Tłuszcze trans - właściwości, wpływ na organizm

Inaczej niż tłuszcze cis, tłuszcze trans są w dużym stopniu sztuczne, a w naturze występują w niewielkich ilościach w mięsie oraz nabiale. Do niedawna tłuszcze trans były powszechnie stosowane w przemyśle spożywczym, ale ostatnio znalazły się na czarnej liście substancji szkodzących zdrowiu. Kolejne sieci restauracji typu fast food decydują się na znaczne ograniczenie tłuszczów trans w oferowanych daniach, a specjaliści od żywienia ostrzegają przed zagrożeniami związanymi z dietą bogatą w te tłuszcze.

1. Tłuszcze trans - właściwości

Tłuszcze trans powstają w chemicznym procesie znanym jako częściowe uwodornienie. Powstały w ten sposób tłuszcz do niedawna był uważany za idealny dla przemysłu spożywczego z powodu wysokiej temperatury topnienia, kremowej, gładkiej tekstury oraz możliwości wielokrotnego użycia go do tzw. smażenia na głębokim tłuszczu. Swoje zastosowanie tłuszcze trans znalazły również w wydłużaniu terminu przydatności do spożycia różnych produktów spożywczych, a także wzbogacaniu smaku żywności przetworzonej. Rozpływające się w ustach maślane ciastka, chrupiące frytki i kremowe polewy wiele zawdzięczają tłuszczom trans. Niestety, walory smakowe w tym przypadku mają swoją ciemną stronę.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

2. Tłuszcze trans - jak wpływają na organizm?

Jeszcze kilka lat temu tłuszcze trans były uważane za zdrową alternatywę dla tłuszczów nasyconych, a specjaliści od żywienia przekonywali, że margaryna jest znacznie zdrowsza od masła. Liczne badania wykazały jednak, że tłuszcze trans są znacznie bardziej szkodliwe. To prawda, że tłuszcze nasycone podnoszą poziom „złego” cholesterolu, ale to samo można powiedzieć o tłuszczach trans, które dodatkowo obniżają poziom „dobrego” cholesterolu. Ponadto tłuszcze trans zwiększają poziom trójglicerydów we krwi, co przyczynia się do podwyższenia ryzyka wystąpienia choroby serca. Należy przy tym pamiętać, że tłuszcze w postaci stałej są większym zagrożeniem dla zdrowia naczyń krwionośnych niż tłuszcze w formie płynnej. Specjaliści od żywienia są zgodni, że zdrowa dieta powinna być uboga w tłuszcze trans. Jeżeli chcesz odżywiać się prawidłowo i nie zaszkodzić zdrowiu, zacznij czytać etykiety na opakowaniach produktów spożywczych. Ogranicz spożycie żywności przetworzonej i postaw na naturalne produkty. Zwykle mimo najszczerszych chęci nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie z diety tłuszczów trans, ale warto postarać się, by przynajmniej zmniejszyć ich spożycie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy