Zabawy dla dzieci z autyzmem

Zabawa odgrywa istotną rolę w życiu każdego dziecka: rozwija, edukuje, pozwala na nabywanie nowych umiejętności społecznych, komunikację i kontakt z rówieśnikami. Myśląc o zabawie autystycznego dziecka, musimy pamiętać, że podejmowane przez nie stereotypowe czynności nie mogą być traktowane jako właściwa rozwijająca rozrywka. W trosce o nasze dziecko musimy podjąć trud nauczenia je odpowiednich dla niego zabaw.

Stereotypowe zabawy autystycznego dziecka 

Większość autystycznych dzieci spędza czas, wykonując wymyślone przez siebie, stereotypowe, powtarzalne czynności. Układanie piramid z klocków lub różnych niepotrzebnych  przedmiotów, zabawa kręcącymi się bączkami czy wprawianie w rytmiczny ruch samochodziku pozwalają dziecku na pozostanie we własnym, zamkniętym, ale z punktu widzenia dziecka bezpiecznym świecie.

Umożliwiają one uniknięcie niechcianego kontaktu, skupienie się na wykonywaniu czynności w określonym schemacie, który postronnemu obserwatorowi wydawać się może nieładem i bałaganem. Jest to metoda radzenia sobie z niezrozumiałą rzeczywistością, unikania konfrontacji. Dobór przedmiotów do zabawy często bywa dziwaczny, nielogiczny.

Autystyczne dzieci nie używają do zabawy lalek czy pluszaków, wybierają zazwyczaj obiekty mechaniczne. Często używają przy tym rzeczy niezgodnie z ich właściwym przeznaczeniem, np. skrobią łopatką po podłodze czy postukują nią w meble.

Dlaczego dzieci z autyzmem nie bawią się jak inne dzieci?

Podczas zabawy autystyczne dziecko unika kontaktów społecznych oraz zadań wymagających interakcji z innymi ludźmi. Stara się trzymać na uboczu. Dzieci z autyzmem nie potrafią naśladować innych, mają upośledzoną zdolność rozumienia emocji innych ludzi oraz braki w zakresie myślenia abstrakcyjnego i wyobraźni. Nie uczą się poprzez naśladownictwo, stąd też umieszczone w standardowej grupie rówieśników nie potrafią przyłączyć się do zabawy i wykonywać tych samych czynności. Trudno im zrozumieć zasady rządzące zabawą, jej reguły oraz wybrać adekwatny rodzaj zachowania. Pamiętajmy, że większość z nich cierpi na tzw. neofobię, co oznacza, że nabywanie nowych umiejętności wiąże się u nich z lękiem, boją się każdej nowej, nieznanej czynności.

Dlaczego trzeba uczyć dzieci się bawić?

Dzieci z autyzmem lubią stałe elementy: tę samą trasę spaceru, ten sam przebieg dnia, ten sam schemat zabawy. Naruszenie wielu klocków, przestawienie zabawek wywołuje często krzyk i histerię. Dziecko jest najspokojniejsze, gdy tkwi zatopione w wybranej przez siebie dziwacznej czynności. Powielanie tego niewłaściwego wzorca zabawy nie prowadzi jednak do niczego dobrego, ustala chorobę na poziomie status quo i na przestrzeni czasu nie pozwala na rozwój nowych umiejętności, tym samym pogłębiając zaburzenie. Nauczenie dziecka chorego na autyzm zabawy nie jest łatwe, ma jednak głębokie uzasadnienie. Podczas zabawy najłatwiej jest dziecku pokonać bariery, nauczyć się właściwych form kontaktu i zachowań.

Jakie zabawy są odpowiednie dla autystycznego dziecka?

Nie ma jednego zalecanego rodzaju zabawy, jednego schematu pracy z autystycznym dzieckiem. Termin „autyzm” obejmuje szerokie spektrum zaburzeń o różnym nasileniu i różnej symptomatologii. Praca rodziców z dzieckiem autystycznym powinna być konsultowana z terapeutą, który ustali, jakie aktywności będą dla dziecka najbardziej korzystne, a które nie są zalecane.

Musimy pamiętać, że dzieci autystyczne ze względu na niedoskonałość rozmaitych umiejętności oraz osłabiony układ nerwowy szybko zniechęcają się i męczą. Każda zabawa powinna uwzględniać przerwy, potrzebne dziecku do zregenerowania sił. Pamiętajmy, że dla niego każda podjęta aktywność, współdziałanie w aktywności z dorosłym lub rówieśnikiem są wielkim wysiłkiem i przełamaniem barier.

Jak zacząć naukę zabawy?

Warunkiem niezbędnym przy zabawie z autystycznym dzieckiem jest stworzenie mu bezpiecznego środowiska, w którym będzie czuło się akceptowane i dowartościowane. Nowe elementy wprowadzajmy stopniowo, tak aby dziecko nie czuło się wystraszone lub zagubione. Dzieci cierpiące na autyzm w większości czerpią przyjemność z obcowania z takimi materiałami, jak  woda, piasek, materiały o różnej fakturze. Dla przykładu wspomnę, że jedną z najbardziej lubianych, a zarazem stymulujących zabaw dla autystycznego dziecka jest tzw. jeżyk, a więc tor przeszkód wykorzystujący skrajnie różne materiały: od miękkiego kocyka, mokrego baseniku z wodą, po twardą podłogę. Wykorzystajmy to, planując przebieg zabawy, starajmy się, by była ona aktywna i ciekawa dla dziecka.

Zabawa w naśladowanie czynności (dziecko powtarza po rodzicu, udajemy, że wykonujemy jakąś czynność) nie tylko jest dla dziecka interesująca, ale pozwala mu rozwijać umiejętność naśladownictwa. Pozwólmy mu odkryć radość tworzenia. Wspólne wykonywanie prac plastycznych, lepienie z gliny czy modeliny to nie tylko okazja do stworzenia małego dzieła sztuki, lecz także przede wszystkim szansa na otworzenie dziecka na świat. Często możliwość radosnej zabawy w wodzie, lepienia czy malowania pędzlem wyzwala w dziecku tłumione dotąd emocje, stanowi okazję do swobodnej wypowiedzi. Nauczmy dziecko doceniać radość płynącą z dźwięków, wspólnego słuchania muzyki i tworzenia. Nawet zabawa „powtórz odpowiednią ilość dźwięków” czy odtwarzanie z taśmy różnych odgłosów mogą być dla dziecka wartościową formą terapii.

Pamiętaj: im więcej wiesz o autyzmie, tym łatwiej ci będzie dobrać i wprowadzić w życie zabawy, które rozwijają i rehabilitują twoje dziecko.

Bibliografia

  • Moor J., Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym, Cyklady, Warszawa 2006, ISBN 83-60279-06-3
  • Danielewicz D., Pisula E., Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, Impuls, Kraków 2008, ISBN 978-83-7308-586-2
  • Błeszyński J., Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem, Impuls, Kraków 2004, ISBN 83-7308-349-9
  • Maurice C., Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi, Twigger, Warszawa 2002, ISBN 83-88904-20-5
Porozmawiaj o tym na Forum Zdrowie »
Lubię to!
2

Komentarze (13)

~gosc
~gosc

Czy ktoś prowadzi badania, dlaczego jest wzrost przypadków autyzmu? Czy tzw. szczepionka " potrójna" nie powoduje wzrostu zachorowań na autyzm. Wiem, że w USA takie badania prowadzą. Chodzi o szkodliwe skutki mieszania trzech szczepionek. Sądzi się, że podane oddzielnie nie powodowały by autyzmu, piszę to w wielkim skrócie. Czy ktoś może mi odpowiedzieć ?.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Też mnie interesuje temat szczepionek. Kiedy zapytałam mego pediatrę, bardzo ładnie mi wyjaśnił, że to absurd a ja mam jakieś przeczucie, że oczywiście szczepionki z konserwatorem, który jest trucizna!!!! Może wywołać autyzm u dzieci z mniejszą odpornością. Również to co jemy i środowisko w jakim żyjemy. To logiczne nie może być inaczej. Najbardziej bolesne jest to, że nic się nie robi w tym kierunku aby coś zmienić!!! Strach nawet o tym myśleć.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Mam synka z autyzmem i teraz mam niemowlaka w domku. Boję się, że za kilka miesiecy będę musiała podać szczepionkę MMR, która moim zdaniem ma związek z ta choroba u starszego synka. Po tej szczepionce zaczął się zmieniać. Nie wierzę w badania, że niby to nie wina tych szczepionek. Gdyby się do tego przyznali to koncerny farmaceutyczne produkujące te szczepionki nie wypłaciliby się z odszkodowaniami.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Zgadzam się, że w wielu przypadkach winne są szczepionki. Jestem mamą 3,5 letniej dziewczynki z autyzmem. Nie mam pewności co do przyczyny tego zaburzenia u niej, ale nawet nasza terapeutka potwierdziła to przypuszczenie i ona wie, że istnieją dowody na istnienie związku między szczepionkami a autyzmem, tylko nie są nagłaśniane. Firmy farmaceutyczne zdają sobie sprawę z problemu i tłumaczą się tylko tym, że gdyby nie było tych szczepionek więcej dzieci chorowałoby na choroby zakaźne niż jest autystyków. Więc ich zdaniem wybierają mniejsze zło. A tak naprawdę pewnie chodzi o kasę, bo kto się przejmuje naszymi dziećmi? Nawet ich tłumaczenie jest absurdalne, gdyż choroby zakaźne w dzisiejszych czasach są w 100% wyleczalne jeszcze, przeciwieństwie do autyzmu. Gdyby byli fair to oprócz zalet szczepionek, uprzedzali by rodziców, (zwłaszcza tych których dzieci nie otrzymały po porodzie 10 punktów, bo to może świadczyć o obniżonej odporności), o ewentualnych skutkach ubocznych, aby rodzice wiedzieli na co się świadomie decydują jeszcze zanim zaszczepią dziecko. Ale i tak upłynie wiele lat zanim ten chory system się zmieni. A niewiadomo ile dzieci i rodzin jeszcze na tym ucierpi. Chyba do końca życia będę zadawać sobie pytanie jakie byłoby moje dziecko, gdyby nie otrzymało tych ich "wspaniałych" szczepionek?

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Jeśli może Pani jej uniknąć to radziłabym. Ja też mam syna autystę/9 lat/i drugiego synka 23 miesiące, którego miałam nie szczepić na MMR, ale po namowie pediatry zaszczepiłam i mój mały zaczął się kiwać, machać łapkami i nie wiem co będzie dalej. Bardzo żałuję, że go zaszczepiłam.Teraz już żadnej szczepionki mu nie podam NIE MA MOWY.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Myślę, że to może być odpowiedzią:

http://eurovipnet.9com.pl/artykuly/szczepionki_ukrywane_fakty.

Jestem mamą 3,5-letniego chłopczyka z zespołem Aspergera. Synek po szczepieniu stał się osowiały i wpadł w swój świat :(. Niektórzy starają nam się wmówić, że to jest głupota, ale skoro nawet lekarze nieoficjalnie mówią o swoich wątpliwościach, albo prof. Maria Majewska z instytutu na Sobieskiego w Warszawie bada związek szczepionek z autyzmem, to widać coś jest na rzeczy. Myślę, że za tym idzie gigantyczna kasa, niektórzy może nawet sobie z tego nie zdają sprawy, bo uspokoili ich ludzie, którym zależy, by te fakty nie wyszły na jaw.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Te firmy farmaceutyczne i tych ludzi, którzy wpędzają świadomie dzieci w choroby, a tym samym skazują rodziny takich dzieci na katorgę życzę WSZYSTKIEGO CO NAJGORSZE W ŻYCIU! Bo tak się nie robi. Pazerni na forsę nie patrzą na innych! SKANDAL!

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Byłam na konferencji, na której mówiono o toksynach w szczepionce DTP. Jest to szczepienie przeciwko odrze. Po podaniu tej szczepionki dzieci zostają pozbawione istniejącego zasobu witaminy A. Przeprowadził badania i podjął się leczenia kilkorga dzieci. Leczył je przy pomocy naturalnej formy cis witaminy A zawartej w oleju wątroby dorsza (CLO), po którym następowała stymulacja zablokowanych receptorów. Pojawiła się poprawa procesów językowych, wzrokowych, uwagi i interakcji społecznych u niektórych dzieci.
Ostatnio w moim mieście zanotowano kilka przypadków dziwnych zachowań dzieci po zaszczepieniu szczepionką płatną podwójną lub potrójną. Ponad rok temu i ja szczepiłam własne dziecko tymi szczepionkami, ale nic się nie dzieje. Ma już 3,5 roku. Rozwija się bardzo dobrze. Naukowcy nie umieją określić do końca, które dzieci są narażone, a które nie.

Odpowiedz
~gosc
~gosc

Witam Panią. Mam syna, który ma dwa latka. Chodzi do przedszkola już od jakiegoś czasu. Jego mowa jednak jest bardzo "skąpa". Jak mam go stymulować, aby jego mowa się rozwinęła? Zaczyna chętniej powtarzać słowa, ale to nie jest jeszcze to. Dziękuje z góry. Malina

Odpowiedz
~iwona.oligo
~iwona.oligo

Rodziców zainteresowanych terapią niedyrektywną opartą na zabawie , budowaniu interakcji spolęcznych i komunikacji zapraszam na strone

Odpowiedz

Pytania do specjalistów

W oczekiwaniu na diagnozę

Witam wszystkich. Od jakiegoś czasu wchodzę na tę stronę, ale wcześniej nie miałam odwagi by się odezwać. Jestem z Łodzi. Mam syna w wieku 4lat, od września chodzi do przedszkola. Na tą chwilę nie mam jeszcze żadnej diagnozy, ale jesteśmy już po obserwacji...

Odpowiada: Mgr Kamila Krocz Mgr Kamila Krocz
Dziwne zachowania dziecka autystycznego

Moja córka ma 5 lat, od zawsze była trudna, robiła okropne dziwne rzeczy. Prawie do 4 lat nie chciała nauczyć się sikać na nocnik, sedes. Nic, tak jak by tego nie czuła, były tylko pampersy. Bardzo często chorowała, miała nawet 2 razy drgawki gorączkowe...

Odpowiada: Mgr Kamila Krocz Mgr Kamila Krocz
pokaż 5 następnych

Artykuły Autyzm a rodzina

Autyzm a rodzina Jak dobrać zabawki dla dziecka autystycznego?

Dziecko autystyczne rozwija się inaczej niż jego rówieśnicy. Czasami ma zupełnie inne preferencje niż pozostałe dzieci. Dlatego wybór zabawek dla dziecka chorego na autyzm może być trudniejsze niż zakup zabawek dla zdrowego dziecka. Rodzina...

Autyzm a rodzina Rodzice dzieci autystycznych

Rodzice dzieci autystycznych stoją przed poważnym wyzwaniem wychowania maluchów, które wykazują specyficzne trudności rozwojowe. Często czują się osamotnieni, pozbawieni wsparcia i fachowej pomocy. Muszą radzić sobie z codziennymi kłopotami,...

Rodzeństwo dzieci autystycznych Odtwórz wideo
Autyzm a rodzina Rodzeństwo dzieci autystycznych

Tym, co odróżnia dzieci zdrowe od tych z autyzmem jest najczęściej nie wygląd, ale zachowanie. Charakterystyczne ruchy, kręcenie się w kółko czy też zajmowanie się przez dłuższy czas jednym przedmiotem może więc budzić podejrzenia...

Rodzina dziecka autystycznego Odtwórz wideo
Autyzm a rodzina Rodzina dziecka autystycznego

Autyzm u dziecka może wywoływać lęk i bezradność u wielu rodziców. Brak komunikacji z dzieckiem, problemy z nauką i zaburzenia intelektualne u dziecka wpływają na funkcjonowanie całej rodziny. Dzieci cierpiące na autyzm wczesnoszkolny są bardzo...

Leczenie autyzmu Rehabilitacja dzieci z autyzmem

Czy autyzm jest wyleczalny? Jak pomóc osobom dotkniętym autyzmem? Jak wygląda rehabilitacja dziecka autystycznego? Jakie metody terapii można wykorzystać w pracy z dzieckiem autystycznym?

Zabawy erotyczne dla par
Fantazje i marzenia seksualne Zabawy erotyczne dla par

Zabawy erotyczne pobudzają zmysły i sprawiają, że gra wstępna nabiera pikanterii. Erotyczne gadżety polecane są wszystkim parom, bez względu na staż związku. Rozbudzają fantazję, ukierunkowują na wzajemne potrzeby, pozwalają lepiej się poznać, a co najważniejsze...

Charakterystyka dziecka z autyzmem Odtwórz wideo
Autyzm Charakterystyka dziecka z autyzmem

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwojowym. O zaburzeniach autystycznych możemy mówić, kiedy charakterystyczne dla niego objawy pojawiają się przed ukończeniem 3. roku życia. Dziecko, które ma stwierdzony autyzm, rozwija się nieco inaczej...

Uchroń dziecko przed autyzmem
Przyczyny autyzmu Uchroń dziecko przed autyzmem

Witaminy dla ciężarnych pozwalają chronić dziecko już od poczęcia. Kobiety ciężarne muszą zdawać sobie sprawę, jak bardzo witaminy i minerały są potrzebne do tego, by rozwój dzieci przebiegał prawidłowo. Okazuje się, że im wcześniej kobieta zacznie...

Przekarmianie dzieci Odtwórz wideo
Bilansowanie zdrowej diety Przekarmianie dzieci

Niezdrowa i źle zbilansowana dieta oparta na słodyczach i kalorycznych daniach typu fast food oraz brak ruchu z biegiem czasu prowadzą do otyłości. Złe nawyki żywieniowe mogą być zaszczepione w dzieciach już od wieku niemowlęcego, tym samym powodując...

Chrapanie dzieci Odtwórz wideo
Chrapanie Chrapanie dzieci

Jeśli chodzi o chrapanie dzieci, to przyczyny takiego zjawiska należy dokładnie zdiagnozować. Powodem może być bowiem przerost migdałka gardłowego lub migdałków podniebiennych, a wyleczeniem takiej dolegliwości jest ich wycięcie. W trakcie, gdy...

pokaż 10 następnych