Warunki przechowywania warzyw

Warzywa stanowią najcenniejsze źródło witamin i składników mineralnych. Są ważnym składnikiem zdrowej diety i podstawą racjonalnego sposobu odżywiania. Aby zachowywać prozdrowotne właściwości warzyw, konieczne jest przechowywanie ich w odpowiednich warunkach. Warzywa zimą mogą być prawie tak smaczne i zdrowe jak latem, ale należy je mrozić, konserwować lub przechowywać w odpowiednich warunkach. Sposoby przechowywania warzyw są różne i nie ma uniwersalnych zasad przechowywania dla wszystkich jarzyn.

1. Właściwości warzyw

Zdrowe jedzenie - warzywa
Zdrowe jedzenie - warzywa

Superprodukty zawierają wiele ochronnych i zwiększających energię składników, a jedzenie ich przynosi...

zobacz galerię

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Warto przypomnieć, jakie właściwości mają warzywa i dlaczego warto je jeść. Warzywa zawierają:

  • białko – zielony groszek, bób, kukurydza, brukselka.
  • skrobię – kukurydza, zielony groszek, bób, korzeń pietruszki, seler.
  • beta-karoten – marchewka, warzywa liściaste, dynia, kabaczek, brokuły.
  • witaminę C – warzywa kapustne, papryka, chrzan, natka pietruszki, szpinak.
  • witaminę E – dynia, brukselka, biała kapusta, szpinak, natka pietruszki.
  • Jedzenie warzyw zawierających witaminy antyoksydacyjne A, C, E chroni organizm przed działaniem wolnych rodników. Warzywa są bogate również w: kwas foliowy, witaminę P, witaminę K, witaminę E. Do składników mineralnych, które znajdują się w warzywach, należą: wapń, fosfor, żelazo, magnez, potas. Składniki mineralne utrzymują równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Warzywa są również doskonałe do walki z otyłością czy różnego typu infekcjami. Składniki zawarte w warzywach doskonale chronią nasze serce i układ krążenia. Są również bakterio- i grzybobójcze.

2. Warzywa zimą

Wiadomo, że warzywa, które pochodzą z przydomowego ogródka są najsmaczniejsze i najzdrowsze. W zimie dostępne warzywa nie mają już tylu witamin i składników mineralnych. W czasie przechowywania warzyw w piwnicy zachodzi proces rozkładu cukrów złożonych na cukry proste. Ponadto po kilku miesiącach przechowywania ich w piwnicy tracą wodę, co powoduje, że są mniej jędrne i lżejsze. Również witamina C ulega rozkładowi. Długi okres przechowywania sprawia, że są narażone na atak drobnoustrojów i grzybów. Co zrobić, aby warzywa zachowały świeżość? Jeżeli chcemy, aby nasze warzywa były długo świeże, musimy przechowywać je w odpowiedniej temperaturze i wilgotności.

Najlepiej, kiedy przechowujemy warzywa w niskiej temperaturze i optymalnej wilgotności. Dzięki temu uchronimy je przed wyschnięciem, więdnięciem, a także rozwojem pleśni i gniciem. Warzywa nie powinny być trzymane w foliowych, szczelnie zamkniętych opakowaniach, ponieważ takie przechowywanie warzyw spowoduje ich gnicie.

3. Przechowywanie warzyw

Warzywa powinny być przechowywane zimą w określony sposób. Niektóre mogą być przechowywane w spiżarni, inne muszą być mrożone. Zobacz, jak wygląda to w przypadku poszczególnych owoców.

  • w temperaturze ok. 1 stopnia C, przez 4-6 miesięcy mogą być przechowywane: buraki, cebula, czosnek, chrzan, marchewka, pietruszka, rzodkiewka, seler, por, kapusta biała, czerwona i włoska,
  • w temperaturze 10 stopni C, przez parę tygodni możemy przechowywać: kalarepę, kalafior, kapustę pekińską, cukinię, brukselkę, dynię, oberżynę, paprykę, niedojrzałe pomidory, seler naciowy,
  • w temperaturze 10-12 stopni C, mniej niż dwa tygodnie możemy przechowywać: zielony bób, cykorię, brokuły, fasolkę szparagową, ogórki,
  • przez 2-3 dni w temperaturze 12 stopni C, przechowujemy: zielony groszek, kukurydzę, dojrzałe pomidory, natkę pietruszki, koperek, szczypiorek, sałatę, szczaw, szparagi, szpinak,
  • Warzywa kiszone – dzięki kiszeniu warzyw nadajemy im określone walory smakowe. Zapobiegniemy również rozwojowi drobnoustrojów. Kiszenie potraw i warzyw powoduje, że mogą być trzymane nawet przez kilka miesięcy.
  • Warzywa mrożone – nie tracą wartości odżywczych i są nadal cennym źródłem witamin. Przechowywanie żywności w zamrażalce jest coraz popularniejsze, dzięki czemu możemy zmniejszyć straty witamin, soli mineralnych i spożywać świeże jarzyny przez cały rok.
  • Warzywa w occie – ocet chroni warzywa przed psuciem oraz przed zmianą koloru. Ponadto nadaje warzywom charakterystyczny smak, ale niestety obniża zawartość witamin, a poszczegółne składniki odżywcze tracą swoją wartość.

Podczas przygotowania warzyw należy pamiętać o następujących zasadach:

  • Warzywa przed spożyciem należy myć szczotką pod bieżącą wodą.
  • Nie należy ich obierać grubo – najcenniejsze składniki znajdują się pod samą skórką.
  • Obierać należy za pomocą narzędzi ze stali nierdzewnej.
  • Nie moczyć.
  • Najlepiej gotować na parze.
  • Z dodatkiem mleka gotować: kalafior, brokuły, szparagi, kapustę białą.
  • Do surówki używać warzyw dopiero co obranych.
  • Wywary warzywne można użyć do przygotowywania zup i sosów.

Warzywa są zdrowe i smaczne. Dlatego pamiętajmy, aby znajdowały się na naszym talerzu codziennie.

 

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!