Jak zmniejszyć umieralność na raka? Wystarczą cztery proste kroki

Wprowadzenie zaledwie kilku prostych zmian w codziennym życiu może obniżyć ryzyko wystąpienia raka. Najnowsze badania wykazują, że 50 proc. zgonom z powodu nowotworu można skutecznie zapobiec. Wystarczy zastosować się do czterech wskazówek, które dają nam amerykańscy naukowcy.

1. Amerykańskie badania

Tematem nowotworów zajmowano się już wiele razy. Ostatnie wyniki pokazały jednak, że ich przyczyną nie są tylko skłonności dziedziczne.

Naukowcy z Akademii Medycznej na Harvardzie dowiedli, że 20-40 proc. zachorowań na raka spowodowane jest złymi nawykami i konsumpcyjnym stylem życia.

Zobacz film: "10 urodowych trików, które musisz znać"

W badaniach wzięło udział ponad 130 tys. osób. Eksperci podzielili ankietowanych na dwie grupy związane z ich stylem: "niskiego" oraz "wysokiego" ryzyka.

Następnie przeanalizowali jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia nowotworu piersi, płuc, trzustki czy pęcherza moczowego w obydwu grupach. Nie wzięli pod uwagę raka skóry oraz raka mógu, gdyż są to nowotwory silnie powiązane z innymi czynnikami niż styl życia, np. z promieniowaniem UV.

Wykazano, że osoby z grupy "niskiego" ryzyka, które sięgały po zdrowe jedzenie oraz dbały o swoje ciało, były mniej narażone na rozwój raka. U badanych z grupy "wysokiego" ryzyka częściej występowały nowotwory narządów wewnętrznych oraz inne problemy zdrowotne.

Na tej podstawie wyodrębniono cztery ważne czynniki, które były wspólne dla osób znajdujących się w gupie zdrowszej.

2. 1. Nie palą papierosów

Osoby, u których ryzyko wystąpienia nowotworu było znikome, nigdy nie byli uzależnieni od tytoniu lub rzucili palenie w okresie dłuższym niż pięć ostatnich lat.

Rak płuc najczęściej występuje u palaczy oraz u osób, które przebywają w pomieszczeniach zadymionych.

Wyniki Międzynarodowej Agencji ds. Badań nad Rakiem (IARC) potwierdziły, że uzależnienie od palenia papierosów przyczynia się do częstszych zachorowań na raka płuc, układu oddechowego czy trzustki. W 2004 roku udowodniono, że tytoń powoduje nowotwory prawie wszystkich narządów wewnętrznych.

3. 2. Nie nadużywają alkoholu

O alkoholu jako przyczynie wystąpienia raka mówi się najrzadziej – to błąd. Stwierdzono bowiem, że u abstynentów lub osób pijących z umiarem nowotwory występują rzadziej.

Osoby z grupy wysokiego ryzyka często spożywały alkohol oraz wybierały ciężkostrawne posiłki, przez co ich żołądek oraz wątroba były narażone na różnego rodzaju uszkodzenia.

Nadmierne przyjmowanie alkoholu może powodować raka przełyku, gardła oraz jamy ustnej, ale nie tylko. Jego konsumpcja powiązana jest także z marskością wątroby, która jest czynnikiem rakotwórczym. Należy pamiętać, że alkohol ma destrukcyjny wpływ na cały organizm.

4. 3. Mają prawidłowy wskaźnik BMI

Okazuje się, że rak częściej pojawia się u osób z nadwagą lub otyłością. Do takich wniosków doszła IARC. Wartość BMI 25-29 kg/m2 zaliczana jest do nadwagi, natomiast BMI>30 kg/m2 do otyłości.

Badani z grupy "niskieg"o ryzyka częściej uprawiali sporty oraz dbali o prawidłowe odżywianie, podczas gdy druga grupa najczęściej spędzała czas w pozycji siedzącej i nie zwracała uwagi na to, co trafia na ich talerz. Bardzo często w tej grupie występowała nadwaga lub otyłość.

Oosby takie narażone są na raka okolic okrężnicy, przełyku, trzonu macicy, nerek oraz (w przypadku kobiet po menopauzie) piersi. Zwiększona ilość masy ciała może także przyczynić się do rozwoju raka pęcherza moczowego.

5. 4. Są aktywni fizycznie

Osoby z grupy "niskiego" ryzyka ćwiczą regularnie. Ankietowani w wywiadach opisywali, że na aktywność fizyczną poświęcają 75-150 minut tygodniowo.

Dobra kondycja zmniejsza częstotliwość zachorowań na raka okrężnicy, trzonu macicy, prostaty czy piersi.

Jest to związane z pracą mięśni, dzięki którym z organizmu wydostają się niepotrzebne tłuszcze. Nadwaga lub otyłość mogą być bezpośrednią przyczyną stanów zapalnych w organizmie, co może skutkować tworzeniem się idealnych warunków do powstawania nowotworów.

W raporcie Światowego Funduszu Badań nad Rakiem (WCRF) czytamy, że codzienna aktywność fizyczna każdego człowieka powinna trwać ok. 30 minut dziennie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.