgu" (Getty Images)

Spadek koncentracji, zmęczenie i brak zainteresowaia realnym życiem. To sygnały, że mózg zaczyna przypominać popcorn, bo ma za dużo bodźców. Można z tym walczyć, ale nie obędzie się bez samodyscypliny.

spis treści

1. Mózg skacze jak popcorn

Określenie "popcornowy mózg" wskazuje na tak silne uzależnienie od elektroniki i funkcjonowania w sieci, że realne życie wydaje się za wolne i przestaje nas interesować.

"Odnosi się to do tendencji do szybkiego przeskakiwania z jednej rzeczy na drugą" – wyjaśnia dr Daniel Glazer, psycholog kliniczny z University College Hospital w Londynie w rozmowie z "Metro".

Codzienne wielogodzinne używanie telefonu i komputera, korzystanie z sieci, śledzenie mediów społecznościowych sprawia, że mózg się uzależnia od tej wielozadaniowości. Myśli zaczynają eksplodować, zupełnie jak popcorn w mikrofalówce. Aktualnie po telefon sięgamy średnio nawet 2617 razy w ciągu dnia.

Zobacz film: ""Wasze Zdrowie" - odc. 1"
Uzależnienie od sieci wpływa na spadek koncentracji
Uzależnienie od sieci wpływa na spadek koncentracji (Getty Images)

Regularne dawki dopaminy (neuroprzekaźnika, który wpływa na odczuwanie przyjemności), sprawiają, że chcemy coraz więcej pozytywnych bodźców. Przestajemy się koncentrować na jednej rzeczy i przeskakujemy na kolejne.

Potwierdzają to wyniki badania King's College London. Okazuje się, że to przeskakiwanie jest coraz szybsze. 20 lat temu średni czas koncentracji na ekranie przed skupieniem się na czymś nowym wynosił 2,5 minuty. Aktualnie to tylko 47 sekund.

2. Za dużo elektroniki

O "popcornowym mózgu" może świadczyć brak zainteresowania realnym życiem, które wydaje się zbyt nudne i powolne.

Mogą to być też m.in. trudności z koncentracją, niepokoj, słaba organizacja czasu.

Symptomem jest też zmęczenie oczu i niewyraźne widzenie, bóle głowy, szyi i ramion czy zespół widzenia komputerowego (wynikającego ze stałego przeciążenia oczu).

Dlatego warto sprawdzić, ile czasu poświęcamy na życie w sieci i ustalić sobie limity, a także planować regularne przerwy.

Starajmy się też skupiać się na pojedynczych zadaniach, rezygnując z wielozadaniowości.

Dobrym pomysłem jest medytacja i trenowanie uważności, które wspierają pracę mózgu, podobnie jak aktywność fizyczna, również na świeżym powietrzu.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze