Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Alzheimera zobaczy okulista?

 Agnieszka Gotówka
28.11.2018 11:19
Badanie dna oka
Badanie dna oka (123RF)

W świetle najnowszych doniesień ze świata nauki Alzheimera może wykryć okulista. Jak się bowiem okazuje, badanie dna oka pomaga nie tylko w diagnostyce chorób oczu.

Dzięki tej prostej metodzie diagnostycznej możliwe jest wykrycie ogólnoustrojowych schorzeń, tj. nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca. Jak to możliwe? Zmiany związane z tymi dolegliwościami odzwierciedlają się w stanie naczyń siatkówki, np. obrzęk tarczy nerwu wzrokowego może świadczyć o obecności guza wewnątrzczaszkowego.

123RF: Badanie dna oka
123RF: Badanie dna oka

Być może już niedługo w gabinetach okulistycznych możliwe będzie zdiagnozowanie choroby Parkinsona i Alzheimera. Obiecujące wyniki badań w tym zakresie opublikowano w sierpniowym numerze "Acta Neuropathologica Communications".

Zobacz film: "Wzrost ciśnienia śródgałkowego"

Dowiadujemy się z nich, że za pomocą oftalmoskopu (wziernika), z wykorzystaniem wiązki laserowej i znacznika, możemy rozpoznawać komórki siatkówki, **które umierają.**

Zagraniczni badacze wykonali u zwierząt również tomografię siatkówki (badanie OCT). Zaobserwowali oni zmiany wokół tarczy nerwu wzrokowego i centralnej części siatkówki, które uznaje się za pierwsze objawy choroby Alzheimera.

Odkrycie zespołu brytyjskich i amerykańskich naukowców już teraz komentuje się jako rewolucyjne. Potrzebne są jednak dalsze badania w tym zakresie. Jeśli teorie te się potwierdzą, być może już za kilka lat możliwe będzie szybkie wykrycie chorób neurologicznych charakterystycznych dla wieku podeszłego.

To znacząco przyspieszy rozpoczęcie leczenia, terapię, a przy tym obniży jej koszty. Wszystkie te czynniki z kolei wpłyną pozytywnie na rokowanie.

1. Badanie dna oka

Lekarze od wielu lat zachęcają osoby po 40. roku życia, by choć raz w roku odwiedziły gabinet okulistyczny. Badanie dna oka jest badaniem nieinwazyjnym, niebolesnym. W niektórych przypadkach wymaga jedynie podania kropel, które rozszerzają źrenice, co znacznie wpływa na dokładność oceny dna oka.

W czasie badania okulista skupia się przede wszystkim na tarczy nerwu wzrokowego i ocenie kontroli siatkówki, zwłaszcza jej środkowej części, popularnie zwanej plamką. Odpowiada ona za centralną część pola widzenia.

Dzięki badaniu dna oka możliwe jest wczesne wykrycie jaskry związanej z niskim ciśnieniem, kiedy to dochodzi do uszkodzenia nerwu wzrokowego i zwężenia pola widzenia.

Wiele gabinetów okulistycznych wyposażonych jest ponadto w specjalistyczny sprzęt, pozwalający między innymi na wykonanie badania za pomocą tomografii komputerowej (OCT).

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze